Verlofdagen

lex11
Topic Starter

Verlofdagen

#1 , 13 nov 2012 17:32

Beste,

Ik heb mijn vorig contract beëindigd eind augustus (ontslagen met vrijstelling van prestaties). Ik kreeg mijn verlof uitbetaald bij uitdiensttreding eind augustus. Ik ben terug aan het werk sinds 27 augustus. Nu krijgt mijn huidige werkgever bericht dat ik nog recht heb op al mijn verlof. Klopt dit? Moet ik deze verlofdagen al of niet opnemen?
Alvast dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 nov 2012 01:12

Beste,

Ik heb mijn vorig contract beëindigd eind augustus (ontslagen met vrijstelling van prestaties). Ik kreeg mijn verlof uitbetaald bij uitdiensttreding eind augustus. Ik ben terug aan het werk sinds 27 augustus. Nu krijgt mijn huidige werkgever bericht dat ik nog recht heb op al mijn verlof. Klopt dit? Moet ik deze verlofdagen al of niet opnemen?
Alvast dank
het is verboden van het recht af te zien als werknemer maar de sancties zijn voor de werkgever

vakantiewet 28/6/1971
art 2 Het recht op vakantie is aan de werknemers verworven niettegenstaande elke strijdige overeenkomst. Het is de werknemer verboden van de vakantie waarop hij recht heeft, af te zien.

sociaal strafwetboek
Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

lex11
Topic Starter

#3 , 17 nov 2012 12:50

Dus als ik het goed begrijp moet ik mijn verlof opnemen, weet dat dit nog 10,5 dagen zijn halftime werkend en ik een vervangingscontract doe (wrs tot eind dec '12) Dit is toch niet eerlijk tov mijn nieuwe werkgever. Is er ergens een oplossing goed voor mij en voor mijn werkgever? Nog een vraagje vermits ik mijn verlof reeds uitbetaald gekregen heb hoe zit het dan met de uitbetaling, stel dat ik 10,5 dagen verlof in december zou nemen, vergoeding ?!

Reclame

JPV

#4 , 19 nov 2012 08:37

je moet je verlof nemen, maar als je dit niet doet is er geen sanctie.

Beetje net zoals je niet stout mag zijn, maar de sint sowieso altijd zegt dat er geen stoute kinderen zijn :p.

lex11
Topic Starter

#5 , 21 nov 2012 08:18

Stel ik neem mijn verlof op 10,5 dagen hoe zit het dan met de uitbetaling. Krijg ik al of niet geld voor deze verlofdagen (heb reeds verlofgeld uit dienst gekregen zie m'n eerste vraag) en hoe zit het met de eindejaarspremie al of niet recht?
Bij niet nemen verlof krijg ik geen sanctie maar mijn werkgever wel of hoe zit het nu juist?

JPV

#6 , 21 nov 2012 08:34

1) je neemt je verlof:

- je wordt niet betaald door je werkgever, gezien je het enkel verlof reeds uitbetaald kreeg bij je vorige werkgever
- geen invloed op eindejaarspremie (toch zeker niet in geval van bediende)

2) je neemt géén verlof:
- je wordt wél betaald door je werkgever voor gewerkte dagen
- je kan zelf géén sanctie krijgen
- je werkgever kan een sanctie krijgen indien jij klacht in zou dienen en hij niet kan bewijzen dat hij je verlof heeft proberen te laten nemen
- geen negatieve invloed op eindejaarspremie

de reden
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 nov 2012 20:28

Stel ik neem mijn verlof op 10,5 dagen
weet dat dit nog 10,5 dagen zijn halftime werkend
hoe kom je aan 10,5 dagen als half time werkende ?
ben je van voltijdse overgestapt naar deeltijdse ?
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”