Doktersbriefje

goldfinger
Topic Starter

Doktersbriefje

#1 , 12 dec 2013 10:58

Beste forum lezers,

Kan/mag een huisarts een doktersbrief afleveren en de datum van ziekte postdateren? Dus bijvoorbeeld vandaag de 12de op visite komen en pas ziek schrijven van de 14de?

Alvast bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 dec 2013 11:52

Geen idee waarom een dokter dat zou doen, maar stel dat je de 12e langs gaat en de dokter vertelt dat je de 12e en de 13e sowieso niet werkt (je werkt bijvoorbeeld part-time), maar de dokter vind dat je toch de rest van de week moet thuis blijven, dan kan hij uw ziektebriefje laten ingaan op de eerstvolgende werkdag (14e bijvoorbeeld). Het zou wat raar zijn, want voor de dokter blijft het gelijk of hij dit nu vanaf de 12e of de 14e schrijft...

Daarnaast: een dokter kan zich ook al eens vergissen van datum...

Wat is de reden van uw vraag?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

de reden

#3 , 12 dec 2013 13:00

Beste forum lezers,

Kan/mag een huisarts een doktersbrief afleveren en de datum van ziekte postdateren? Dus bijvoorbeeld vandaag de 12de op visite komen en pas ziek schrijven van de 14de?

Alvast bedankt!
mijne inziens is dit dan een vorm van schriftvervalsing
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

goldfinger
Topic Starter

#4 , 12 dec 2013 13:08

Een personeelslid heeft zo een gelijkaardig attest aan onze werkgever afgeleverd. 12de op visite, 13de een dag vakantie en vanaf de 14de ziek. Als je vandaag naar de dokter gaat omdat je ziek bent waarom schijft hij dan niet werk onbekwaam vanaf vandaag? Lijkt me toch gek...

A'ntje

#5 , 12 dec 2013 13:09

Hij kan het maar 't is niet de bedoeling dat dit gedaan wordt.
Afhankelijk van de dokter die je kiest, kan die hééél creatief zijn met data.

denlowie

#6 , 12 dec 2013 13:12

Als hij het op den 13de had geschreven had ze haar vakantie dag nog te goed!
Ik vind dit toch niet zuiver, maar toch niet iets om er zwaar aan te tillen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

A'ntje

#7 , 12 dec 2013 13:15

Als hij het op den 13de had geschreven had ze haar vakantie dag nog te goed!
Ik vind dit toch niet zuiver, maar toch niet iets om er zwaar aan te tillen.
Eerste schorsing telt, dus vakantie was toch blijven staan in dit geval.
Indien attest op de 12e gedateerd is, kon de vakantie wel gerecupereerd worden

goldfinger
Topic Starter

#8 , 12 dec 2013 13:30

Een personeelslid heeft zo een gelijkaardig attest aan onze werkgever afgeleverd. 12de op visite, 13de een dag vakantie en vanaf de 14de ziek. Als je vandaag naar de dokter gaat omdat je ziek bent waarom schijft hij dan niet werk onbekwaam vanaf vandaag? Lijkt me toch gek...

Ok, om de verwarring nog een beetje groter te maken :D . Van de 5de tot de 12de heeft hij ook een week ziekte gekregen. Dus één week ziek, één dag vakantie, één week ziek. Tweede ziekte is trouwens geen verlenging van de eerste.

Gebruiker21

#9 , 12 dec 2013 14:18

Als je van het idee uitgaat: "Hoe kan een dokter vandaag weten dat je binnen twee dagen (nog) ziek bent." dan zou een zieke, iedere dag opnieuw een briefje voor die bepaalde dag moeten gaan halen. Want als een dokter een werknemer op maandag ziet en de rest van de week thuis schrijft, kan hij ook niet met zekerheid weten dat de werknemer vrijdag al dan niet genoeg gerecupereerd is om opnieuw te werken.

Het is inderdaad een beetje vreemd dat een dokter op 12-12 een briefje schrijft vanaf 14-12, maar gezien het feit dat uw werknemer op 12-12 ziekteverlof had en op 13-12 verlof, is het weer niet zo vreemd dat de dokter de redenering maakt dat het attest pas op 14-12 moet beginnen lopen. Ik zie het probleem eigenlijk nog altijd niet (en zie ook niet in waarom er verwarring hoeft te zijn). Uw werknemer heeft de nodige attesten om afwezig te zijn. Dus dat is in orde. Twijfelt u aan zijn ziekte? Dan belet niets u om een controle-arts te sturen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iceman1975

#10 , 12 dec 2013 20:03

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Ik vermoed dat de dokter aan zijn patiënt gevraagd heeft wanneer moet je gaan werken , die zegt vanaf de 14de. Doordat uw werknemer zijn verlof niet recupereerde want dat kon hij is toch een besparing voor de firma, waarom daarover beginnen na te denken.

Als jij vrijdag avond naar de dokter gaat en je hebt de griep schrijft uw dokter ook zaterdag en zondag voor indien je in het weekend niet werkt?

goldfinger
Topic Starter

#11 , 12 dec 2013 21:34

Als je van het idee uitgaat: "Hoe kan een dokter vandaag weten dat je binnen twee dagen (nog) ziek bent." dan zou een zieke, iedere dag opnieuw een briefje voor die bepaalde dag moeten gaan halen. Want als een dokter een werknemer op maandag ziet en de rest van de week thuis schrijft, kan hij ook niet met zekerheid weten dat de werknemer vrijdag al dan niet genoeg gerecupereerd is om opnieuw te werken.

Het is inderdaad een beetje vreemd dat een dokter op 12-12 een briefje schrijft vanaf 14-12,
maar gezien het feit dat uw werknemer op 12-12 ziekteverlof had en op 13-12 verlof, is het weer niet zo vreemd dat de dokter de redenering maakt dat het attest pas op 14-12 moet beginnen lopen
. Ik zie het probleem eigenlijk nog altijd niet (en zie ook niet in waarom er verwarring hoeft te zijn). Uw werknemer heeft de nodige attesten om afwezig te zijn. Dus dat is in orde. Twijfelt u aan zijn ziekte? Dan belet niets u om een controle-arts te sturen.

Niet helemaal akkoord, hij kan idd niet weten hoelang een werknemer nodig heeft om te recupereren maar toch wel wanneer die is begonnen. Op deze wijze schept hij toch onduidelijkheid over wanneer de ziekte is begonnen. Dus als een werknemer bijv. deze week vakantie heeft en vandaag naar de arts gaat en pas volgende week gaat werken is het normaal dat de arts de startdatum postdateert voor binnen 7 dagen?

goldfinger
Topic Starter

#12 , 12 dec 2013 21:41

Ik snap het probleem eigenlijk niet. Ik vermoed dat de dokter aan zijn patiënt gevraagd heeft wanneer moet je gaan werken , die zegt vanaf de 14de. Doordat uw werknemer zijn verlof niet recupereerde want dat kon hij is toch een besparing voor de firma, waarom daarover beginnen na te denken.

Als jij vrijdag avond naar de dokter gaat en je hebt de griep schrijft uw dokter ook zaterdag en zondag voor indien je in het weekend niet werkt?

Een besparing voor de firma? eerste zeven dagen gewaarborgd loon (100 %betaald door de werkgever,) dan één dag vakantie en opnieuw zeven dagen gewaarborgd loon 100 %betaald door het bedrijf.

Kan je mij de besparing hier uitleggen? Normaal zakt het gewaarborgd loon betaalt door de werkgever na 7 dagen, in dit geval dus niet.

iceman1975

#13 , 12 dec 2013 21:57

Een bediende heeft 30 dagen gewaarborgd loon!

Als ik merk dat de baas of iemand van de personeelsdienst hier een post start met anti-datering (of eerder pre datering) van een dokterbriefje, nota bene geschreven door een arts, dan kan ik wel vermoeden wat de reden dat de werknemer ziek is! Als de werkgever twijfelt aan de werknemer dan stuur je toch een controle arts, maar ja die werkgever vertrouwd geen dokters want die foefelen blijkbaar opzettelijk met dokterbriefjes.

goldfinger
Topic Starter

#14 , 12 dec 2013 23:09

Een bediende heeft 30 dagen gewaarborgd loon!

Als ik merk dat de baas of iemand van de personeelsdienst hier een post start met anti-datering (of eerder pre datering) van een dokterbriefje, nota bene geschreven door een arts, dan kan ik wel vermoeden wat de reden dat de werknemer ziek is! Als de werkgever twijfelt aan de werknemer dan stuur je toch een controle arts, maar ja die werkgever vertrouwd geen dokters want die foefelen blijkbaar opzettelijk met dokterbriefjes.
*Dus wij moeten het stellen met een vermoeden dan?

*Arbeiders hebben 7 dagen gewaarborgdloon aan 100% tweede week aan 85,88% van de 15 tot de 30ste nog bepaalde percentage.

*Diegene dat denken dat dokters geen briefjes zonder ziekte schrijven zijn wel zeer naief. Bijna elke arts doet aan het spelletje mee om toch maar geen klanten te verliezen.

JPV
Juridisch actief: Ja

#15 , 13 dec 2013 08:00

Een besparing voor de firma? eerste zeven dagen gewaarborgd loon (100 %betaald door de werkgever,) dan één dag vakantie en opnieuw zeven dagen gewaarborgd loon 100 %betaald door het bedrijf.

Kan je mij de besparing hier uitleggen? Normaal zakt het gewaarborgd loon betaalt door de werkgever na 7 dagen, in dit geval dus niet.
een periode van ziekte minder dan 14 dagen na het einde van de vorige ziekteperiode wordt beschouwd als een herval, dus is er geen sprake van het opnieuw starten van een gewaarborgd loon.

Wat de werknemer/dokter hier gedaan heeft is in zijn nadeel. Hij had die dag verlof kunnen behouden door gewoon een doktersbriefje met een "volledige" verlenging van ziekte op te sturen. Nu verliest hij zo'n dag en moeten jullie die dag niet uitbetalen als gewaarborgd loon.

Terug naar “Andere”