Hallo,
Ik tracht even de situatie zo kort mogelijk te schetsen.. Ik ben werkzaam als administratief bediende in een kledingzaak sinds 20/09/2010 met een vast contract van onbepaalde duur. In het jaar 2011 ben ik in totaal 3 dagen ziek geweest en in 2012 ben ik 4 dagen ziek geweest. Ik ben van het principe zolang ik op mijn benen kan staan ga ik werken en zolang ik op een deftige manier mijn werk kan afhandelen blijf ik zeker niet thuis voor prullen dat blijkt ook uit deze 2 jaren met bijna geen ziekte.
Het bedrijf waar ik werk zit in zeer slechte papieren en heeft in 2012 WCO aangevraagd. Iedereen van het vaste personeel werd ontslagen behalve ik omdat ik administratie doe. Het is nu al ruim een jaar dat wij ons loon in 3 delen ontvangen en dit gebeurd meestal pas vanaf de 15e van de maand dus van 15 Juli zal ze storten voor Juni in 3 delen, het laatste loon van Mei werd gestort op 28/06/2013, terwijl hier helemaal niks over voorschotten en dergelijke in ons reglement staat. Tot zover ik denk dit is voor de continuïteit van het bedrijf, niemand zegt iets zolang we het krijgen. Maar eigenlijk is dit helemaal niet correct omdat er geen regelmaat inzit en wij weten nooit of en wanneer we ons loon zullen krijgen.
Nu ben ik sinds eind Januari in verwachting en hiermee worden de problemen alleen maar erger. Nu moet ik toegeven ik sukkel enorm met de zwangerschap, heb begin februari 3 dagen thuis gezeten met de griep (wist toen nog niet dat ik zwanger was), in Maart opnieuw hetzelfde 3 dagen thuis wegens de buikgriep, in April een hele nacht moeten overgeven waardoor ik helemaal niet naar het werk raakte en 1 dag ziek thuis gebleven en uiteindelijk in Mei 7 dagen thuis opnieuw een soort buikgriep oververmoeidheid, stress, .. noem maar op. Ik ben zeker niet iemand die voor het minste naar de dokter loopt maar ik heb nu eenmaal helemaal geen geluk met de zwangerschap en dit is voor mij ook heel ambetant.
Toen ik in April één dag ziek was door een hele nacht te moeten overgeven heeft mijn bazin mij opgebeld en mij uitgemaakt als een stuk vuil omdat ik niet was komen werken en dat ik een denkbeeldige ziekte had en dat ik maar gezonder moest eten en minder chocolade eten!! Hier even niet relevant maar ik eet bijna niks meer daar ik supermisselijk ben! Maar bon niet van toepassing, ik heb toen naar de vakbond gebeld maar zij kunnen ook niet veel doen of zeggen. Toen heb ik een mail naar mijn werkgevers gestuurd dat ze mij misschien beter konden ontslaan en dat ik zou verder werken met dagcontracten tot de bevalling zodat ze mijn ziektes niet meer zouden moeten betalen. zij wouden dit niet omdat ik zogezegd niet meer zou terugkeren. Om te besparen hebben ze besloten van de tijdelijke werkloosheid aan te vragen maar dit is nog in aanvraag. Toen ik de keer daarop 7 dagen ziek geweest ben, ben ik eerst nog naar het werk vertrokken met mijn emmertje, ik moest die dag in de winkel staan, maar moest om het halfuur overgeven. Ik besloot dat dit geen doening was om zo in een winkel te staan en voelde mij ook helemaal niet goed en heb om vervanging gevraagd zodat ik naar huis kon. Toen is het kalm gebleven. Maar nu had ik opnieuw zeer veel last van de zwangerschap en de dokter heeft me terug thuis gezet deze week omdat de stress helemaal niet goed is en ik uiteindelijk mijn kindje nog zou kunnen verliezen dus ik moet leren ontspannen. Daarnaast is het feit dat de dochter van de bazin ook zwanger is, zij loopt 4 weken achter mij. Nu zijn zij onuitstaanbaar tegen mij, ze laten mij de hele tijd in de winkel staan in plaats van administratief werk te doen, ze doet mij de winkel poetsen, ze zit de hele tijd op mijn kap om anders te werken en ze verwijt mij dat ik geen overuren wil doen (we worden tenslotte niet betaald) ze is kwaad omdat ik niet altijd mijn telefoon opneem als ik niet werk, ik ben er enkel niet in het weekend en op dinsdag namiddag en mijn gsm staat dan geen 10 minuten stil ze belt wel 10 keer in het weekend en 2-3 keer op de dinsdag namiddag en voor belachelijke dingen die ik de volgende dag ook kan oplossen, dus heb ik besloten een privé gsm aan te schaffen en die van het werk niet meer altijd bij te hebben.
Ik ging voor ik wist dat ik zwanger was in de zomer op zoek gaan naar nieuw werk omdat het daar niet te doen is ook met de pesterijen ze is altijd zeer gemeen tegen mij, maar aangezien ik onverwachts zwanger werd ging dit niet meer.
Nu moet ik Maandag terug gaan werken volgens het doktersbriefje maar ik zie dat helemaal niet zitten en vroeg mij af of ik op een of andere manier onderuit het contract kon komen zonder mijn recht op uitkering te verliezen. Ik ben niet het type dat naar de dokter gaat gaan en komedie spelen om te mogen thuisblijven. Ik ben wanhopig op zoek naar een oplossing om nooit meer te hoeven terug te keren aangezien het een zinkend schip is en wij ook niet correct verloond worden!!
Ik hoop dat iemand hier IETS weet zodat ik nooit meer hoef terug te keren naar deze onprofessionele mensen!
Alvast bedankt