ontslag aanvechten?

a.r.e.
Topic Starter

ontslag aanvechten?

#1 , 31 jan 2013 23:36

Hallo, ik ben 2 1/2 jaar geleden ontslagen,wegens ziekte,hoewel ze het natuurlijk anders noemen...(dus geen medisch ontslag)Ik ben overeengekomen met de directie dat we een opzegtermijn zouden hanteren van 15 maand.(in theorie had ik recht op 18 maand maar door jaren afwezigheid door ziekte wilden ze daar 3 maand van af doen.Dat is het enige wat ik heb ondertekend.
Ik werd erg onmenselijk behandeld(door hogerhand) omdat de werkgever wou dat ik zelf wegging omdat hij mij dan geen ontslagvergoeding of -termijn zou moeten geven.Ik hield stand en mijn collega s vonden niet dat ik slecht presteerde.
De "chef" echter heeft "besloten" dat ik niet langer voldeed.(ik weet niet of dat moest van hogerhand of als die persoon dat zelf vond)
Ook in het evaluatie-gebeuren zijn grote fouten gemaakt door de directie wegens niet respecteren van wettelijke termijnen die evaluatiemomenten inhouden. Ik kreeg bvb geen 6 maand om evtle werkpunten aan te pakken en weg te werken.
Een eerste evaluatiemoment vond plaats zonder voorafgaande melding en reeds na 6 weken herstart te zijn met werken(na afwezigheid van 7jaar door chronische ziekte)
Ook liet men mij speciaal heel zware diensten draaien (met veel overuren!!) terwijl je wettelijk zou mogen rustigaan weer uren opbouwen.Het was overduidelijk dat men wou dat ik het niet zou aankunnen en zelf zou weggaan zodat ze geen opzeg hoefden te respecteren.
Al mijn collegas moesten telkens ze met mij hadden gewerkt een verslag schrijven van hoe ik werkte en liefst fouten opsporen zodat ze mij op staande voet konden ontslaan! Collega's die nog geen vast contract hadden (en daar wel op aasden) kregen de verantwoordelijkheid om mij te beoordelen.Uiteraard vertrokken ze vanuit de visie: de een zijn dood is de ander zijn brood!
De vaste collega's (die dus een vast contract hadden) vonden niet dat ik ondermaats presteerde en dat er geen reden was tot ontslag! Toch werd ik dus na 6 maand ontslagen.Heb ik het recht om de evaluaties op te vragen en moeten ze die bijhouden gedurende enkele jaren? Het enige wat ik te zien kreeg was het "samenvattend besluit" van de chef met een "net onvoldoende" erop.
Heeft het zin mijn ontslag aan te vechten met een rechtzaak?
Alvast dank voor een antwoord en vriendelijke groet,a.r.e.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 02 feb 2013 10:22

“Art.15.De rechtsvorderingen die uit de overeenkomst ontstaan, verjaren één jaar na het eindigen van deze overeenkomst...”(3 JULI 1978. - Wet betreffende de arbeidsovereenkomsten).

‘ik ben 2 1/2 jaar geleden ontslagen’

Uw rechtsvordering die uit uw arbeidsovereenkomst zou ontstaan zijn is dus verjaard.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 04 feb 2013 08:13

niet noodzakelijk. Als de opzeg onderbroken werd door een relatief lange ziekte, kan er eventueel nog een procedure gestart worden.

Reclame

Terug naar “Andere”