Onkosten thuiswerken

Apophis
Topic Starter

Onkosten thuiswerken

#1 , 19 feb 2013 03:52

Ik werk voor een internationaal IT bedrijf, en werk voor mijn job voltijds thuis. Mijn werkgever voorziet mij van een computer, internet en gsm-abonnement.

Mijn vraag is of mijn werkgever ook verplicht is kosten ivm de inrichting en onderhoud van een bureauruimte te vergoeden (bureau-meubels, elektriciteit, verwarming, kleine benodigdheden)? Het is mij onduidelijk of ik als telewerker of als thuiswerker moet aanzien worden (daar ik niet echt een alternatief kantoor ergens anders heb). Als thuiswerker zou dit verplicht zijn (vallen onder de kosten eigen aan de werkgever), als telewerker mogelijks niet? In mijn contract is niets opgenomen over een regeling hieromtrent.

Verder vraag ik me ook af wat een correct forfaitair bedrag zou zijn hiervoor (mochten ze verplicht al dan niet vrijwillig dit compenseren). Jobat** vermeldt bijvoorbeeld 114,95EUR als compensatie voor bureaukosten, maar 10% van het brutoloon in het geval van telewerken/thuiswerken (wat eerder als een maximum moet aanzien worden veronderstel ik).
** http://www.jobat.be/nl/artikels/kostenf ... aandikken/" onclick="window.open(this.href);return false;

Ook vraag ik me af wat normalitair hieronder valt, kan hierbij bv. ook een deel van de kosten van huur of kadastraal inkomen, kosten voor verzekering, etc. bijgeteld worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 19 feb 2013 09:21

werkgever moet de werknemer voorzien van alle uitrusting. Echter, CAO 85 (over thuiswerk) bepaalt uitdrukkelijk:

Artikel 9
De werkgever is verantwoordelijk voor het beschikbaar stellen, het installeren en het onderhouden van de voor
telewerk benodigde apparatuur. De werkgever vergoedt of betaalt uitsluitend de kosten van de verbindingen en
de communicatie die verband houden met het telewerk.

Socialeye interpreteert dit beperkend naar de communicatiekosten en niet naar verwarming, electriciteit, ... . Papier, stylo's, computer, ... moeten natuurlijk wél betaald worden door werkgever (zie eerste zin van m'n post). Dit kan eventueel forfaitair geregeld worden.

Apophis
Topic Starter

#3 , 19 feb 2013 16:47

CAO 85 gaat expliciet over telewerken. Dus de vraag is dan waarschijnlijk of ik, gezien ik 100% van mijn tijd thuis werk en geen ander bureau heb elders, val onder de categorie telewerker (in welk geval enkel de laptop + communicatie zou moeten bekosteigd worden door de werkgever) of thuiswerker (in welk geval ook elektriciteit en dergelijke verschuldigd zouden zijn)?

Reclame

JPV

#4 , 19 feb 2013 17:06

sta je onder het toezicht/directe controle van je werkgever: maw moet je rapporteren aan je werkgever? krijg je de orders/wat je die dag moet doen van hen? Dan ben je telewerker :).

een "pure" thuiswerker (eigenlijk is een telewerker juridisch nog altijd ook een thuiswerker) moet 10% van z'n brutoloon krijgen, tenzij er iets anders afgesproken is OF hij meer dan die 10% kan bewijzen)

Apophis
Topic Starter

#5 , 19 feb 2013 17:32

Ik heb een manager (die in de US verblijft), maar ik krijg niet orders wat ik juist moet doen. Er is een grote mate van zelfstandigheid vereist, het is als het ware een vorm van project manager, ik heb een project dat ik moet managen en uitvoeren maar er is geen fine-grained communicatie over wat dit juist inhoudt.

Is er een meer exacte definitie van telewerker vs thuiswerker? Ik was immers in de veronderstelling dat telewerken eerder op vrijwillige basis een beperkt aantal uren / dagen van thuis uit werken, maar de werknemer heeft tevens nog steeds een bureau ter beschikking op kantoor, en dat dit niet voltijds kan (omdat dit dan onder thuiswerken zou vallen)?

Gezien mijn situatie (voltijds werken in de IT vanuit mijn huis), zijn er voorwaarden die er toch zouden op wijzen dat ik als thuiswerker ipv telewerker aanzien zou worden?

JPV

#6 , 20 feb 2013 05:45

een strikt onderscheid bestaat niet, gezien je sowieso thuiswerker bent als je telewerker bent (puur juridisch). Maar je lijkt me idd "enkel" een thuiswerker te zijn.

Terug naar “Andere”