Glijdende werkuren

evgoeth
Topic Starter

Glijdende werkuren

#1 , 11 mar 2014 10:33

Het bedrijf waarvoor ik werk verhuist dit weekend waardoor ik zal genoodzaakt zijn mijn werkuren aan te passen. De nieuwe locatie ligt op 30 min enkele rit verder rijden dan van waar we nu zitten.

Er worden glijdende uren geïntroduceerd (starten tussen 8 en 9), maar voor mij is dit niet mogelijk, wat ik ook heb aangegeven aan de personeelsdirecteur en de directie. Er wordt bekeken of er een uitzondering kan worden gemaakt, maar ze willen wachten om te kijken of er nog andere mensen deze vraag ook gaan stellen.

Maar volgende week zijn de glijdende uren nog niet in voege, en moet ik wel gaan werken. Kan ik op de vingers getikt worden als ik mijn uren wijzig? Mijn opzet zou zijn om 3 dagen te presteren vanaf aankomst tot 7 uur en 36 min later en twee heel lange dagen op woensdag en donderdag.

Kan ik bijvoorbeeld een aangetekend schrijven krijgen dat ik de uren niet respecteer, die waren vastgelegd op 9 tot 17.30h elke dag en vrijdag tot 16.45h?

Ik probeer het zo werkbaar mogelijk te houden, maar ik heb 3 kinderen die ik niet op de voorschoolse opvang wil achterlaten. Zelfs als ze mij de uren toestaan die ik zou kunnen presteren zit ik met een extra reistijd van 1 uur per dag, die sowieso al ten koste zal gaan van mijn 3 kinderen. Dat is 5 uur per week. Het dubbele van wat ik nu doe.

Wat is jullie mening hierover?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 11 mar 2014 13:50

De verandering is niet zo essentieel dat het niet mogelijk is. Dat je je kinderen niet in de voorschoolse opvang wil achterlaten, is geen wettelijk geldige reden om je niet aan de arbeidsovereenkomst te houden. Zoals ik je mail lees, betekent starten om 9 uur dat je rond 8 uur je kinderen moet afzetten. Dat is niet onmenselijk. (zoals ik het lees gaat je probleem over de voormiddag, niet over de namiddag)

evgoeth
Topic Starter

#3 , 14 mar 2014 15:37

Ja, het gaat inderdaad meer over wat ik wil.

Ik kies in dit geval voor mijn kinderen want ik heb niet voor deze verhuis gekozen.

Als ze mij gaan verplichten om volledig mee te stappen in het uurrooster dat zij voor ogen hebben, ongeacht het feit dat ik de enige ben met mijn functie, en bij mijn afwezigheid ook niemand het overpakt, dan zal ik eens heel hard moeten gaan nadenken of ik dit wel wil.

Het gaat nu inderdaad over een fulltime uurrooster en 5 uur per week verplaatsingen waar dan nog eens 5 uur bijkomen.
Met 3 kinderen is dit praktisch niet haalbaar tenzij je ze in allerlei vormen van opvang steekt.

Enfin, is het nee, dan wordt het waarschijnlijk een nieuwe job voor mij :-)

Reclame

Terug naar “Andere”