schade op het werk: wie is aansprakelijk?

fei
Topic Starter

schade op het werk: wie is aansprakelijk?

#1 , 19 jan 2014 20:02

Laatst deed ik een interimopdracht voor 1 dag. Mijn werkgever levert personeel aan grote evenementen, zoals een cyclo-cross.

Dit was een horeca-opdracht.

Tijdens de service, werd er door mij per ongeluk water gemorst over een collega (van een andere firma).

Deze rekent nu de kosten voor een nieuwe gsm door aan mijn werkgever, die op zijn beurt besloten heeft dit te verrekenen met mijn loon en onkosten voor vervoer. Met andere woorden: ik word voor die dag niet uitbetaald.

kan dit zomaar?
Is de werkgever niet aansprakelijk voor zijn personeel? En zo ja, welke werkgever zou dit in dit geval dan zijn? Die van mij, of die van de collega van de andere firma?

Bedankt voor enige info hieromtrent.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 19 jan 2014 20:29

Neen hij kan dit niet zomaar doorrekenen aan U, voor zoverre er geen moedwillige fouten zijn gebeurt door U.
Uw werkgever moet daar in principe voor verzekerd zijn.

de reden
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 jan 2014 23:57

je werkgever is het interimbureau

bij deze dienst kan je klacht neerleggen
http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6552" onclick="window.open(this.href);return false;

arbeidsovereenkomstenwet 3/7/1978
Art. 18. Ingeval de werknemer bij de uitvoering van zijn overeenkomst de werkgever of derden schade berokkent, is hij enkel aansprakelijk voor zijn bedrog en zijn zware schuld.
Voor lichte schuld is hij enkel aansprakelijk als die bij hem eerder gewoonlijk dan toevallig voorkomt.
Op straffe van nietigheid mag niet worden afgeweken van de bij het eerste en het tweede lid vastgestelde aansprakelijkheid, tenzij, en alleen wat de aansprakelijkheid tegenover de werkgever betreft, bij een door de Koning algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst.
De werkgever kan de vergoedingen en de schadeloosstellingen die hem krachtens dit artikel verschuldigd zijn en die na de feiten met de werknemer zijn overeengekomen of door de rechter vastgesteld, op het loon inhouden in de voorwaarden als bepaald bij artikel 23 van de wet van 12 april 1965 betreffende de bescherming van het loon der werknemers.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 23 jan 2014 13:56

Misschien eerst even met bovenstaande info naar het interimbureau gaan en eisen dat uw loon uitbetaald wordt. Zoniet, legt u klacht neer. Mogelijk draaien ze wel bij als ze merken dat je je rechten kent.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Andere”