ziekte van collega, is dat overmacht?

TomStr
Topic Starter

ziekte van collega, is dat overmacht?

#1 , 04 jun 2013 09:17

Beste,

we werken met 3 mensen op een werf als industrieel reiniger. ik heb een deeltijds arbeiderscontract en werk 4.30u per dag.
Als één van mijn collega's ziek zou worden, kan mijn werkgever mij dan verplichten om langer te werken?

Bedankt,

Tom

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 04 jun 2013 09:52

ik voel aan je vraag dat je geen zin hebt om te pas en te onpas te moeten inspringen. en dat is eigenlijk wel je recht, gezien slechts een halftijdse tewerkstelling. Ik leg het even uit:
om spanningen te vermijden, zou ik de vraag handig pareren op volgende manier.
Als je werkgever geen voltijds contract kan geven, heb je strikt genomen de vrijheid - eigenlijk zelfs de verplichting - een andere deeltijdse job te zoeken/vinden om tot een voltijdse tewerkstelling te komen. Je bent ook niet verplicht aan je ene werkgever te vertellen waar je je andere halftime werkt.

Als die vraag/opdracht dus komt , meld je eenvoudig. Ecxuseer, ik ben dan op mijn andere halftime job.
Maar als u wenst kunnen we een extra halftijds tijdelijk contract opmaken om voor een bepaalde tijd voltijds te werken :-)

TomStr
Topic Starter

#3 , 04 jun 2013 10:33

Dat is idd de vraag ;)
vooral omdat de werkgever flexibiliteit vooral eenzijdig wenst toe te passen en zeer recent nogmaals heeft laten blijken dat we binnen de afgesproken uren moeten werken. Omdat mijn collega wat later was en dat te laat zou gemeld hebben. (nochtans had ik van mijn collega tijdig een telefoontje gekregen, net na onze rechtstreekse baas) dus passen we nu ook het eind-uur van ons contract wat strikter toe :)

Alvast bedankt,

Tom

Reclame

de reden
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 jun 2013 13:17

Als die vraag/opdracht dus komt , meld je eenvoudig. Ecxuseer, ik ben dan op mijn andere halftime job.
Maar als u wenst kunnen we een extra halftijds tijdelijk contract opmaken om voor een bepaalde tijd voltijds te werken :-)
opletten mee spelletjes spelen

wat staat er in het arbeidsreglement en arbeidsovereenkomst ? als de mogelijkheid daarin is voorzien en je moet langer werken heb je slechts recht op een overloon aan 100 procent tot aan de daggrens van een voltijdse werknemer

arbeidsovereenkomstenwet
Art. 17. De werknemer is verplicht :
1° zijn werk zorgvuldig, eerlijk en nauwkeurig te verrichten, op tijd, plaats en wijze zoals is overeengekomen;

Art. 20. De werkgever is verplicht :
1° de werknemer te doen arbeiden op de wijze, tijd en plaats zoals is overeengekomen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis

#5 , 04 jun 2013 13:46

het gaat over gebeurlijke overuren @de reden. als je een halftijds contract hebt, kan een werkgever je niet verplichten om langer te blijven omdat je dan in principe als bij je volgende werkgever zou moeten kunnen zijn. Hoe kan de werkgever dat hard maken?
als de werkgever je tijdelijk langer wil laten presteren, geeft hij je een tijdelijke extra contract bij.
Halftimers kunnen in de praktijk geen overuren garanderen. Dan is hun contract niet corect opgesteld.

eylis

#6 , 04 jun 2013 14:43

http://www.bbtk.org/MijnRechten/Pages/D ... erk-1.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;

heb het nog eens opgezocht (en het klopt zoals ik vermoedde) in geval van halftijds contract, kan de werkgever je niet verplichten tot overuren. In het geval van een halftijds contract heten zo'n overprestaties overigens anders: bijkomende uren.
De werkgever kan het je vragen. Maar hij kan je niet veprlichten.

TomStr
Topic Starter

#7 , 05 jun 2013 09:45

dat vermoede ik al...
Ik heb nu eenmaal een "toffe" werkgever. Collega krijgt aangetekend schrijven omwille van laattijdige melding van een vertraging (3 min te laat gemeld) en twee dagen later moet mijn andere collega op vraag van de werkgever een half uur vroeger weg zonder dat er iemand op onze werf daarvan op de hoogte was... maar dat was normaal...
Het had nochtans dezelfde "impact op de prestaties" als de collega die 30 min te laat begon...
Gisteren een gesprek gehad met mijn rechtstreekse baas. Het was niet zo netjes... Ik moest het maar eens proberen, mijn werkuren strikt toe te passen, ik zou dan wel zien wat er zou volgen. We moeten hem ook niet meer lastig vallen met telefoontjes over de problemen op de werf. Tja...
Ik vrees dat het nog niet gedaan is, en dat ik toch maar eens mijn vakbond op de hoogte ga brengen.
Alvast bedankt, mocht er iets veranderen laat ik het hier weten, of ik stel nog eens een vraag, lijkt me hier een geweldig interessant forum!!

Tom

de reden
Juridisch actief: Nee

#8 , 05 jun 2013 10:39

het gaat over gebeurlijke overuren @de reden. als je een halftijds contract hebt, kan een werkgever je niet verplichten om langer te blijven
waar stel ik dat een werkgever je eenzijdig kan verplichten ?

flexibiliteit kan geregeld worden via de arbeidsovereenkomst , arbeidsreglement en een cao, art 26bis arbeidswet 16/3/1971
als hier een bepaling in staat met een vorm van flexibiliteit gaat het niet meer om een eenzijdige verplichting want dan maakt het deel uit van je arbeidsovereenkomst
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis

#9 , 05 jun 2013 10:49

@de reden, mijn reactie is ook vooral bedoeld om te helpen wapenen tegen "creatieve" werkgevers die (zeer vaak) bij halftijdse contracten met FLEX-systeem, deze flexibiliteit zeer breed interpreteren. voorbeeld: je hebt volgende week dinsdag een eerste werkvergadering/klus gepland staan om 9:00 s'morgens. Vandaag laat je baas weten dat je dinsdag tot 15:00 zou moeten werken. (want je hebt een flex-contract) je zou dan pas moeten starten om 11:00 uur. Maar dat kan niet want je eerste opdracht staat ingepland om 9:00 uur.
De baas zou zo eerlijk moeten zijn om deze opdracht meteen voor te stellen als "bijkomende uren".
Maar dat doen ze zéér vaak niet.
dus om hem voor te zijn :-)

TomStr
Topic Starter

#10 , 05 jun 2013 11:54

Voor mij een voordeel: ik heb geen flex contract ;)
nochtans zelf reeds meerdere malen voorgesteld maar nooit gekregen. Ik heb dus vaste uren :)

eylis

#11 , 05 jun 2013 14:54

dan is het overduidelijk: je werkt van uur x tem uur y; en als je werkgever VOORAF vraagt of je op een bepaalde BIJKOMENDE uren kan/wil presteren, antwoord je wat je zelf wenst. Je bent absoluut NIET veplicht het te doen.

Terug naar “Andere”