verlofdagen opnemen

CharlotteVLB
Topic Starter

verlofdagen opnemen

#1 , 15 jan 2013 15:49

Hallo,

Ik werk als bediende en heb dus recht op zoveel dagen verlof op een jaar.
Maar in september 2012 heeft er een collega ontslag genomen, waardoor we nu krap zitten met personeel.
Daardoor heeft ze mijn week tussen kerst en nieuwjaar dat ik in juni al had gevraagd en "dat ze ging bekijken", geweigerd in oktober.
Begin december ben ik gepasseerd om al mijn verlofdagen gespreid over gans 2013 aan te vragen, dat ging ze terug bekijken. 1 februari was bijvoorbeeld mijn eerste vrije dag dat ik graag had gekregen, aangezien die dichterbij komt en ik nog steeds geen bevestiging heb gehad, heb ik vrijdag de 11e januari gebeld om te zien hoe het zat en het is zomaar afgeketst omdat ze die dag wel een extra kracht heeft die af en toe komt helpen, maar dat ze "voor nekeer" zelf ook graag eens vrijaf neemt, dus dat dat niet gaat gaan.
En nu eist mijn bazin dat ik al mijn verlof voor de rest van het jaar in weken opneem in plaats van hier en daar een dag, omdat ze 1 bepaalde vervanger heeft die enkel in weken komt vervangen ipv in dagen. Terwijl er in het maandelijks boekje dat wij ontvangen regelmatig oproepen staan van vervangers die wel voor 1 of 2 dagen willen afkomen.
Heb ik hier een poot om op te staan eigenlijk? Of is zij als werkgever in haar volste recht om te bepalen wanneer ik congé neem?

Ik werk in de privésector, dus er zijn geen algemene regels vastgelegd zoals in grote bedrijven, qua opslag of verlof of ... Maar als jonge werkkracht ken je je rechten nog niet zo goed en merk je steeds wel ergens dat je "in tzak gezet wordt". Ik weet ook niet waar ik naar toe kan om mijn rechten en plichten te controleren, want als je naar het sociaal secretariaat belt waar mijn loonfiche vandaan komt, dan krijg je steeds het deksel op de neus aangezien die enkel werken voor werkgevers en niet voor werknemers.

Bedankt alvast om te luisteren en hopelijk krijg ik hier wat advies!
xxx

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 16 jan 2013 07:03

er bestaat zoiets als de vakbond, die je rechten & plichten kan controleren langs jouw kant :).

Als je verlof in 2012 geweigerd bent geweest én die nog niet hebt kunnen opnemen, is ze strafbaar bezig. Langs de andere kant is de voorwaarde dat je verlof per week opneemt, niet per se onwettelijk indien ze het kan aantonen dat het nodig is voor de goede werking van het bedrijf. Dit lijkt ze niet te kunnen bewijzen, gezien je bezig bent over de beschikbaarheid van vervangers voor 1/2 dagen.

Je hebt dus een poot om op te staan, maar zal het hard moeten spelen om je eisen te bekomen. Vraag je verlof opnieuw aan, vraag haar op papier de motivatie waarom het niet zou kunnen én kom met het argument af dat er vervangers zijn die voor 1 a 2 dagen kunnen komen. Indien ze niet akkoord kan gaan, zal je het dan eventueel voor de rechtbank moeten uitspelen... maar dan lijkt het me beter dat je eerst nog eens via de vakbond probeert.

j.demoor

#3 , 17 jan 2013 08:51

“Art.8.De algemene toepassingsmodaliteiten van bovenstaande bepalingen worden bij koninklijk besluit bepaald. De Koning kan de beslissingen algemeen verbindend verklaren die door een paritair orgaan getroffen zijn en waarbij worden aangenomen hetzij modaliteiten voor de verdeling van de vakantie hetzij een periode of data van de vakantie die afwijken van deze, op grond van voorgaand lid, vastgesteld.”(28 JUNI 1971. - Wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

“Art.63.De paritaire comités kunnen beslissingen treffen omtrent de datum van de vakantie en de eventuele verdeling ervan. De Minister van Sociale Voorzorg moet ten laatste op 31 december van het jaar dat datgene voorafgaat waarin de vakantie moet worden genomen, over deze beslissingen worden ingelicht. Indien het paritair comité zijn beslissing op genoemde datum niet heeft meegedeeld, mag de ondernemingsraad omtrent ditzelfde object beslissingen treffen. Bij ontstentenis van ondernemingsraad of indien de ondernemingsraad geen beslissing heeft getroffen mogen de regelingen op het vlak van de onderneming getroffen worden tussen de werkgever eendeels en de syndicale afvaardiging anderdeels of bij ontstentenis van deze laatste, de werknemers. Indien op deze verschillende vlakken geen beslissing wordt genomen, worden de regelingen getroffen bij INDIVIDUEEL AKKOORD tussen de werkgever en de werknemer.Art.64.Navolgende regels zijn van toepassing zowel voor de collectieve maatregelen als voor de individuele akkoorden :...”(30 MAART 1967. - Koninklijk besluit tot bepaling van de algemene uitvoeringsmodaliteiten van de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers).

Bij ontbreken van voornoemd ‘individueel akkoord’ kan u beroep doen op de syndicale afvaardiging of desnoods op de sociale inspectie (http://www.socialsecurity.fgov.be/nl/ov ... ie/geo.htm" onclick="window.open(this.href);return false;)
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jan 2013 22:23

sociaal strafwetboek

Art. 145. Jaarlijkse vakantie
Met een sanctie van niveau 2 wordt bestraft, de werkgever, zijn aangestelde of lasthebber die heeft nagelaten, of heeft nagelaten binnen de voorgeschreven termijn of volgens de reglementaire voorschriften, de vakantie toe te staan, waarop de werknemers krachtens de wetten betreffende de jaarlijkse vakantie van de werknemers, gecoördineerd op 28 juni 1971, en de uitvoeringsbesluiten ervan recht hebben.
De geldboete wordt vermenigvuldigd met het aantal betrokken werknemers.
+++++++++++++++++++

De sanctie van niveau 2 bestaat uit hetzij een strafrechtelijke geldboete van 50 tot 500 euro, hetzij een administratieve geldboete van 25 tot 250 euro.

(per werknemer)
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Terug naar “Andere”