Interim - 4-ploegen systeem - terugnemen recuperatie

ongelukbelaagd
Topic Starter

Interim - 4-ploegen systeem - terugnemen recuperatie

#1 , 10 mei 2013 12:00

X werkt interim.
Hij werkt 42,5 per week (8,5u per dag) en heeft een contract voor 38u. Per week bouwt hij 4,5u recup op.
Hij werkt een week vroege, late en nacht.
De 4de week werkt hij 1 dag aan 8,5 en in de overige dagen dient hij zijn recup op te nemen.
Bij een feestdag wordt hij 7,6u uitbetaald.
Bij een recupdag 8u.

Concreet voorbeeld:
hij heeft 13,5u recup opgebouwd.
De berekening voor deze week is :
8u recup op maandag
8,5u werken op dinsdag
5,5u recup op woensdag
en op zijn contract staat nog 8u op donderdag terwijl ze juist telefonisch doorgeven dat dat de feestdag is en er maar 7,6u zal uitbetaald worden.

Op het contract staan de uren van - tot dat hij moet werken niet op en ook geen aanduiding of het dagen zijn waarop hij moet recup nemen of het een feestdag is.
Heel vervelend voor X om zijn loonfiches na te kijken.

X heeft maar 5,5u loon op woensdag én op vrijdag niets. Voor vrijdag staat hij niet onder contract dus mag hij stempelen. Voor woensdag echter wordt hij maar 5,5u uitbetaald. Interim zegt dat dit zo afgesproken is met klant. X wil echter die woensdag stempelen of ergens anders werken en die 5,5u cumuleren met de resterende recup over 4 weken wanneer hij terug maar 1 dag moet werken. Ofwel hele dag onder contract of stempelen/ergens anders werken. Is dit iets wat hij mag vragen?

Ze betalen 7,6u voor een feestdag uit (terwijl op het contract 8u staan :-s ). Telefonisch verklaarde de interim dat dit geen 8u is omdat de middagpauze niet meegerekend is.
Voor recupdagen trekken ze 8u af, terwijl X dan toch ook geen middagpauze heeft. Moet dit dan ook geen 7,6u voor recupdagen zijn?

Dank je voor jullie 2 antwoorden. :-p

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 12 mei 2013 22:04

wat is het uurrooster op het arbeidsreglement voor die 4e week?

ongelukbelaagd
Topic Starter

#3 , 13 mei 2013 14:03

Het zijn wekelijkse contracten en de interim vult die naar believen in wat recuperatie betreft.
Wat altijd hetzelfde is : 8,5u werken op dinsdag.

Reclame

JPV

#4 , 13 mei 2013 16:41

dan klopt hun uitleg niet, trek hiermee naar je vakbond.

de reden
Juridisch actief: Nee

#5 , 14 mei 2013 05:56

Het zijn wekelijkse contracten en de interim vult die naar believen in wat recuperatie betreft.
Wat altijd hetzelfde is : 8,5u werken op dinsdag.
hoeveel uren wordt je per werkdag betaald altijd 7,6 of zijn er van 8,5 ?
als alle werkdagen 7,6u wordt verloond lijkt mij wat betreft het feestdagloon alles ok
wat betreft die flexibilliteit en die overuren kan je na uw tewerkstelling best eens laten controleren
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

ongelukbelaagd
Topic Starter

#6 , 14 mei 2013 14:13

Werkdag wordt beloond aan 8,5
Feestdag aan 7,6
Recup zou dan .,. moeten zijn?

de reden

#7 , 16 mei 2013 15:36

Werkdag wordt beloond aan 8,5
Feestdag aan 7,6
Recup zou dan .,. moeten zijn?
maar dan wordt de recup niet verloond dan zit je nog met een gemiddelde arbeidsduur van 7.6u
ben nog altijd van mening wat betreft de feestdagloon correct is maar wat betreft die flexibilliteit en overuren waarschijnlijk niet
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

ongelukbelaagd
Topic Starter

#8 , 16 mei 2013 16:07

Eventjes een update.

Ik heb met de vakbond contact gehad en die denken ook dat de overuren per dag niet correct berekend worden.
Ik heb hun alles via mail doorgestuurd.

Het zou kunnen dat de CAO bepaald dat de recuperatie van overuren allemaal in de 4de week moeten gebeuren; ongeacht of die uren juist uitkomen per dag.
Dus indien de overschot 1u zou zijn, zou X onder contract staan voor 1u die dag en geen stempelgeld kunnen vragen.
Hoe kan ik te weten komen wat de CAO is afgesproken met die werkgever en de interim?

de reden

#9 , 16 mei 2013 23:36

Eventjes een update.

Ik heb met de vakbond contact gehad en die denken ook dat de overuren per dag niet correct berekend worden.
Ik heb hun alles via mail doorgestuurd.

Het zou kunnen dat de CAO bepaald dat de recuperatie van overuren allemaal in de 4de week moeten gebeuren; ongeacht of die uren juist uitkomen per dag.
Dus indien de overschot 1u zou zijn, zou X onder contract staan voor 1u die dag en geen stempelgeld kunnen vragen.
Hoe kan ik te weten komen wat de CAO is afgesproken met die werkgever en de interim?
dan zullen ze u eerder een overuur moeten betalen, een werkperiode mag niet korter zijn dan 3uur art 21 arbeidswet 16/3/1971
er kan hiervoor geen cao worden afgesloten tussen de gebruiker en interimkantoor de geldende voorwaarden moeten dezelfde zijn als voor de vaste werknemers , staat er niks van in het arbeidsreglement ?

ik zou hiermee wachten tot na uw tewerkstelling

Terug naar “Andere”