Op controle in het ziekenhuis binnen kantooruren.

Gebruiker21
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Op controle in het ziekenhuis binnen kantooruren.

#1 , 17 mar 2014 12:01

Naar aanleiding van een ziekenhuisopname (momenteel ben ik net terug aan het werk), moet ik binnen enkele weken een MR scan ondergaan ter controle. Deze scans worden enkel tijdens de kantooruren ingepland.

Moet ik hier een (halve) dag verlof voor opnemen, of valt dit onder ziekteverlof (met een attest van het ziekenhuis)? Ik ben wel niet echt ziek, maar heeft wel met ziekte uit het verleden te maken. Ik heb vernomen dat verlof moet opgenomen worden ter ontspanning, niet om daarmee ziekenhuisonderzoeken te ondergaan, vandaar mijn vraag.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
giserke

#2 , 17 mar 2014 12:10

Gewoon attest voor het werk vragen aan de dokter voor klein verlet.
Je hoeft daar geen verlof voor te nemen.

krisje1973

#3 , 17 mar 2014 13:24

Nochtans wordt dit niet toegestaan op elk werk.

Wanneer we dit op voorhand weten, moeten wij verlof aanvragen.

Reclame

JPV

#4 , 17 mar 2014 14:25

Gewoon attest voor het werk vragen aan de dokter voor klein verlet.
Je hoeft daar geen verlof voor te nemen.
klopt niet:
- klein verlet geldt enkel voor geboorte, huwelijk, overlijdens, ...
- verlof om dwingende redenen ("familiaal verlof") kan (onbetaald), maar enkel voor onverwachte zaken. Een gepland doktersbezoek kan nooit onverwacht zijn.

http://www.belgium.be/nl/werk/loopbaanb ... idsverlof/" onclick="window.open(this.href);return false;

Voor zo'n zaken moet je dus effectief verlof nemen.

Gebruiker21
Topic Starter

#5 , 20 mar 2014 10:50

Mmm, blijkbaar heb ik een goede werkgever. Ik heb de vraag toch ook even aan onze personeelsdienst gesteld, en mag, mits binnenleveren van een attest dat ik het onderzoek ondergaan heb, deze dag toch als ziekteverlof inboeken (niet als klein verlet). Uitleg was dat dit onderzoek een gevolg is van een ongeplande ziekte in het verleden (wat effectief zo is) en daarom ook als ziekte bestempeld wordt.

Moest ik bijvoorbeeld gewoon "voor de lol" (op eigen initiatief) een hartonderzoek laten doen in de kliniek, zonder dat er verder een reden voor is, zou dit niet als ziekte beschouwd worden. Idem voor controlebezoekje aan de tandarts.

Maar ik kan me voorstellen dat inderdaad in veel bedrijven een gepland onderzoek, wat de reden hiervoor ook is, niet als ziektedag beschouwd wordt, maar eens navragen bij HR kan dus blijkbaar geen kwaad. Soms wordt je aangenaam verrast ;-).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

fieke0509

#6 , 20 mar 2014 11:48

Ik denk dat er voor de werkgever ook een verschil op zit, bv.:

1. een werknemer werkt halftijds (iedere voormiddag) maar plant haar opvolgonderzoeken na ziekte steeds in de voormiddag omdat ze dit zelf fijner vind.

2. een werknemer moet maandelijks op controle met zijn hart en werkt fulltime. Hij plant zijn werk zo dat zijn afwezigheid geen probleem is.

Beide worden als ziekte beschouwd, maar het ene met wat meer begrip dan het andere

Turaki

#7 , 20 mar 2014 13:42

Beide worden als ziekte beschouwd, maar het ene met wat meer begrip dan het andere
Het gaat hier niet over een ziekte, maar een medisch onderzoek. Iemand die naar het ziekenhuis moet vanwege een te volgen behandeling, zit in een andere situatie dan iemand die een onderzoek laat uitvoeren. In het eerste geval wordt je vaak opgenomen in het dagziekenhuis en heb je een dag ziekteverlof, in het tweede geval moet je rekenen op de goodwill van je baas of verlof nemen.

fieke0509

#8 , 20 mar 2014 13:52

Het gaat hier niet over een ziekte, maar een medisch onderzoek. Iemand die naar het ziekenhuis moet vanwege een te volgen behandeling, zit in een andere situatie dan iemand die een onderzoek laat uitvoeren. In het eerste geval wordt je vaak opgenomen in het dagziekenhuis en heb je een dag ziekteverlof, in het tweede geval moet je rekenen op de goodwill van je baas of verlof nemen.
Misschien een kleine nuance, het tweede geval betreft de controle van een pacemaker die geplaatst is wegens hartproblemen.

Gebruiker21
Topic Starter

#9 , 20 mar 2014 15:16

Misschien een kleine nuance, het tweede geval betreft de controle van een pacemaker die geplaatst is wegens hartproblemen.
Deze nuance zal misschien een rol spelen in de goodwill van de baas, maar zoals hierboven gezegd, denk ik niet dat een werkgever hier ziekteverlof MOET voor toestaan. Ook in mijn geval heeft het enkel met de goodwill van de werkgever te maken, het is geen recht dat ik op te eisen had.

Jef 007

#10 , 20 mar 2014 15:30

heeft de werkgever uitstaans met : gepland , niet gepland.....?
privacy? medische geheimhouding?

JPV

#11 , 20 mar 2014 15:45

controle is geen ziekte of arbeidsongeschiktheid.
heeft de werkgever uitstaans met : gepland , niet gepland.....?
privacy? medische geheimhouding?
werkgever heeft daar geen zaken mee, maar werknemer moet wel ziektebriefje krijgen van de dokter. De werkgever kan die ziekte dan eventueel betwisten.

Gebruiker21
Topic Starter

#12 , 20 mar 2014 16:32

Inderdaad, een ziektebriefje vermeld de tekst: "Wernemer is niet in staat te werken." Het attest dat ik ga krijgen in het ziekenhuis zal die tekst waarschijnlijk niet bevatten (zou ook niet terecht zijn, want ik zou die dag wel perfect in staat zijn om te werken), maar eerder iets in d aard van "Werknemer heeft een onderzoek ondergaan."

Terug naar “Andere”