Eenzijdig wijzigen uurrooster

eizopro
Topic Starter

Eenzijdig wijzigen uurrooster

#1 , 28 jan 2014 20:55

Hallo,

Ik werk sinds 10 jaar bij een productiebedrijf in de voedingssector in de vaste nachtploeg.
In mijn contract staat opgenomen dat de werkgever dit eenzijdig kan wijzigen en alle andere uurroosters zijn hierin opgenomen.

Nu wilt mijn werkgever dat ik dagdiensten ga draaien en dat botst geweldig met mijn priveleven.

Mijn vraag is of mijn werkgever dit kan eisen na zoveel jaar. Hoewel het wel in mijn contract staat, gaat het wel om een essentieel deel van de arbeidsovereenkomst. Daardoor twijfel ik dan wel of dat wettelijk zomaar eenzijdig besloten mag worden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 28 jan 2014 21:29

dat kan, als de werkgever kan aantonen dat dit is om z'n diensten goed te draaien.

Ik denk dat de argumenten die je hebt om aan te tonen dat zoiets botst met je privéleven niet zo sterk zullen zijn (eerder comfort-argumenten, niet noodzakelijk)

eizopro
Topic Starter

#3 , 30 jan 2014 16:43

Hoe meer ik hierover opzoek, hoe harder ik begin te twijfelen. Het blijft telkens terugkomen dat dit een essentieel onderdeel is van de arbeidsovereenkomst en dat dan niet eenzijdig kan gewijzigd worden. Zelfs die clausule in het contract zou dan geen verschil mogen geven.
Zie ook onderstaande link waaruit volgende quote komt
U merkt dat een uurrooster wijzigen niet altijd van een leien dakje loopt. Tracht daarom iets te doen bij de start van de arbeidsovereenkomst. Zo kan u in de arbeidsovereenkomst een clausule toevoegen waar­bij u zich het recht voorbehoudt de ar­beids­voor­waarden in de loop van de overeenkomst aan te pas­sen. Dit geeft geen 100 % garantie, zeker niet ten aan­zien van de rechter. Die zal nogal weigerachtig staan ten aanzien van dergelijke bepalingen in de ar­­b­eidsovereenkomst. Tegenover uw werknemer geeft het u een psychologisch voordeel.
http://ondernemingsdatabank.indicator.b ... R_EU010904

Reclame

JPV

#4 , 31 jan 2014 10:36

Dat klopt voor dag naar nacht of ploeg. Omdat het nadeel voor een gemiddelde werknemer dan veel te groot is. Omgekeerd is de rechtspraak véél milder. Als je echter bvb kleine kinderen hebt waarvoor je geen opvang hebt overdag, heb je een argument, minstens voor een niet-onmiddellijke wijziging.

Arbh. Brussel 12 oktober 1990
Samenvatting
Het recht van de werkgever om de onderneming te reorganiseren houdt niet ipso facto het recht in een uurregeling in belangrijke mate eenzijdig te wijzigen. Dergelijke wijziging is slechts mogelijk wanneer ze geen belangrijke nadelen berokkent in het privé- en gezinsleven van de betrokken werknemer.

Terug naar “Andere”