Ik heb ouderdomsdiabetes en neem reeds jaren medicijnen hiertegen.
Onlangs had ik nieuwe voorschriften nodig, maar mijn huisarts weigerde deze klaar te leggen zodat ik ze maar af te halen had. Voorschriften worden immers niet zomaar meegegeven, ook niet al kennen we jouw dossier goed, ben je reeds jaren klant en weten we waarvoor het is. Want bij afgifte verdienen ze niets en een consultatie kunnen ze aanrekenen.
Ik moest dus, als gezonde mens, meer dan anderhalf uur wachtenin de wachtzaal met naast mij iemand die snipverkouden was. Uiteindelijk schreef de dokter me gewoon de medicijnen voor die ik nodig had, verder niets, geen onder zoek, alleen de rekening voor de consultatie.
Nu, vijf dagen later heb ik prijs en ben ik zelf ook ziek geworden.
Zoals gewoonlijk bij een zware verkoudheid, met keelontsteking en hoge koorts, zal ik weer een week out zijn en belangrijke meetings missen. Het zou me dan ook niet verwonderen dat mijn echtgenote volgende week voor de bijl gaat, en haar reis naar het buitenland zal moeten annuleren, zonder dat we ook maar kans maken op de terugbetaling van haar tickets.
De ironie wil dat ik nu wellicht mijn dokter zal moeten consulteren alhoewel hij de oorzaak van mijn situatie is.
Is daar wettelijk niets aan te doen? Is de dokter hier niet nalatig geweest? Heeft hij niet de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zijn gezonde patiënten niet besmet geraken. Ik ga heel wat schade lijden, maar wie gaat dat vergoeden?
En bewijs het maar. Pfff... wat een miserie.
Groetjes,
Joris