pre pensioen

mickyken
Topic Starter

pre pensioen

#1 , 20 nov 2012 16:35

mag men nog bijverdienen als men op pre pensioen is en dan nog in het zwart

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 20 nov 2012 16:55

Wat een domme vraag! Ik kan je zwart op wit bewijzen en vertellen dat je zeker niet in het zwart mag werken.

mickyken
Topic Starter

#3 , 20 nov 2012 16:56

waar moet je dat dan aangeven ik doe het niet maar andere wel

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 nov 2012 19:50

Op uw belastings brief. :lol:

Gebruiker21

#5 , 21 nov 2012 09:47

waar moet je dat dan aangeven ik doe het niet maar andere wel
U werkt dus NIET in het zwart, maar wil het werk dat u NIET doet, wel aangeven? Ik kan niet volgen...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Xastheron

#6 , 21 nov 2012 14:52

Als gepensioneerde kan je nog in bijberoep zelfstandige gaan spelen, er staan wel maximumbedragen op. Eens u meer dan dit maximumbedrag verdient, heeft dit gevolgen op uw pensionsuitkering.

patjebrussel

#7 , 21 nov 2012 15:38

Als gepensioneerde kan je nog in bijberoep zelfstandige gaan spelen, er staan wel maximumbedragen op. Eens u meer dan dit maximumbedrag verdient, heeft dit gevolgen op uw pensionsuitkering.
Ja, en dat ze dat maar volledig en zwaar belasten. Het is t'een of t'ander hé zeg : pensioen of niet. Als die nog gaan doorwerken, met geld van de staat, anderen hun werk afpakken, die dan werkloos,....
Brugpensioeners en al die andere bijverdieners hebben mijn zaak kapot gemaakt, ik heb er geen compassie mee. Ik wil gerust de rollen omdraaien,...zeer graag zelfs !

denlowie

#8 , 21 nov 2012 15:59

pre pensioen nu nog in Belgie ? ik dacht dat dit niet meer bestond, dat enkel het brug pensioen nog bestaat.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Gebruiker21

#9 , 21 nov 2012 16:35

Brugpensioeners en al die andere bijverdieners hebben mijn zaak kapot gemaakt
U bedoelt: "de CONCURRENTIE van brugpensioeners en andere bijverdieners hebben mijn zaak kapot gemaakt." Tja, da's nu éénmaal de vrije markt. Als je zelfstandig ondernemer wordt, moet je op voorhand beseffen dat de markt kan wijzigen en dat er andere spelers op de markt zijn / kunnen komen, die bepaalde voordelen hebben ten op zichte van uzelf. Als goed ondernemer moet je jezelf daarop voorbereiden: dit kan door bijvoorbeeld uw activiteiten de diversifiëren, ik zeg maar iets...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

patjebrussel

#10 , 22 nov 2012 01:11

Brugpensioeners en al die andere bijverdieners hebben mijn zaak kapot gemaakt
U bedoelt: "de CONCURRENTIE van brugpensioeners en andere bijverdieners hebben mijn zaak kapot gemaakt." Tja, da's nu éénmaal de vrije markt. Als je zelfstandig ondernemer wordt, moet je op voorhand beseffen dat de markt kan wijzigen en dat er andere spelers op de markt zijn / kunnen komen, die bepaalde voordelen hebben ten op zichte van uzelf. Als goed ondernemer moet je jezelf daarop voorbereiden: dit kan door bijvoorbeeld uw activiteiten de diversifiëren, ik zeg maar iets...
Als je dat een vrije markt noemt, concurreren met iemand die al een fikse vergoeding in de achterzak heeft en komt vissen in dezelfde werkvijver ?
Ga dat ook eens zeggen aan de vele transportbedrijven, autoindustrie, callcentra,... ook 'vrije' markt.

En die bijverdieners willen dan ook nog minder belasting betalen, er is daar zelfs een unizogroep voor. Te belachlijk voor woorden.
Maar weet je Tom : ik zoek een deeltijds jobken hoor,......

Gebruiker21

#11 , 22 nov 2012 08:52

Dat is nu éénmaal het gevolg van een kapitalistische maatschappij. IEDEREEN wil zoveel mogelijk verdienen en zo weinig mogelijk uitgeven. Gevolg: als je het slim aanpakt kan je geld verdienen (kijk naar Gertje Verhulst), maar als je pech hebt of geen voorzorgsmaatregelen neemt, gaat je zaak over kop.

Geef toe: waarom wordt iemand zelfstandige? Om eigen baas te kunnen zijn en in de hoop een stuk meer te kunnen verdienen dan wanneer je in loondienst werkt. Wel, neem daar dan ook de nadelen bij: je loopt risico dat je zaak overkop gaat. Ik zou in mijn branche ook perfect zelfstandige kunnen worden en een stuk meer verdienen dan nu, maar ik kies voor de jobzekerheid door bij een grote multinational te gaan werken. Men kan mij wel ontslaan, maar met de ontslagvergoeding zou ik wel nog een eind verder kunnen, en in mijn branche vind je vrij snel een nieuwe, goed betaalde job. Ik verdien wel niet zo veel als mijn zelfstandige collega's, maar ik zaag daar ook niet over. Maar die zelfstandige collega's komen dan echter wel zagen als de "voordeel alle aard" op hun bedrijgswagen opslaat. In veel gevallen bedrijfswagenS, want die van hun vrouw staat uiteraard ook op de zaak. Plus een deel van hun woning die ook op de zaak staat. Plus die nieuwe veluxen, het internetabonnement, het schoolmateriaal van de kinderen waar ze een factuurke "kantoormateriaal" van hebben, enz... enz... Maar als dat soort misbruiken dan strenger aangepakt wordt door de overheid, zijn ze wel verontwaardigd. Beetje serieus blijven, hé.

Onlangs nog een discussie gehad met zo iemand. Het gesprek ging als volgt:
- Hebde dat nu al geweten: ze gaan het aantal restaurantbezoeken die je kan inbrengen beperken!
- Serieus? Hoeveel bezoeken mag je dan nog inbrengen?
- Zoveel (ben het juiste aantal vergeten).
- Ga jij echt zoveel eten met klanten?
- Nee, tuurlijk niet, maar met bonnetjes van privé-etentjes en BTW-bonnetjes die ik van familie krijgt, zit ik toch al snel boven dat aantal, zenne.

Tja, dan houdt de discussie al snel op, hé. Ben er verder ook niet op ingegaan... Maar bij veel zelfstandigen is frauderen gewoon een "recht" geworden.

patjebrussel

#12 , 22 nov 2012 14:06

Tom, als ik dat soort van reacties wil lezen, ga ik wel naar hln.be, eens een artikel over zelfstandigen, en je hebt dat soort van reacties, doorspekt met onwetendheid en vooroordelen.
Nogmaals : ga dat maar eens zeggen aan de door mij aangehaalde sectoren. Hoe moeten die concurreren volgens jou ???
Hoe moet een ander concurreren met de OP die met zijn pensioen nog wil werken, en blijkbaar nog in het zwart ook.
Ik zoek momenteel naar werk, advertenties genoeg met 'liefst bruggepensioneerde' of zoiets !! Wa ne zever is dat nu allée !!! Als ze nog ene gaan vinden, want velen heb wel een oplossing met vennootschappen en lekker door te werken. Dringend tijd dat men daar eens met de grote borstel in gaat. Jij zal mogen werken tot je 65 ste hoor (en waarschijnlijk wel langer) dan kan je hier ook komen vertellen over je vrije markt en diene zever.
't land gaat kapot door dat soort streken, en ze zien het nog niet !

Gebruiker21

#13 , 22 nov 2012 15:20

Tom, als ik dat soort van reacties wil lezen, ga ik wel naar hln.be, eens een artikel over zelfstandigen, en je hebt dat soort van reacties, doorspekt met onwetendheid en vooroordelen.
Dit zijn uitspraken van één van mijn directe (zelfstandige) medewerkers. Het is makkelijk om dit af te doen als "toogpraat", maar het is en blijft realiteit. Een realiteit dit UNIZO niet WIL inzien.
Nogmaals : ga dat maar eens zeggen aan de door mij aangehaalde sectoren. Hoe moeten die concurreren volgens jou ???
Ik ben geen bedrijfsleider. Het is niet mijn zorg om een concurrentiestrategie uit te dokteren. Als uw "business" niet werkt, moet je ofwel een andere business zoeken of het over een andere boeg gooien. Ik mijn buurt is een bedrijf dat rieten daken maakt. Ik vraag me af hoe zij overleven, want je ziet nog maar zeer weinig rieten daken, maar de bedrijfsleider heeft me verzekerd dat hij goed zijn brood verdient. Hij werkt ook enkel met Vlamingen.
Hoe moet een ander concurreren met de OP die met zijn pensioen nog wil werken, en blijkbaar nog in het zwart ook.
Ik praat zwartwerk zeker niet goed, laat dat duidelijk zijn! Maar een gepensioneerde die bijklust is niet per definitie een zwartwerker!
Ik zoek momenteel naar werk, advertenties genoeg met 'liefst bruggepensioneerde' of zoiets !! Wa ne zever is dat nu allée !!!
Zever? Sorry, maar als ik voor sommige werkzaamheden in mijn huis officiële offertes laat maken, val ik soms achterover van de prijzen! Als een bruggepensioneerde dit voor mij dan voor een fractie van die prijs kan doen, zou ik wel gek zijn om dit niet te doen. Het is een kettingreactie: prijzen van "offiële" stielmannen zijn hoog => Mensen zoeken goedkopere alternatieven => stielmannen hebben minder werk, waardoor ze hun tarief moeten verhogen (denken ze) => enz... Misschien moeten ze eens proberen hun tarieven te VERLAGEN. Ze zullen misschien MEER werk krijgen.

Los daarvan: ik wacht al 2 maanden op een loodgieter die de "voorlopige reparatie" van onze warmwaterboiler ging vervangen door het definitieve repareren. Hij ging al 4 keer "zeker vanavond afkomen". Nog steeds niet gezien! Ik heb er al zeker 15 keer naar gebeld. Telkens excuses. Misschien moet ik het ook eens aan een bruggepensioneerde vragen?
Jij zal mogen werken tot je 65 ste hoor (en waarschijnlijk wel langer) dan kan je hier ook komen vertellen over je vrije markt en diene zever.
En dan? Ik heb geen schrik om te werken, hoor. Tegen dan worden we waarschijnlijk ook 85 en meer. Het is niet realistisch om te stellen dat de pensioenleeftijd nooit mag veranderen.
't land gaat kapot door dat soort streken, en ze zien het nog niet !
Neen, het land gaat kapot door mensen die hulpmiddelen die de staat aanbiedt misbruiken. En daar zijn zelfstandigen ook bij! De enige vorm van fraude die ik kan toepassen is de intrest van mijn 2 spaarboekjes niet samen aangeven, waardoor ik enkele euro's roerende voorheffing zou ontlopen. That's it. En dit zal binnenkort ook niet meer kunnen. Maar dit is peanuts als je het vergelijkt met al die etentjes die zelfstandigen onterecht inbrengen, al die kosten voor wagens die in realiteit enkel privé gebruikt worden. Kosten voor de woning die op het bedrijf ingebracht worden, terwijl er nooit van thuis uit gewerkt wordt. Die dingen WORDEN misbruikt, dat kan je niet ontkennen. Vind je het dan vreemd dat de regering hier tegen reageert? Ik niet.

Dat iedereen in dit land eens wat minder zaagt: de werknemers zagen omdat de pensioenleeftijd omhoog gaat of dat er aan de index zou geraakt worden. De zelfstandigen klagen over de maatregelen die DiRupo 1 genomen heeft. Gaan we het door die maatregelen echt zo slecht hebben dat er in dit land niet meer te leven valt? Laat me niet lachen, hé! Het is crisis! Iedereen moet zijn steentje bijdragen! Iedereen heeft ook schuld aan die crisis (neen, het zijn niet alleen "de banken" die schuldig zijn. Héél de Westerse wereld leeft al jaren boven zijn stand).

patjebrussel

#14 , 23 nov 2012 03:57

Het volstaat Tom. Je begrijpt het niet en je zal het nooit begrijpen. Je kan politieker worden, daar begrijpen ze het ook niet, en zo pakt iedereen hier zijn valies en trappen het af. Die nemen ook maatregelen om concurrentieel te blijven, dus nie zagen !

Gebruiker21

#15 , 23 nov 2012 10:25

Het volstaat Tom. Je begrijpt het niet en je zal het nooit begrijpen. Je kan politieker worden, daar begrijpen ze het ook niet, en zo pakt iedereen hier zijn valies en trappen het af. Die nemen ook maatregelen om concurrentieel te blijven, dus nie zagen !
Zozo, ik begrijp "het" niet? Da's ook een manier om een discussie te beëindigen, uiteraard. Kan je ook even difiniëren wat "het" juist is dat ik niet begrijp? Het is nogal makkelijk om te roepen dat iemand het niet begrijpt, zonder met een degelijk verweer te komen. Dit is wat UNIZO ook doet: "de regering begrijpt "het" niet!".

Jawel, de regering begrijpt het net wel! Ze begrijpen eindelijk dat de gewone werkmens het zat is dat alle besparingen op hun nek terechtkomen, en dat bedrijven elke keer weer gespaard bleven omdat ze stonden te brullen dat ze het toch zo moeilijk hebben! De regering begrijpt dat de gewone werkmens ook wel begint in te zien dat er iets niet klopt als de "kleine zelfstandige loodgieter" met aan Audi Q7 een kraantje komt installeren, maar ondertussen zaagt dat het toch zo slecht gaat in den bouw. De regering begrijpt dat het aan zijn kiezers niet meer kan blijven wijsmaken dat de steeds weer de bedrijven moet ontzien omdat zij "de motor van de economie zijn". De regering ziet in dat als de gewone werknemer geen geld meer over heeft om te consumeren, de bedrijven nog zo veel mogen produceren, maar hun goederen niet zullen verkocht geraken. Da's de waarheid. Maar dat begrijp JIJ dan weer niet (hoewel je er blijkbaar zelf slachtoffer van bent: je potentiële klanten hebben niet genoeg geld om jouw vraagprijs te betalen, dus kiezen ze voor goedkopere oplossingen.)

Ik zaag echter niet over de loonstop en de modernisering van de index, hoor. Ik begrijp dat dit nodig is. Tijd dat ondernemers ook beginnen beseffen dat de maatregelen voor hun ook broodnodig zijn, en dat het niet enkel zij zijn die getroffen worden, maar ook hun werknemers en hun klanten!

Terug naar “Andere”