Arbeidsduur en rusttijden

MomoDB
Topic Starter

Arbeidsduur en rusttijden

#1 , 06 dec 2012 13:24

Mijn vrouw werkt op de technische dienst van een cultureel centrum. Sinds kort wordt zij door haar overste verplicht vrij lange dagen te werken (+12u met tweemaal een uur pauze) en daar bovenop krijgt ze amper 9 uur tussen het einde van haar werk en het begin van de volgende werkdag terwijl ik al gelezen heb dat dit min. 11 uur zou moeten zijn. Bovendien wordt ze hiervoor in geen geval extra gecompenseerd zoals dat bv. wel in de medische sector gebeurt.
Mijn vraag is dan ook of dit toegelaten is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 06 dec 2012 13:25

statutair of contarctueel?

MomoDB
Topic Starter

#3 , 06 dec 2012 13:26

Ik denk statutair, maar ben het niet zeker. Kan u voor beide gevallen een antwoord geven?

Reclame

JPV

#4 , 06 dec 2012 13:28

vraag het eerst eens na, dan bespaart het ons een ganse uitleg

MomoDB
Topic Starter

#5 , 06 dec 2012 13:32

Ok, zal het onmiddellijk eens navragen.

MomoDB
Topic Starter

#6 , 06 dec 2012 14:22

Het gaat idd om een statutaire betrekking.

JPV

#7 , 06 dec 2012 15:02

Dan zal ik je het antwoord schuldig moeten blijven, statutairen vallen onder gans andere regels dan de gewone regels, de uitzonderingen zijn zo frequent dat ik niet kan zeggen wat deze allemaal zijn.

MomoDB
Topic Starter

#8 , 06 dec 2012 15:05

Da's jammer...

Iemand anders die hier iets van weet?

Turaki

#9 , 06 dec 2012 15:08

Voor zover ik heb begrepen dient de algemene arbeidswetgeving gevolgd te worden, indien er niets over is opgenomen in het statuut. Kijk dus eerst wat er in het statuut staat over maximale werktijd en overuren.

MomoDB
Topic Starter

#10 , 06 dec 2012 15:26

Vind ik dat enkel in het contract, of is zoiets ook online te vinden?

Stefanie

#11 , 29 jun 2013 15:57

Ik bevind mij in een gelijkaardige situatie (zij het dan wel contractueel) als deze hierboven geschetst. Ik wil mijn verhaal liever niet in de openbaarheid van dit forum vertellen, maar zou wel graag eens het advies horen van een buitenstaander met enige kennis van zaken (rechten/plichten van werknemer en werkgever). Wat kan je als werknemer doen als je (minstens de indruk hebt dat*) werkgever de arbeidswetgeving aan zijn laars lapt, zonder ontslagen te worden én later niet op gespannen voet te leven met werkgever?

*Ik wil mijn situatie in grote lijnen wel vertellen in PM. Wie kan helpen?

JPV

#12 , 29 jun 2013 16:03

open daarvoor een andere topic, het oprakelen van een topic over statutair om iets over contractueel te vragen is geen goed idee.

Terug naar “Andere”