controle arts

stefff
Topic Starter

controle arts

#1 , 09 jan 2013 22:25

Sinds maandag ben ik ziek. Vrijdagavond werkgever op de hoogt gesteld, gevraagd of ik op controle moest gaan maar dat moest niet want hij ging wel controle langs sturen zei hij.
Ik mag de woning verlaten.
Deze middag was ik weggeweest en bij het thuis komen check ik de brievenbus (per toeval) en er stak een kaartje in van de controle dokter. Hij is vandaag hier geweest om 14u45 en verwachtte mij deze avond om 20u in zijn kabinet. Om 19uur eens naar deze 'vriendelijke' dokter gebeld met de vraag of ik niet op een ander tijdstip kon langs komen, want ik zit hier met kleine kinderen en een vrouw in het ziekenhuis. Helaas zei hij, niet komen opdagen is onwettig afwezig!
Het kan toch niet zijn dat je enkele uren de tijd krijgt om het kaartje te vinden en je dan te organiseren dat je op tijd bij hem moet zijn. Bestaat er geen wettelijke termijn?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 jan 2013 23:05

Bij mijn weten niet.

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 jan 2013 07:48

enkel de redelijke termijn. Of zoiets redelijk is, kan ik niet zeggen. Bel vandaag opnieuw naar de controlearts en eis een 2e kans op een bezoek, daar hebt u wel degelijk recht op. U moet zich dan wel zelf verplaatsen naar zijn praktijk.

Staaf dit, voor de volledigheid, met een (liefst uitgebreid) medisch verslag van je huisarts ivm je ziekte. als het een griep is, kan je natuurlijk gewoon een doktersverslag met "griep" opgeven, da's duidelijk genoeg ;).

Reclame

FreelancerIT

#4 , 10 jan 2013 08:20

Kan een controlearts trouwens zomaar de diagnose van je eigen huisdokter naast zich neerleggen en je dus dwingen om weer te gaan werken?

stefff
Topic Starter

#5 , 10 jan 2013 09:40

enkel de redelijke termijn. Of zoiets redelijk is, kan ik niet zeggen. Bel vandaag opnieuw naar de controlearts en eis een 2e kans op een bezoek, daar hebt u wel degelijk recht op. U moet zich dan wel zelf verplaatsen naar zijn praktijk.

Staaf dit, voor de volledigheid, met een (liefst uitgebreid) medisch verslag van je huisarts ivm je ziekte. als het een griep is, kan je natuurlijk gewoon een doktersverslag met "griep" opgeven, da's duidelijk genoeg ;).
Zojuist eens terug naar de dokter gebeld, hij heeft contact opgenomen met Securex, ik krijg geen 2de kans. Nog eens uitgelegd dat mijn vrouw met kanker in het ziekenhuis ligt en dat ik met 2 kleine kinderen thuis zit. Hij had er begrip voor zei hij, maar de reglementen van Securex laten dat niet toe.
Ik krijg geen babysitt op een uurtje geregeld.
Contact opgenomen met de personeelsdienst, ongewettigd afwezig! 2de oproeping gaan ze niet doen want dan moeten ze 2 keer betalen. Hun redenering is, dat als je ziek bent je altijd thuis bent. Nogmaals de uitleg gedaan dat ik mentaal niet in orde ben, lichamelijk wel. Ik ben internationaal chauffeur en voel me niet in staat om nu met 40-44 ton rond te rijden, dit mag ik trouwens niet want neem medicatie waarbij men niet mag rijden.
Straks maar eens naar de grote baas bellen, misschien is die wel menselijk!

A'ntje

#6 , 10 jan 2013 12:44

Kan een controlearts trouwens zomaar de diagnose van je eigen huisdokter naast zich neerleggen en je dus dwingen om weer te gaan werken?
ja
Als je niet akkoord bent met die beslissing dan kan je een arbitrage-arts aanstellen.

de reden

#7 , 10 jan 2013 12:49

Zojuist eens terug naar de dokter gebeld, hij heeft contact opgenomen met Securex, ik krijg geen 2de kans. Nog eens uitgelegd dat mijn vrouw met kanker in het ziekenhuis ligt en dat ik met 2 kleine kinderen thuis zit. Hij had er begrip voor zei hij, maar de reglementen van Securex laten dat niet toe.
Ik krijg geen babysitt op een uurtje geregeld.
Contact opgenomen met de personeelsdienst, ongewettigd afwezig! 2de oproeping gaan ze niet doen want dan moeten ze 2 keer betalen. Hun redenering is, dat als je ziek bent je altijd thuis bent. Nogmaals de uitleg gedaan dat ik mentaal niet in orde ben, lichamelijk wel. Ik ben internationaal chauffeur en voel me niet in staat om nu met 40-44 ton rond te rijden, dit mag ik trouwens niet want neem medicatie waarbij men niet mag rijden.
Straks maar eens naar de grote baas bellen, misschien is die wel menselijk!

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
31 § 3. Bovendien mag de werknemer niet weigeren een door de werkgever gemachtigd en betaald arts die voldoet aan de bepalingen van de wet van 13 juni 1999 betreffende de controlegeneeskunde, hierna controlearts genoemd, te ontvangen, noch zich door deze te laten onderzoeken. Behoudens wanneer diegene die het geneeskundig getuigschrift aan de werknemer heeft afgeleverd oordeelt dat zijn gezondheidstoestand hem niet toelaat zich naar een andere plaats te begeven, moet de werknemer zich desgevraagd bij de controlearts aanbieden. De reiskosten van de werknemer zijn ten laste van de werkgever.

je was verplicht te gaan , volgende keer bel je de volgende dag pas dat je het briefje te laat gevonden hebt
tegen een beslissing van een controlearts kan je in beroep gaan , maar waarom zou je vandaag niet opnieuw naar je huisarts gaan en opnieuw een doktersbriefje (aangetekend)opsturen ?

de ziektedagen omzetten naar onwettige afwezigheid met terugwerkende kracht kan niet , dat zou pas vanaf vandaag kunnen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Franciscus

#8 , 10 jan 2013 13:01

In de tijd belde de controlearts nooit aan.
Stond wel op briefje dat hij gebeld had en men niet thuis was...
Wij moesten toen ook 72 uur zeker thuisblijven.

Enigste wat zou kunnen zin is dat u op 20 uur naar arts moet terwijl dat niet tijdens de werkuren is.

Feit dat uw echtgenote in ziekenhuis ligt en uw twee kinderen hebt zonder babysit ..... Kon u de kinderen niet meenemen?
Mag u wel rijden?
Kon u daar met het openbaar vervoer geraken?
Maar u had vb wel een taxi kunnen nemen...
Ik geef maar aan.

Terug naar “Andere”