Pensioen, minder dan 30 jaar gewerkt

berenod
Topic Starter

Pensioen, minder dan 30 jaar gewerkt

#1 , 18 jan 2014 11:57

Mijn situatie is als volgt:

Na afstuderen 5 jaar en 7 maanden gewerkt (dit is inclusief de gelijkgestelde periode van mijn legerdienst).
19 jaar in een niet Europees land gewerkt, nooit bijgedragen aan de dienst overzeese sociale zekerheid.

Nu terug in België waar mij nog een maximum van 20 jaar als werknemer rest (tot mijn 65 jaar).

Mijn maximum loopbaan die ik dus bijeen kan werken is dus 25 jaar en 7 maanden.

Nu lees ik dat om recht te hebben op een minimum pensioen, ik minimum 30 jaar loopbaan moet hebben.

M.a.w. ga ik dus nooit pensioen trekken in België???

Wat gebeurt er dan wanneer ik stop op mijn 65 jarige leeftijd? Nul komma niets inkomen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 18 jan 2014 12:03

U gaat wel een Belgisch pensioen krijgen.
Mijn echtgenote had slechts 7 pensioenjaren en krijgt sedert haar 65 jaar een "mini"pensioen, gebaseerd op de loopbaanbreuk 7/45.
In uw geval zal die breuk 25/45 zijn, dus iets meer dan de helft van een volledig pensioen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Vandebos

#3 , 18 jan 2014 12:22

En de jaren die u heeft gewerkt in het buitenland, heeft uw werkgever toen voor uw tewerkstelling bijgedragen aan het pensioenstelsel ginds?

Reclame

roharro

#4 , 18 jan 2014 12:41

U mag het Belgisch pensioen cumuleren met een eventueel buitenlands voorzover het totaal aanatl jaren geen volledige loopbaan overschrijdt. In laatste geval wordt uw Belgisch pensioen ingekort.
RVP eist dat eerst buitenlandse pensioenrechten maximaal worden benut!

berenod
Topic Starter

#5 , 18 jan 2014 15:51

Ik heb gewerkt in een land waar helemaal geen pensioensysteem of sociale zekerheid bestaat(3de wereld land).

roharro

#6 , 18 jan 2014 16:02

Ik heb gewerkt in een land waar helemaal geen pensioensysteem of sociale zekerheid bestaat(3de wereld land).
Dan krijgt u een B pensioen volgens de breuk: gewerkte jaren in België/45

berenod
Topic Starter

#7 , 18 jan 2014 16:19

Oef!

Bedankt voor de antwoorden!
Ik heb ook een prive pensioenspaar plan in het buitenland, heeft dit invloed op het overheids pensioen?

Dit is eigenlijk gewoon een investering die jarenlang maandelijks in een fonds heb gedaan, zonder dat er enige fiscale voordelen aanhangen. Deze betalen uit in een keer op mijn 60ste verjaardag, op een rekening in dat niet Europees land.

Daar worden er dan lokaal belastingen op afgehouden, moet nog eens uitzoeken in hoeverre dit een effect heeft op mijn fiscale situatie in België. Ik ben niet van plan om dat geld ooit naar België te brengen.

roharro

#8 , 18 jan 2014 16:25

Ik heb ook een prive pensioenspaar plan in het buitenland, heeft dit invloed op het overheids pensioen?
Als dat zuiver privaat is heeft dat geen enkel effect. Alleszins toch niet onder de huidige wetgeving.

Terug naar “Andere”