Opzeggingstermijn of -vergoeding?

dreambrotherjb
Topic Starter

Opzeggingstermijn of -vergoeding?

#1 , 19 nov 2012 07:34

Volgens de wet is een opzegginsvergoeding er enkel in geval van een onrechtmatig ontslag, maar ik las dat dit in de praktijk vaak anders ligt.

Heeft een bediende recht op de keuze tussen een Opz.T/V? In een situatie waarbij hem door zijn werkgever alleen een Opz.T wordt voorgesteld, maar waar diezelfde werkgever met zijn collega die eveneens een dag voor hem ontslagen werd, wél een Opz.V afsloot, is mijn vraag: Heeft die bediende recht op de keuze om van zijn werkgever ook een Opz.V te kunnen krijgen, in plaats van dat hij nog zijn volledige 3maanden moet uitdoen, daar de sfeer nogal verandert is nu hij zijn ontslag gekregen heeft.

Mvg.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 19 nov 2012 08:47

Een keuze heb je niet als werknemer. Het is of opzegtermijn, of verbreking met vergoeding. De keuze ligt bij de werkgever.
Echter, als werknemer kan je altijd een tegenopzeg doen.

Greetz,

P.

dreambrotherjb
Topic Starter

#3 , 19 nov 2012 09:13

Een keuze heb je niet als werknemer. Het is of opzegtermijn, of verbreking met vergoeding. De keuze ligt bij de werkgever.
Echter, als werknemer kan je altijd een tegenopzeg doen.

Greetz,

P.
Bedankt, ik had al zo'n vermoeden.
Is het voor een tegenopzegging werkelijk vereist ander werk te hebben gevonden, of is dit slechts per hypothese en niet noodzakelijk ook werkelijk het geval?

Reclame

JPV
Juridisch actief: Ja

#4 , 19 nov 2012 09:41

dat is niet nodig. Je kan evengoed zeggen dat je wil rentenieren ;)

dreambrotherjb
Topic Starter

#5 , 19 nov 2012 09:49

dat is niet nodig. Je kan evengoed zeggen dat je wil rentenieren ;)
Hah, oké merci;-)

puttemanp

#6 , 19 nov 2012 11:11

Opgelet, als je een tegenopzeg betekent, en je hebt geen nieuwe job, ben je vrijwillig werkloos. In dit geval geen werkloosheidsuitkering.

P.

Terug naar “Andere”