Vraag mbt pc 218 en arbeidsduur

Ureal
Topic Starter

Vraag mbt pc 218 en arbeidsduur

#1 , 30 okt 2012 15:13

Beste,

In mijn onderneming moeten we 40h werken , contractueel moeten we maar 38h werken.

Wij behoren tot pc 218.

De reden dat we 40h moeten werken is omdat dit de openingsuren van de winkel zijn, die worden niet beschouwd als overuren maar zijn verplicht te presteren.

Zijn ze hier niet verplicht hiervoor een compensatie te geven ?

Hetzij ADV , hetzij loon , hetzij recup...........

Indien dit verplicht is , waar kan ik deze praktijken melden ?
Wij zijn een bedrijf van ongeveer een 15tal man en er is geen vakbondsafgevaardigde.

Dank bij voorbaat ,

Anoniem.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 30 okt 2012 15:19

Anoniem.
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=331" onclick="window.open(this.href);return false;

sociaal strafwetboek
Art. 59. Geheimhoudingsplicht
Behoudens uitdrukkelijke machtiging van de indiener van een klacht of van een aangifte betreffende een inbreuk op de bepalingen van de wetgeving waarop zij toezicht uitoefenen, mogen de sociaal inspecteurs in geen enkel geval, zelfs niet voor de rechtbanken, de naam van de indiener van deze klacht of van deze aangifte bekend maken.
Het is hun eveneens verboden aan de werkgever of aan zijn vertegenwoordiger te onthullen dat ingevolge een klacht of een aangifte een onderzoek werd ingesteld.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Ureal
Topic Starter

#3 , 30 okt 2012 15:30

De dag dat dit forum dezelfde geheimhoudingsplicht heeft zal ik er mijn naam bijschrijven, tot dan blijft u commentaar nutteloos en helpt die mij geen meter vooruit ;)

Reclame

JPV

#4 , 30 okt 2012 17:30

hij geeft u nochtans de dienst waar je naartoe moet bellen met je probleem, gezien dit absoluut een inbreuk is op de sociale wetgeving.

JPV

#5 , 30 okt 2012 17:31

zeker trouwens dat je geen pauze meerekent? En is het effectief in een winkel dat je als verkoper werkt? Waarom dan PC 218?

Caridina

#6 , 30 okt 2012 17:50

Sinds de CAO van 29 mei 1989 geldt er in PC 218 een wekelijkse arbeidsduur van 38 uur. Dit wil zeggen dat je gedurende 38 uur per week aan de slag bent bij je werkgever.

Stel dat je bijvoorbeeld wekelijks 40 uur zou werken. Dat kan alleen indien er op bedrijfsniveau afspraken werden gemaakt rond voldoende compensatiedagen of arbeidsduurvermindering.
De sectorale CAO voorziet de mogelijkheid om bij CAO 'kleine flexibiliteit' in de bedrijven in te voeren.
De arbeidsduur kan variëren met:
- de dagelijkse arbeidsduur mag maximum 1 uur langer zijn dan de arbeidsduur in het normale uurrooster;
- de wekelijkse arbeidsduur mag maximum 5 uur langer zijn dan de arbeidsduur voorzien in het normale uurrooster.
Per trimester of eventueel per jaar (annualisering van de arbeidstijd) moet je 38 uur tewerk gesteld worden. We spreken pas van overuren wanneer deze grenzen overschreden worden.

bron:ACV

Ureal
Topic Starter

#7 , 31 okt 2012 17:25

Eerst en vooral mijn excuses aan "de reden" , ik had die link niet zien staan , sorry !

Onze werkuren zijn van 8.30h tot 12.30h en van 13.30h tot 17.30h = Dat zijn 8h + 1h pauze.

Wij zijn een ICT winkel , ikzelf werk niet in de winkel maar achter de schermen.

Op ons contract zijn zelfs geen uren vermeld, er staat "voltijds regime" thats it.

Hoe kan ik met zekerheid weten tot welk PC wij behoren zonder vragen te gaan stellen ?
Ik dacht ooit een website gevonden te hebben waar je de naam van je bedrijf kon ingeven en daar het PC zag maar vind dit niet meer weer.

Dank bij voorbaat aan iedereen.

redak

#8 , 31 okt 2012 17:39

Als je wat geluk hebt staat deze vermeld op je loonfiche

JPV

#9 , 31 okt 2012 17:49

pm anders de naam van het bedrijf, dan kan ik het vaak wel opzoeken :)

Ureal
Topic Starter

#10 , 05 nov 2012 11:00

PM verstuurt thx m8 ,

Op onze loonfiche staat niets vermeld spijtig genoeg.............

Terug naar “Andere”