Ik ben bediende en onlangs is mij via email meegedeeld dat ik geïntegreerd word in een ander departement en ik hetzelfde werk moet gaan doen als de mensen in dit departement. De werknemers in dit departement zitten echter in hogere loonschalen met verdiensten tot 4 keer meer dan wat ik verdien (!!!). Kan mijn werkgever zomaar van mij verlangen dat ik werk doe dat ver boven mijn loonschaal ligt en mij hier niet voor te compenseren? In mijn arbeidsreglement vind ik enkel het volgende dat relevant lijkt :
"De werknemer mag echter niet weigeren om tijdelijk een ander werk te doen in overeenstemming met zijn fysieke en intellectuele mogelijkheden, wanneer de werkgever beroep op hem doet in het belang van het bedrijf en binnen de wettelijke bepalingen, waarbij de inhoud van het vervangingswerk erkend wordt als zijnde een wezenlijk deel van de arbeidsovereenkomst. Het loon voor het vervangingswerk zal niet lager zijn dan het overeengekomen loon."
Het sleutelwoord in bovenstaande is voor mij "tijdelijk" - zegt het arbeidsrecht hier iets over? De wijziging is mijn geval niet tijdelijk, maar PERMANENT. Vragen hierover aan mijn management resulteerden in antwoorden als "zie maar met uw vakbond", of "weest blij dat ge nog werk hebt", of "het is crisis, het is overal hetzelfde", etc..... De zaak is inmiddels ook voorgelegd aan de HR manager van het bedrijf, maar sinds enkele weken geen respons.
Dit kan toch zomaar niet??? Ben ik uitsluitend afhankelijk van mijn contract en het (vage) arbeidsreglement van het bedrijf? Of zegt het arbeidsrecht hier iets over?
Alvast bedankt.