ouderschapsverlof - contract bepaalde duur

valerie8
Topic Starter

ouderschapsverlof - contract bepaalde duur

#1 , 28 jan 2013 13:05

Ik beschik over 2 contracten: 1 contract van bepaalde duur voor 50% (loopt af eind december 2013) en een contract van onbepaalde duur voor 50%.
Ik had graag in 2014 ouderschapsverlof opgenomen. Mijn contract van bepaalde duur loopt echter af eind 2013. Kan ik de werkgever vragen om het contract te verlengen met 6 maanden op voorwaarde dat ik gedurende deze 6 maanden mijn ouderschpasverlof opneem? Op deze manier is de werkgever mij toch geen loon verontschuldigd?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 28 jan 2013 13:54

ik zie niet direct in waarom je werkgever je contract zou moeten verlengen om ouderschapsverlof te kunnen nemen gedurende die 6 maand. Wil je voltijds of deeltijds ouderschapsverlof?

valerie8
Topic Starter

#3 , 28 jan 2013 16:51

Eind december 2013 loopt 1 contract af (bepaalde duur). Dit wil zeggen dat ik in 2014 maar deeltijds werk meer zou hebben als er geen contractverlening komt. Mijn vraag is of het mogelijk zou zijn om naast het deeltijds werk ook deeltijds mijn ouderschapsverlof op te nemen (dus 6 maanden deeltijds, kind geboren in 2008). Om ouderschapsverlof aan te vragen moet ik toch over een arbeidscontract beschikken voor deze 6 maanden?

Reclame

JPV

#4 , 28 jan 2013 17:24

in die optiek versta ik je deels :).

Werkgever doet daar natuurlijk wel nadeel bij: in plaats van tijdskrediet voor 3 a 4 maand, geeft hij je op die manier tijdskrediet voor 6 a 8 maand (laatste maand/laatste 2 maanden eventueel onbetaald te nemen).

Een alternatief is gewoon je deeltijdse job te combineren met deeltijdse werkloosheidsuitkeringen. Als je dan later nog voltijds werkt, kan je dan nog je tijdskrediet opnemen.

valerie8
Topic Starter

#5 , 29 jan 2013 08:53

vraag 1:
Wat zijn de voorwaarden om een deeltijdse werkeloosheidsuitkering te krijgen? Als je nettoloon van de deeltijdse arbeid boven het minimumloon ligt heb je dan wel recht op een deeltijdse werkeloosheidsuitkering?

vraag 2:
Heeft de werkgever er financieel nadeel bij als ik ouderschapsverlof zou aanvragen (en dus een verlenging van 6 maanden van mijn contract noodzakelijk is)?

Terug naar “Andere”