Tijdens de voorbije weken ben ik door verschillende personen onterecht beschuldigd geweest dat ik op mijn vorig werk een premie had opgetrokken door de sluiting van bepaalde afdelingen. Ik was op mijn vorig werk vakbondsafgevaardigde en zou daar zelf voor mijn premie gezorgd hebben.
Nu ons bedrijf waar ik nu werk ook bedreigd wordt door sluiting wordt mij hetzelfde verweten.
Op mijn vorig werk is inderdaad een herstructurering en sluiting van een afdeling geweest, maar dat gebeurde 8 maanden nadat ik er vertrokken was.
Dit alles is nu als roddel gelanceerd en wordt voor waarheid aangenomen. Ik heb echter genoeg bewijzen (de CAO herstructurering, mijn arbeidscontract bij mijn nieuwe werkgever,...) om deze aantijgingen te weerleggen.
Ik wens echter de mensen aan te klagen die deze leugens verspreid hebben.
Wat zijn mijn mogelijkheden en hoe pak ik dit het best aan?
Wij hebben op't werk een externe adviseur psychosociale belasting (mensura).
In hun brochure staat het volgende:
pesterijen op het werk: meerdere gelijkaardige of uiteenlopende onrechtmatige gedragingen,
buiten of binnen de onderneming of instelling, die plaats hebben gedurende een bepaalde tijd,
die tot doel of gevolg hebben dat de persoonlijkheid, de waardigheid of de fysieke of
psychische integriteit van een werknemer of een andere persoon waarop de wetgeving inzake
mobbing van toepassing is bij de uitvoering van het werk wordt aangetast, dat zijn betrekking
in gevaar wordt gebracht of dat een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of
kwetsende omgeving wordt gecreëerd en dat zich inzonderheid uit in woorden, bedreigingen,
handelingen, gebaren of eenzijdige geschriften. Deze gedragingen kunnen ondermeer verband
houden
-met godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd, seksuele geaardheid, geslacht,
ras of etnische afstamming;
Wat is dus de beste manier om de mensen aan te klagen die deze onwaarheden verspreid hebben?