controle zonder medeweten via toegangsbadges

Katleen2
Topic Starter

controle zonder medeweten via toegangsbadges

#1 , 04 jan 2013 10:22

Hi,
Ik heb een vraagje over de manier waarop je werkgever je aanwezigheid mag controleren.
Wij werken in onze afdeling niet met een prikklok. Dit is vastgelegd in het arbeidsreglement. Wel moeten we onze uren noteren in een prestatieregister, dit omdat we niet enkel op kantoor werken maar ook af en toe op de baan zijn. In ons gebouw, wat ook gebruikt wordt voor andere diensten, zijn prikklokken aanwezig (maar dus niet voor ons). Wel werkt iedereen met toegangsbadges. Nu heb ik vernomen dat ons diensthoofd een paswoord van iemand van de personeelsdienst gebruikt om via het systeem van de toegangsbadges onze uren te controleren. Mag dit ? Wij werden hiervan niet op de hoogte gesteld. Bovendien controleert ons diensthoofd dit niet zelf maar heeft hij het paswoord doorgegeven aan een collega van mij, dus geen leidinggevende.

Weet iemand of dit wettelijk is ? Sowieso vind ik dit voor mij een serieuze vertrouwensbreuk.
groetjes,
K

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
siesken

#2 , 04 jan 2013 13:21

Als je niet gesjoemeld hebt met je uren moet je toch geen schrik hebben.

Vandebos

#3 , 04 jan 2013 13:31

Dat is naast de kwestie.

Als er in het arbeidsreglement wordt vastgelegd dat er geen prikklok en controle op de uren aanwezig in het gebouw zal plaatsvinden dan mag deze ook niet plaatsvinden zeker niet door iemand buiten HR die het dan nog eens zonder medeweten van HR aan een derde heeft gedelegeerd om dit in zijn plaats te verrichten.

Vastleggen --> vakbond inlichten, directie inlichten, Privacy commissie wegens misbruik databank inlichten.

Reclame

FreelancerIT

#4 , 04 jan 2013 13:34

Als je niet gesjoemeld hebt met je uren moet je toch geen schrik hebben.
Dat heeft er op zich niks mee te maken.... Als je werkgever je wilt controleren, OK... maar daarom toch niet op een dergerlijke achterbakse wijze?

bartvdv

#5 , 04 jan 2013 13:51

Waarom zou dat achterbaks zijn? Ik ken een groot Zweeds bedrijf waar de directe chef elke week een e-mail krijgt van PZ met een detail voor elke werknemer van die dienst met de gewerkte uren, aanvangstijden, vertrektijden, via welke poort/toegang het bedrijf binnengekomen/verlaten, enz. Zelfs wanneer ze hun badge hebben gebruikt om via de lift op een andere verdieping te gaan werken.

Het lijkt mij pas een probleem mocht dat gebeuren buiten medeweten van personeelszaken. En wat er met die gegevens verder gebeurt.

Welke zin heeft het gebruik van de badges anders, buiten veiligheid.

FreelancerIT

#6 , 04 jan 2013 13:56

Wel... dat is wat er hier gebeurd.

Ik heb ook al op veel bedrijven gewerkt waar de uren werden nagegaan aan de hand van uw badgegebruik. Daar heb ik op zich geen probleem mee... Maar in alle gevallen werd ik hiervan van in het begin op de hoogte gesteld, en gebeurde het ook openlijk.

Hier gebeurd het achter de rug van iedereen, gezien hij ee paswoord gebruikt van iemand van de personeelsdienst is de kans zelfs groot dat hij er in principe geen toegang toe mag hebben...

Schoolvoorbeeld van achterbaks gedrag...

Katleen2
Topic Starter

#7 , 04 jan 2013 14:27

Thx, voor de antwoorden.

Ik heb ook geen enkel probleem met het feit dat de werkuren gecontroleerd worden. Maar dan moet dit wel gemeld worden vind ik. Bovendien kan je bij ons het gebouw verlaten zonder je badge te gebruiken dus dit systeem is helemaal niet ontworpen met het oog op tijdsregistratie. Daarom zijn er ook aparte prikklokken.

Eigenlijk zou ik dan kunnen stellen dat mijn diensthoofd hiermee mogelijks de privacywet overtreedt. Het betreft persoonsgegevens die vervolgens verwerkt worden. Hierbij geldt dat :
"persoonsgegevens mogen enkel worden verzameld als ze noodzakelijk zijn om het aangekondigde doel te bereiken en ze ter zake kunnen dienen". Met andere woorden mijn diensthoofd kan persoonsgegevens niet verzamelen en gebruiken zonder een precieze doelstelling te bepalen. Deze doelstelling moet worden vastgelegd bij het begin, wat het verdere verloop van de gegevensverwerking bepaalt. Het is op basis van dit vastgelegde doel dat de verantwoordelijke zal beslissen:
- welke gegevens hij mag verzamelen;
- wat hij ermee zal doen;
- of hij ze mag meedelen en aan wie hij ze mag meedelen.

Hij mag daarna op uw gegevens enkel die bewerkingen uitvoeren die hem helpen zijn doel te bereiken en die daarmee verenigbaar zijn.

Groeten,
K

bartvdv

#8 , 04 jan 2013 14:55

Vreemde redenering. Dan kan het bedrijf bv. niet jouw loon berekenen als het niet over deze gegevens beschikt. Of bijhouden hoeveel vakantiedagen jij nog hebt. PZ zou dus elke keer moeten vragen of ze jouw toestemming hebben om deze gegevens te mogen checken. Niks achterbaks, maar volgens mij perfect te verantwoorden en noodzakelijk gebruik.

Het enige dat een probleem 'zou kunnen zijn' is het paswoord van een PZ-medewerker dat werd doorgegeven (?), tenzij dat een algemeen paswoord zou zijn; en dat alleen de werkuren daarmee kunnen bekeken worden.

FreelancerIT

#9 , 04 jan 2013 15:07

Als het een algemeen paswoord betreft, waarom doet hij het dan buiten het medeweten van het personeel om

bartvdv

#10 , 04 jan 2013 15:10

Waarom moet hij de toestemming hebben van het personeel?

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#11 , 04 jan 2013 15:28

Waarom moet hij de toestemming hebben van het personeel?
Hij moet geen toestemming hebben, maar hij heeft wel de plicht dit te melden aan het personeel. Uren controleren aan de hand van de badges, zonder dat het personeel op de hoogte is, kan/mag niet.

Waar ik werk badgen we op dit moment ook om binnen te kunnen op de parking / gebouw / bepaalde delen van het gebouw. Momenteel is men ook aan het bekijken om hier tijdsregistratie aan te koppelen, maar zelfs het feit dat men dit aan het bekijken is, wordt reeds gemeld aan de werknemers via officiële kanalen. Waarschijnlijk wordt dit ingevoerd in 2014 en meer info zal nog volgen. De werkgever vraagt dus niet onze toestemming, want dit systeem zal er zeker komen (vakbond is wel betrokken in het hoe en wat), maar we worden weldegelijk goed geïnformeerd dat dit er zit aan te komen.

Dat een werkgever dit doet zonder dit te melden aan de werknemers kan niet (om redenen die door anderen hier reeds gemeld zijn).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

FreelancerIT

#12 , 04 jan 2013 15:42

Wat Gebruiker21 juist post is eigenlijk wat zowel TS als ik zelf bedoelen...

Het gaat hem niet over of hij al dan niet toestemming nodig heeft, maar dat dit gebeurd buiten het medeweten van het personeel om.

Of dit al dan niet wettelijk is, daar durf ik mijn hand niet voor in het vuur steken. Ik heb wel weet van een aantal Consultancy-bedrijven die verwachten dat dit soort controles expliciet in het contract wordt vermeld.

Voor sommigen onder hen is dit zelfs een breekpunt...

Vandebos

#13 , 04 jan 2013 16:14

Bovendien dient het dan om een tijdsregistratiesysteem te gaan dat langs de zijde van de werkgever waterdicht is, met andere woorden alle normale in- en uitgangen dienen erop te zijn aangesloten zodat de enige wijze om tot anomalieën te komen kan zijn door een actie van de werknemer. Anders heeft de werkgever geen enkel wettig houvast mocht hij dit later nodig hebben.

@bart vdv: een databank met persoonlijke gegevens opgericht voor doeleinde X nadien zonder waarschuwing aan diegenen erin opgenomen gebruiken voor doeleinde Y is onwettelijk en vervolgbaar.

bartvdv

#14 , 04 jan 2013 16:50

Maar er gebeurt helemaal niets verdoken. Er is reeds een vorm van tijdregistratie (prestatieregister en badges) met medeweten van de werknemers. Het stoot de TS tegen de borst dat haar diensthoofd die gegevens kan inkijken en dat om een of andere reden soms ook overlaat aan een andere bediende. Als dat binnen de dienst nodig en vanzelfsprekend is, dan zie ik helemaal geen inbreuk op de privacy. Het bijhouden van die toegangsgegevens is noodzakelijk, dus toegelaten.

FreelancerIT

#15 , 05 jan 2013 14:50

Als er niks verdoken gebeurde was TS er waarschijnlijk van begin af aan op de hoogte van geweest, en was ze er niet toevallig op uitgekomen zoals dit nu het geval is... Dat lijkt me toch een schoolvoorbeeld van een verdoken controle?

Bovendien, me baserende op wat TS eerder zegt, lijkt u 1 nogal belangrijk detail over het hoofd te zien: haar uren worden berekend aan de hand van een prestatiesheet, en hebben in de verste verte NIETS te maken met de toegangstijden, die daarenboven ook nog eens een vertekend beeld tonen. Het systeem is tenslotte niet waterdicht.

Neen, mij lijkt dit een mooi voorbeeld van een overijverige micromanager. Ik heb zelf al een paar keer daar mee te maken gehad, en in alle eerlijkheid...

Terug naar “Andere”