Kan ik het werk stopzetten zonder ondertekening contract?

S1982
Topic Starter

Kan ik het werk stopzetten zonder ondertekening contract?

#1 , 11 okt 2014 15:25

Hallo,

Ik werk als beginnende leerkracht met een duobaan (twee leerkrachten in 1 klas).
Het werken met 2 leerkrachten is echter niet wat ik ervan had verwacht.
Ik kan ook een betere job dichter bij huis krijgen.
Er is geen contract getekend enkele gegevens (ID-kaart) ingegeven in computer van de school.
Ik vervang een zieke leerkracht en ze weten niet wanneer deze terugkomt.
Kan ik direct stoppen met werken aangezien ik geen contract heb getekend?
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
de reden
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 okt 2014 18:39

Hallo,

Ik werk als beginnende leerkracht met een duobaan (twee leerkrachten in 1 klas).
Het werken met 2 leerkrachten is echter niet wat ik ervan had verwacht.
Ik kan ook een betere job dichter bij huis krijgen.
Er is geen contract getekend enkele gegevens (ID-kaart) ingegeven in computer van de school.
Ik vervang een zieke leerkracht en ze weten niet wanneer deze terugkomt.
Kan ik direct stoppen met werken aangezien ik geen contract heb getekend?
Hopelijk kan iemand mij helpen.

Alvast bedankt
gelet op art 9 wet 3/7/1978 heeft u een arbeidsovereenkomst van onbepaalde duur
als u zomaar stopt zal u een verbrekingsvergoeding moeten betalen
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

eylis

#3 , 11 okt 2014 19:37

Nee, de reden: het gaat om het onderwijs!
-Als je TAD bent (tijdelijke aanstelling) mag je in principe na een week wag.
- maar dit is zelfs geen TAD. Dit is een vervangingsopdracht. En je weet pas elke vrijdag of je maandag moet terugkomen. Je vertelt gewoon aan de directie da

Reclame

S1982
Topic Starter

#4 , 11 okt 2014 19:40

Hallo eylis,

bedankt voor de reactie!
Jouw antwoord staat er niet helemaal op.
Kan je het nogmaals noteren want het lijkt me heel interessant!!

Met dank

eylis

#5 , 11 okt 2014 19:44

sorry, foute toets. Ik herneem even:
- maar dit is zelfs geen TAD. Dit is een vervangingsopdracht Niet van onbepaalde duur (vervanging) maar ook niet eens van bepaalde duur. . Je weet pas elke vrijdag of je maandag moet terugkomen (gezien de leerkracht ziek is) . Je vertelt dus gewoon aan de directie dat je een ander aanbod hebt voor een welbepaalde duur. Voor de RVA màg je dit zelfs niet weigeren, want het gaat om een job met meer zekerheid. De directie zal dat wel begrijpen. Ze hebben niets aan een leerkracht die zit te wac hten op het einde van de week.
Ik zou hen maandag melden dat je er vanaf volgende week mee stopt.

de reden
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 okt 2014 00:44

Nee, de reden: het gaat om het onderwijs!

http://www.lerarenforum.be/forum/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

S1982
Topic Starter

#7 , 12 okt 2014 09:58

Er staat op het forum dat je zomaar kan stoppen van dag op dag indien je een tijdelijk contract hebt in het onderwijs.
Klopt dit?
Ik vervang een zieke leerkracht (met kans op ziekte tot eind schooljaar).
Thanx

LeenW

#8 , 12 okt 2014 10:55

Er moet toch een termijn zijn waarop een oplossing kan gevonden worden, wat voor leerkracht laat zijn klas nu zomaar in de steek? De week van Eylis lijkt mij redelijk, maar als ze woensdag al iemand nieuw hebben zoveel te beter natuurlijk.

eylis

#9 , 12 okt 2014 11:21

Emotioneel heb je gelijk Leen, maar dan moet het onderwijs zich ook beter organiseren. (Jonge) leerkrachten haasten zich van de ene vervanging naar de andere en ze weten nooit hoe lang een vervanging zal duren (uitgezonderd de zwangerschapsverloven en dan nog...) . Soms is het een week, dan wordt je verteld dat je nog een week mag blijven en dan maak je geen afspraken meer met andere scholen en dan krijg je te horen op maandag dat je toch mag wegblijven. Zelfs in bedrijfsinterims wordt er zo niet met mensen gesold. . Het is echt niet ok. In andere landen zit je in een vervangingspool van je onderwijsnet en wordt je doorbetaald en ga je waarheen men je stuurt binnen je regio. Dan kan je ook deftiger voorbereiden en focussen op de vakken die je echt kan geven. Je hoort van leerkrachten Nederlands, die ineens ook biologie moeten geven. En dat gebeurt echt hoor...
Je laat JE klas niet in de steek. Met de huidige crisis vindt je voor elke vervanging minstens 5 kandidaten. Overigens de RVA beboet je als je een kans op een langduriger werk laat schieten.

Terug naar “Andere”