Aangeboren handicap en arbeidsongeschikt

chkm8
Topic Starter

Aangeboren handicap en arbeidsongeschikt

#1 , 15 mei 2013 20:16

Hallo,

ik volg al een tijdje een aantal topics hier in de hoop (een) antwoord(en) te vinden op mijn vragen/probleem en na enig speurwerk lanceer ik dan toch maar mijn persoonlijke kwestie ..
Elke vorm van raad advies is welkom, indien het dan toch enige vorm van constructieve feedback is ..

ik ben gehandicapt vanaf mijn geboorte, ik heb slechts 1 arm, en ben op mijn 18 jaar gaan werken/alleen wonen. Vanaf dat moment direct een dossier geprobeerd te openen bij de FOD (mede op aanraden van mijn zieknfonds) aangezien ik op voorhand toch een beetje bang was dat het werken met maar één arm niet 'zomaar' kon blijven goedgaan ! De aanvraag werd geweigerd aangezien ik 21 jaar moest zijn ?
3 jaar lang vechten om rond te komen aangezien ik nergens lang mocht blijven werken want 'ik kon het werktempo niet volgen' .. :(
Dan uiteindelijk op mijn 21ste, toch een dossier geopend en op de medische controle van de FOD kreeg ik de vraag :
waarom komt u hier als u al 3 jaar 'kunt' werken ? Euhm .. omdat ik anders in een bushokje moest slapen ? ? Logisch (leek mij)

De uitslag is uiteindelijk geworden : geweigerd wegens onvoldoende bewijs ? ? Hmm, ik heb toch ècht maar 1 arm ? ?

Toch terug nieuw werk gevonden en dat was (tot die tijd) gelukkig niet overdreven zwaar al was ik voordien al 3x ontslagen gezien het feit ik nergens het beaamde werktempo niet kon volgen en zonder diploma's niet overal kon en mocht beginnen !?
Op advies van de huisarts toch terug een dossier bij de FOD geopend met nieuwe medische verslagen bijgevoegd, dit werd wederom geweigerd wegens onvoldoende bewijs ??? Mijn arm was er ècht niet stiekem aangegroeid ondertussen ?
Totaal verbouwereerd en niet wetende wat de verdere mogelijkheden waren, (ik was 21 jaar oud, vechtende om rond te komen, totaal geen idee welke instanties me konden bijstaan) uiteindelijk toch een nieuwe job gevonden waar ik nu méér dan 10 jaar heb gewerkt.
Dit waren wel 60-70 uren-weken om het lage inkomen een beetje te kunnen compenseren en hoe langer hoe vaker met de nodige tussenpoze's en behandelingen onder de noemer 'ziekte'.
Gezien het feit dat werken zoals een 'volwaardig fysiek persoon' volstrekt ONMOGELIJK was geworden met één arm die het werk van 2 moet doen !! Intussentijd WEDEROM een dossier geopend bij de FOD en jawel, deze keer 'ineens' een goedkeuring (met dezelfde bewijzen dan nog?) ! Ik heb de astronomische 8punten toegekend gekregen !! WAUW !! Deze dokter heeft mij niet 1x aangekeken, mijn medische attesten niet gelezen noch heeft deze mijn handicap gezien .. sorry voor mijn cynisme maar wat een waanzinnig goede dokter dat hij dat zomaar allemaal kon weten :)
Deze 8punten waren onvoldoende om in aanmerking te komen voor eender welke vorm van tegemoetkoming gezien het feit dat ik ondertussen ook werkte en dus .. een inkomen had ? !
Ik moest met die ene arm wèl het werk van 2 doen en daar werd totaal géén rekening mee gehouden ?
Na de zoveelste ziekteperiode op het matje geroepen door het ziekenfonds : waarom was ik zo vaak ziek ? Het probleem uitgelegd en via de adviserend geneesheer, progressief tewerkgesteld. Super, eindelijk een beetje verlichting voor mijn ene arm en niet al te veel moeten inleveren op mijn inkomsten .. Tot ik mijn belastingbrief ontving .. !!! Ik verdiende uiteindelijk dus toch maar nèt ietsjes meer dan een halftijdse werknemer .. Méér werken mocht en ging ook gewoon niet dus ik moest het uiteindelijk met serieus verlaagd inkomen doen ..
ok, dan roeien we maar met de riemen die we hebben ! Mijn werkgever had er ondertussen niks beter op gevonden dan mij over te plaatsen naar verschillende functies met als gevolg dat het werk er alleen maar zwaarder op werd !!!
Ik moest maar de helft werken dus dan kon 'als ik die 3 dagen kwam werken' net zo goed 3x zo hard werken ? ? ? Klinklare onzin maar goed, het was mijn werk en mijn inkomen dus ik moest wel want van de FOD kreeg ik géén steun ! Dit heb ik 2 jaar volgehouden tot ik verplicht bepaalde jobs moest doen die zelfs de 'fysiek volwaardige collega's' weigerden te doen wegens : te zwaar !?
Sindsdien heeft mijn huisarts na mijn maandelijks bezoek mij toch aangeraden om te kiezen :
of minder werken en misschien nog een klein beetje met mijn ene arm te 'kunnen' doen in de toekomst,
of mijn ene arm definitief onherstelbaar beschadigen en nooit meer zelf kunnen eten/drinken of zelfs nog maar naar de wc te kunnen gaan !?!
De keuze was simpel : ik ben géén net geen 35 jaar en wil graag waar mogelijk is nog een héél klein beetje voor mezelf en ons kindje kunnen zorgen !! AL de rest (huishouden/persoonlijke verzorging/eten maken gebeurt GELUKKIG door mijn lieve vriendin die hier ècht zooooooveel geduld voor moet hebben) !!!
Nu dus iets langer dan een jaar volledig op ziekte (66% arbeidsongeschikt bevonden door het ziekenfonds) een oproeping gekregen voor het RIZIV !

Wat nu ? ? ?

Ik ben al 2x toen ik halftijds werkte van de adviserend geneesheer terug 'moeten' gaan werken wegens 'voorafbestaande toestand' !!!
Dit is tot tweemaal toe terug bijgeschroefd en toen 'mocht' ik terug op ziekteuitkering ? ? Klinkt vreemd maar het is toch ècht waar !
Nu moet ik binnenkort bij het RIZIV op medische controle en volgens de adviserend geneesheer zullen deze mij proberen terug op de arbeidsmarkt te krijgen omdat er, en ik citeer : niet genoeg geld is in de pot om langdurig zieken van te blijven betalen ? ? ?

Dus ik moet :
-of een IVT aanvragen bij de FOD terwijl deze telkens weer word geweigerd omdat ik nog steeds onder contract sta en zogenaamd teveel verdien. De werkelijkheid is dat mijn werkgever NIKS uitbetaald, begrijpelijk want ik werk ook niet ..
-een werkeloosheidsuitkering is in dit geval ook niet van toepassing ..
-of ik moet terug werken, met één VOLLEDIG versleten arm/schouder welke nu al géén 10% meer kan van wat ik ooit ermee kon doen ?

Enige raad, advies, ervaring of dergelijke ? Liefst een beetje positief als ik zo brutaal mag zijn ?
Ik heb hier (helaas) ook al kleinerende en volslagen misplaatste reacties gelezen op dit forum en dat is niet mijn opzet van deze topic !

Alvast bedankt voor jullie tijd,

groetjes

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd

#2 , 16 mei 2013 15:16

Hoe herkenbaar!

Ik was 18 en afgestudeerd (1990)
Voor 70% invalide verklaard.
Ging samenwonen en hebben kindje gekregen.
Via OCMW een job gekregen bij Beschutte Werkplaats.
Voor minder dan het minimumloon gaan werken, daar ze mijn dossier voor invaliditeit aangevraagd hadden en ik toch met terugwerkende kracht mijn invaliditeit ging krijgen.
3 Jaar gewacht tot er iemand voor mijn deur stond om te verkondigen dat nu pas mijn dossier in behandeling kon genomen worden daar ik 21 was geworden.
Bedankt OCMW, bedankt Beschutte Werklplaats om mij zo misbruikt te hebben!

En toen werd het eigenlijk maar erger : op controle gegaan en niet invalide bevonden!
Wel al 70% invalide van geboorte en dan opeens niet meer…

Je ziet, je bent niet een alleenstaand geval.

Maar als lotgenoot kan ik je ook advies geven, niet juridisch.
Als je het al niet gedaan hebt, kijk eens op de site van het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap.
http://www.vaph.be/vlafo/view/nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Misschien kunnen die u ergens mee helpen.

Ga naar de VDAB en kijk eens of een omscholing in een bepaald beroep niet mogelijk is.
Eventueel vraagt u loopbaanbegeleiding aan, bij de VDAB of vakbond.

Veel sterkte!

chkm8
Topic Starter

#3 , 16 mei 2013 16:03

Inderdaad ! erg herkenbaar !!! Het is niet leuk, maar toch ook wel leuk om te horen dat dit dus een 'bekend' item is .. ;)

En .. op die 3 jaar tijd tot mijn 21 ook géén 'dop' of dergelijke kunnen aanvragen want 1jaar daarvan had ik in Nederland gewerkt en toen ik daar werd ontslagen telde de dagen daar gewerkt niet mee om via de rva in aanmerking te komen !? Probeer dan maar eens rond te komen en alles te betalen als 20 jarige, gehandicapte alleenstaande ?
Zo een tijdje op het randje van 'armoede/marginaliteit/geef het beestje een naam' gebalanceerd tot ik uiteindelijk 21 was en dan te horen krijgen dat je niet gehandicapt bent ??
Er zat en zit tot op heden toch echt maar één arm aan !!!
Het OCMW heeft me inderdaad ook oa. via 'budgetbeheer' ""geholpen"" aangezien ik toch (vrijwel zeker, ahum) mijn invaliditeit met terugwerkende kracht ging krijgen .. niet dus !

Het VAPH weet van het hele alles af maar weet met het hele alles géén raad en na een jaar 'begeleiding' is er nog steeds niks concreet uit de bus gekomen.
Men heeft wel meegezocht naar oplossingen waarvoor dank, begrijp me niet verkeerd en het voelde goed er even niet alleen voor te staan, maar er komt zoveel bij kijken dat ook de begeleidster me niet langer kon helpen en de strijd moest staken ..
Gevolg => nieuwe begeleiding in de hoop zo alsnog via een omscholing ergens een plekje op de arbeidsmarkt te bemachtigen ..
Leuke is :
-een omscholing kost mij meer dan een maandloon (correctie, vervanginkomen/invaliditeitsuitkering en da's geen vette) ? ?
-Ik mag gèèn omscholing volgen zolang ik nog onder contract sta bij mijn huidige werkgever, al krijg ik daar dus géén inkomen van !
-èn de mogelijke omscholingen die ik kan volgen zijn jobs die ik bij mijn huidige werkgever reeds allemaal geprobeerd had ?
=> ik word al jaren lang van de ene functie naar de andere verplaatst op zoek naar een 'passende en geschikte' job en geloof me, dat stopt niet bij 10 totaal verschillende functie's die ik al uitgeoefend heb !?

En dan is het nog maar de vraag, als ik dan toch zelf ontslag neem om te kunnen omscholen, word ik ergens aangenomen (zo interessant ben ik niet voor menig werkgever)
of
word ik dan speelbal van de rva/vdab als 'reguliere' werkloze terwijl ik wel degelijk gehandicapt ben en ècht al wat opties uitgeprobeerd heb ???

Ik heb wel meer dan 10 dienstjaren die ik dan gewoonweg kwijt ben .. Ik mag niet teveel 'doomsdaydenken' maar de eigen ervaring heeft me tot nu toe geleerd dat het meer tegenzit dan goed gaat ..

in ieder geval toch bedankt alvast voor je raad, maar ben toch een beetje voorzichtig naar de toekomst toe aangezien ook deze instanties niet helemaal weten waar ze met me kunnen blijven ..

Groetjes

Reclame

Vandebos

#4 , 16 mei 2013 16:35

I s het mogelijk gewoon eens je vragen te stellen? Ik vrees dat de meeste lezers door het bos aan informatie de bomen niet zien...

chkm8
Topic Starter

#5 , 16 mei 2013 17:08

En dan nog meer vragen terug te krijgen of antwoorden die totaal niet van toepassing zijn wegens gebrek aan info ?
Ik probeerde zo duidelijk mogelijk te zijn omdat er veel topics na een paar reacties al niet meer over het onderwerp zelf gaan .. Maar goed .. Als de mod het al vraagt ..

-wat als handicap niet als handicap word beschouwd en deze er wèl is ?
-na hoeveel aanvragen bij de FOD word je wèl serieus genomen ?
-hoevaak kan het ziekenfonds 'voorafbestaande toestand' oproepen en teniet doen ?
-hoevaak kan je opgeroepen worden voor het RIZIV ?
-wat zijn de gevolgen als je een omscholing gaat volgen voor de werkgever, voor jezelf, voor de uitkering ?
-wat als je na een omscholing geen aangepast werk vind ?
-wat als de werkgever de VOP-regeling niet aanvaard ?
-wat als je wèl 35 jaar lang gehandicapt bent maar hiervoor geen enkele tegemoetkoming krijgt ?
-hoe kan de belastingen van de werkgever doorkrijgen dat je voltijds loon verdient, maar in werkelijkheid enkel op ziekteuitkering staat ?
-hoe kan je dat (bovenstaande) teniet doen ? enkel met bezwaarschrift, loonstaat, electronische fiche's tot nu toe niet ?
-wat als je uiteindelijk wèl een erkennig krijgt maar géén enkel voordeel .. tenminste, buiten een gratis buskaart ;)
-wat a
-wat als je het na al die jaren vechten bijna niet meer ziet zitten en voor raad/advies gaat op een juridisch forum en de lezers door het bos aan info de bomen niet meer zien ?
ohja .. de vragen wat concreter stellen .. sorry mod maar je hebt idd wel gelijk ;) bij deze, mijn excuses !

grtjs

ongelukbelaagd

#6 , 16 mei 2013 22:30

Nu moet ik wel lachen...met die gratis buskaart...
Dat is uiteindelijk ook het enige dat ik van al die miserie overhoudt.

Wat die belastingen betreft, je kan toch alleen belast worden op een voltijds loon als je dat effectief gekregen hebt?
Ik zou allereerst zelf naar de belastingsdienst gaan om je vragen te stellen. Daarna misschien naar een boekhouder indien nodig.

Ik ben wel geholpen geweest met een omscholing waardoor ik nu al 20 jaar mijn werk graag doe.
Maar dat kon toen nog via het VAPH.

Ben je eigenlijk aangesloten bij een vakbond? Die kunnen je toch ook helpen?

jefke007

#7 , 17 mei 2013 08:54

Voor de fiscus maakt het geen verschil uit of je nu voltijds of halftijds of niet werkt.
Enkel van belang is dat het brutobelastbaar loon in een bepaald jaar JUIST op de belastingfiche door de werkgever wordt vermeld, hetzelfde geldt voor het ziekenfonds zij moeten op hun belastingfiche enkel het bedrag vermelden dat zij in een bepaald jaar betaald hebben , hetzelfde voor de FOD sociale zekerheid.
Het zal m.i. dus geen enkele zin hebben om bij de belastingen daarover vragen te stellen, zij moeten zich enkel baseren of wat op de fiche staat of dat nu juist of fout is doet voor hen niet echt terzake.
Laatst gewijzigd door jefke007 op 17 mei 2013 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.

j.demoor

#8 , 17 mei 2013 08:55

“Art.2.§ 1. De inkomensvervangende tegemoetkoming wordt toegekend aan de persoon met een handicap die ten minste 21 jaar is en op het ogenblik van het indienen van de aanvraag minder dan 65 jaar is, van wie is vastgesteld dat zijn lichamelijke of psychische toestand zijn verdienvermogen heeft verminderd tot een derde of minder van wat een gezonde persoon door het uitoefenen van een beroep op de algemene arbeidsmarkt kan verdienen. De algemene arbeidsmarkt omvat niet de beschutte tewerkstelling.”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap).

“Art.7.§ 1. De in artikel 1 bedoelde tegemoetkomingen kunnen enkel toegekend worden indien het bedrag van het inkomen van de persoon met een handicap en het bedrag van het inkomen van de persoon met wie hij een huishouden vormt(‘mijn lieve vriendin‘?) , het in artikel 6 bedoelde bedrag van de tegemoetkomingen niet overschrijdt. De Koning bepaalt, bij een besluit vastgesteld na overleg in de Ministerraad, wat moet worden verstaan onder " inkomen " en door wie, volgens welke criteria en op welke wijze het bedrag ervan moet worden bepaald.”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap).

“Art.8.§ 1. Wat betreft de inkomensvervangende tegemoetkoming en de integratietegemoetkoming wordt onder inkomen verstaan, de inkomsten van de persoon met een handicap en de inkomsten van de persoon met wie hij een huishouden vormt. De jaarlijkse inkomsten van een jaar zijn de gezamenlijk en afzonderlijk belastbare inkomsten die in aanmerking worden genomen voor de aanslag inzake personenbelasting en aanvullende belastingen...De in aanmerking te nemen gegevens inzake inkomsten zijn deze die betrekking hebben op het referentiejaar, zijnde het jaar -2...”(6 JULI 1987. - Koninklijk besluit betreffende de inkomensvervangende tegemoetkoming en de integratietegemoetkoming.).

“Art.10.De beslissing houdende toekenning, herziening of weigering van een tegemoetkoming bedoeld in artikel 1 moet, op straffe van nietigheid, met redenen worden omkleed. Zij moet de volgende vermeldingen bevatten :1° de mogelijkheid om bij de bevoegde rechtbank beroep in te stellen...6° de mogelijkheid om opheldering te verkrijgen omtrent de beslissing bij de dienst die het dossier beheert of bij een aangewezen voorlichtingsdienst.”(27 FEBRUARI 1987. - Wet betreffende de tegemoetkomingen aan personen met een handicap).

Indien naar uw mening de bekomen opheldering de beslissing niet verantwoordt stel dan beroep in bij de bevoegde rechtbank en onderzoek daarbij of u in aanmerking komt voor een pro deo-advocaat volgens 18 DECEMBER 2003. - Koninklijk besluit tot vaststelling van de voorwaarden van de volledige of gedeeltelijke kosteloosheid van de juridische tweedelijnsbijstand en de rechtsbijstand.

Art.94.De Geneeskundige raad voor invaliditeit stelt, overeenkomstig de bepalingen van artikel 82, op basis van een door de adviserend geneesheer van de verzekeringsinstelling opgemaakt verslag, de staat van invaliditeit als bedoeld in artikel 100 vast en bepaalt de duur ervan...”(14 JULI 1994. - Wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Mariette

#9 , 17 mei 2013 12:07

Er is een verschil tussen "invaliditeit" en "arbeidsongeschiktheid".

Zoals ik uw tekst lees, vermoed ik dat U het laatste jaar "op ziekenkas" stond. Dit verklaart ook waarom U een hoge belastingsbrief kreeg: het ziekenfonds betaalt BRUTO uw uitkering uit, als zieke moet je ermee rekening houden dat er nog een grote slok aan de belastingen moet worden betaald.
Nu dus iets langer dan een jaar volledig op ziekte (66% arbeidsongeschikt bevonden door het ziekenfonds) een oproeping gekregen voor het RIZIV
Dit is volgens mij een normaal verloop in geval van mogelijke arbeidsongeschiktheid:

na één jaar gaat de zieke persoon van de mutualiteit over op het RIZIV. Daarom worden er extra controles gedaan om te bepalen of de persoon in kwestie eventueel nog wel arbeidsgeschikt is.
Indien er wordt besloten dat U dit niet bent (gezien de slechte staat van uw arm waarmee je nog wel kon werken in het verleden) is het best mogelijk dat men besluit dat u ondertussen voor +66% arbeidsongeschikt bent.
In dat geval blijft U de huidige ziekteuitkering (let op: BRUTO) behouden en zal u nog op regelmatige tijdstippen op controle moeten komen.

Deze controles hebben dus niks te maken met uw handicap. Iemand met een handicap kan best in staat zijn om nog zelf in zijn onderhoud te voorzien. Hangt af van welke handicap: een blinde persoon kan telefonist zijn, een dove persoon kan vb. rekken aanvullen (ik zeg zomaar wat).

Ik zou me niet teveel zorgen maken en rustig afwachten hoe men op die RIZIV keuring heeft beslist.
Leuk is echt anders, maar we weten allen dat controles nodig zijn.

De bepaling van het aantal punten (zelfredzaamheid) heeft niks te maken met de bepaling of men arbeidsongeschikt is of niet.
Dat is dan weer een aanwijzing om te bepalen in hoeverre men invalide is (me dunkt heeft U daarbij toch ook recht op een tegemoetkoming? maar van die zaken weet ik in feite niks).

De arbeidsongeschiktheid wordt in % uitgedrukt. Vanaf 66% hoeft men niet meer te gaan werken.

Veel moed.

chkm8
Topic Starter

#10 , 26 jun 2013 17:50

Dank alvast voor alle informatie en veelal positieve reacties ! Ik heb er in ieder geval aardig wat aan gehad en het heeft me toch een stuk verder geholpen in mijn zoektocht naar antwoorden en oplossingen !
Ik ben ondertussen dus inderdaad volledig arbeidsongeschikt verklaard voor de komende 1,5 jaar. Na die tijd komt er een herziening en ook inderdaad een volgend onderzoek om te zien of ik tegen die tijd al dan niet kan gaan werken aangezien men het abnormaal vind om iemand van mijn leeftijd 'nu al' op invaliditeit te zetten. Dit is ergens wel begrijpelijk vanuit hun standpunt, maar ik weet nu ook al dat mijn fysieke toestand enkel zal verslechteren dus dat word nog even koffiedik kijken tot die tijd ..

*Dan rest mij nog de volgende vragen (om het geheel nog iets gecompliceerder te maken) :

-Wat indien ik uiteindelijk officieel ga samenwonen met mijn (bijna 'officieel') invalide vriendin ? Zij heeft de diagnose MS gekregen en zit bijna op 1 jaar ziekte ? Nu dus nog primaire arbeidsongeschiktheid, binnenkort de overschakeling naar invaliditeit ? Ik veronderstel dat ons beide uitkering dan zal verlagen = 2 invaliden onder 1 dak met beiden een invaliditeitsuitkering ?

Dan, om het nog gecompliceerder te maken :

-Wat als ze zwanger is :
-komt het kind dan ten laste van ?
-Wie ontvangt de kinderbijslag ?
-Is dat dan verhoogde kinderbijslag ?
-Wat heeft dat voor gevolgen op mijn invaliditietsuitkering of (momenteel nog) haar ziekteuitkering ?
-Wat heeft dat voor gevolgen indien we NIET gaan samenwonen en ik het kind wel erken als mijn kind ?
->Ik ben momenteel op invaliditeit, maar 'standaard' word het kind geregistreerd op het adres van de moeder ..

Sorry voor de gecompliceerde vragen maar het is nu eenmaal een zéér lastig item en momenteel is het dan ook (begrijpelijk) zéér moeilijk voor elke instantie om hier een sluitend antwoord op te geven !

Toch alvast bedankt ..

vriendelijke groeten

Mariette

#11 , 27 jun 2013 01:33

Ik denk dat U die vragen best aan de dienst uitkeringen van uw ziekenfonds kan vragen.

Terug naar “Andere”