Mijn zoon heeft een bediendenkontrakt in België.
De multinational heeft zijn filiaal in België, waar hij werkte, gesloten. Mijn zoon wordt niet opgezegd maar wel verplicht om wekelijks elke zondagvoormiddag naar Turkije te vertrekken om daar een volledige week in een ander filaal van dezelfde multinational te werken. Hij komt telkens terug in België aan in de late vrijdagnamiddag. Bijgevolg heeft hij de facto slechts 1 dag vrij. Mijn zoon heeft een kontrakt waarin enkel tewerkstelling in België wordt vermeld, met duidelijke omschrijving van de plaats van tewerkstelling in België. Hij wordt nog steeds in België betaald. Ook wat sociale zekerheid betreft is er niets gewijzigd. En uiteraard blijft mijn zoon gedomicileerd op zijn huidig adres in België.
Is mijn zoon verplicht deze gewijzigde werkomstandigheden te aanvaarden? Hij wil eventueel wel verder werken onder deze gewijzigde omstandigheden, maar niet voor hetzelfde loon dat werd afgesproken voor tewerkstelling in België, aangezien de werkomstandigheden niet meer overeenstemmen met die in zijn contract.
Indien mijn zoon onder deze voorwaarden niet verder voor dat bedrijf wil werken, wat moet hij dan doen? Hij wil zijn rechten niet verliezen door zelf ontslag te nemen. Is er in feite geen contractbreuk door de werkgever? Mijn zoon heeft alleszins geen nieuw contract ondertekend, enkel een kontrakt voor tewerkstelling in België.
M.a.w. kan een bedrijf dergelijke fundamentele wijziging in de werkomstandigheden zomaar opdringen aan een personeelslid. Moeten ze hem niet de keuze laten, een nieuw kontrakt aanbieden, en, in geval hij niet met de ingrijpend gewijzigde omstandigheden akkoord gaat, op reguliere wijze ontslaan? Het gaat hier immers niet om een verhuis van de plaats van tewerkstelling naar een stad twintig km verder, maar wel naar een land buiten de EU.....
Bovendien zou de plaats waar hij moet werken ook telkens opnieuw na enkele maanden wijzigen naar een ander land (de taak van mijn zoon zou voortaan bestaan in het opstarten en coachen van nieuwe filialen in telkens andere landen).