Auto/handtas doorzoeken?

evgoeth
Topic Starter

Auto/handtas doorzoeken?

#1 , 13 nov 2012 10:43

Ik werk op een vrij grote firma waarbij de werknemers naar buiten moeten dmv een badge en draaihekken.

Af en toe vinden er checks plaats om diefstal tegen te gaan, dit is al gebeurd en er zijn hierdoor ook al ontslagen op staande voet gevallen.

In hoeverre mag de portier van deze firma, die naast deze hekken zit, deze controle uitvoeren?
Er worden in zulk geval niet enkel de handstassen doorzocht, maar ook de auto en de koffer.

Mag dit wettelijk? Of dient dit vermeld te staan in het arbeidsreglement waarvoor de werknemer zijn of haar goedkeuring moet geven?

Sommigen denken dat de portier dit helemaal niet mag, maar ik ben daar niet zo zeker van ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 13 nov 2012 11:20

Wie/wat is de portier? is dat een werknemer van de firma, een beveiligingsagent, ... ?

evgoeth
Topic Starter

#3 , 13 nov 2012 11:42

Dat is een onderaanneming van een beveiligingsfirma, en dat zijn beveiligingsagenten.

Reclame

JPV

#4 , 16 nov 2012 07:30

Dat is een onderaanneming van een beveiligingsfirma, en dat zijn beveiligingsagenten.
dan is dit op het eerste zicht perfect conform http://www.cnt-nar.be/CAO-COORD/cao-089.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 16 nov 2012 13:09

dan is dit op het eerste zicht perfect conform http://www.cnt-nar.be/CAO-COORD/cao-089.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
wat mag ik dan hieruit afleiden ?

COLLECTIEVE ARBEIDSOVEREENKOMST NR. 89
Artikel 8
§ 1. Een uitgangscontrole door een bewakingagent op basis van het feit dat er redelijke gronden zijn om te denken dat de werknemer goederen heeft ontvreemd kan enkel worden uitgevoerd indien de betrok-ken werknemer hiervoor zijn toestemming geeft.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

JPV

#6 , 16 nov 2012 15:54

ik zeg toch niet dat de werknemer niet mag weigeren? Tuurlijk heeft de werknemer altijd het recht om een controle te weigeren, zelfs in §2. Men stelt zich dan natuurlijk wel bloot aan een politiecontrole (in het eerste geval) of een ontslag om dringende reden+politiecontrole (in het tweede geval).

Terug naar “Andere”