Contract met verkeerd paritair comité

Sasou
Topic Starter

Contract met verkeerd paritair comité

#1 , 23 okt 2012 16:21

Hallo,

Mijn contract vermeldt het verkeerde pc, nl218. Op zich geen problemen behalve dat ik zeer verrast was toen mijn eindejaarspremie maar 60% van mijn loon bedroeg, wat van toepassing is in het échte pc van mijn werkgever. Mijn loonsverwachtingen waren uiteraard uitgerekend op wat ik zou verdienen met een eindejaarspremie aan 100% en nu vroeg ik mij af wat ik hieraan kon doen? Kan ik eisen dat mijn werkgever de voordelen toepast van pc218 gezien dit letterlijk zo vermeld staat in mijn contract? Of kan ik eisen dat mijn maandloon wordt herzien in functie van het loontekort waar ik voor sta? Of heb ik helemaal geen voet om op te staan...?

Kan iemand mij hierbij helpen aub?

Heel erg bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 23 okt 2012 19:44

wat is het echte PC? als je de voordelen claimt van pc 218, moet je ook die nadelen ervan ondergaan, dus 't is niet altijd zo eenduidig...

Sasou
Topic Starter

#3 , 23 okt 2012 20:07

Allereerst bedankt om naar mijn vraag te kijken...

Het echte PC is 209.02 (metaal). Ik claim niet noodzakelijk alle voordelen, maar het is vooral het feit dat in de onderhandelingen het uitgangspunt was dat ik nu hetzelfde zou verdienen en alle berekeningen dus gebaseerd zijn op een volwaardige eindejaarspremie volgens pc218.

Reclame

JPV

#4 , 23 okt 2012 20:27

waar werk je (regio)?

Sasou
Topic Starter

#5 , 23 okt 2012 21:03

Brussel

JPV

#6 , 24 okt 2012 05:56

dan heb je recht in PC 209.02 op een EJP die meestal nét iets minder is dan 100% van het brutoloon. Zeker geen 60%. Ben je wel al een jaar in dienst?

Je hebt recht op 6,66% van je brutojaarloon. Dat is minstens 92.7072% van je gemiddelde maandloon (maar daar moet je ook nog alle werkgeversbijdragen voor maaltijdcheques etc bijtellen). In PC 218 heb je recht op een premie van 100% van je maandloon, waar je echter je moet beperken tot het brutomaandloon.

Bovendien zijn de gelijkstellingen in PC 209.2 iets ruimer dan in 218. Voor de rest zijn beide sectoren ongeveer gelijkwaardig.

Controleer dus eerst eens bij je werkgever of die 60% wel klopt.

Terug naar “Andere”