Dienstenchequeskantoor verdwenen

Dizzy_
Topic Starter

Dienstenchequeskantoor verdwenen

#1 , 05 nov 2014 20:24

Wij hebben een huishoudhulp via een dienstenchequeskantoor.
Nu krijg ik s avonds telefoon van onze huishoudhulp dat ze al gedurende 1 maand niemand meer kan bereiken op kantoor.
Zij heeft ondertussen al één maandloon niet ontvangen.
Wij betalen natuurlijk wel mooi (elektronisch) onze dienstencheques.

De vakbond heeft tegen de huishoudhulp gezegd dat ze moet blijven presteren, anders zou ze contractbreuk plegen.
Zij blijft dus bij al haar adressen poetsen, ook al kan ze haar uren niet registreren via het telefoonsysteem en ontvangt ze geen loon.
De werkgever reageert niet op aangetekend schrijven van de werknemer.
Ook wij, de klant, kan het kantoor niet bereiken.

Vragen: Wat nu gedaan?
- Moeten wij de huishoudhulp nog om de 2 weken laten komen?
- Of sturen we een aangetekend schrijven naar het kantoor en doen we de termijn die in ons contract staat?
Zo zijn wij in orde en hoeft onze huishoudhulp niet meer voor niets te werken.
- Verliezen wij nu ons fiscaal attest als blijkt dat dit kantoor failliet is?

Alvast bedankt voor de reacties.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 05 nov 2014 21:52

Kan je de naam van het dientencheques-kantoor via pm doorgeven?

JPV

#3 , 06 nov 2014 05:21

ontvangen, niets speciaals te zien daarover. Voorlopig moeten jullie de huishoudhulp laten komen, tenzij je het contract wil opzeggen. De werkneemster zal via haar vakbond/een advocaat de betaling van haar loon moeten eisen en eventueel het bedrijf failliet laten verklaren (al zijn daar meestal anderen vlugger mee bezig). Zij zal AL haar loon nog krijgen, zonder discussie, maar mogelijks wel met 12 maand vertraging (via het fonds voor sluiting van onderneming).

Fiscaal attest zal je blijven krijgen, hangt niet af van het gebruik van de dienstencheques, maar van de aankoop.

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 nov 2014 06:35

De werkneemster zal via haar vakbond/een advocaat de betaling van haar loon moeten eisen en eventueel het bedrijf failliet laten verklaren (al zijn daar meestal anderen vlugger mee bezig).

Ik ken geen enkel faillissement die door een werknemer gedagvaard werd in faillissement, weet zelfs niet als dit al kan, een werknemer die iemand voor de handelsrechtbank daagt, ik dacht dat beide partijen zelfstandig moesten zijn.

De meeste dagvaardingen in faillissement komen van de RSZ.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vandebos

#5 , 06 nov 2014 08:48

En dienstencheques kantoren maken daar een respectabel deel van uit aangezien ze vaak als fraudevehikel worden gebruikt.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 nov 2014 11:18

En dienstencheques kantoren maken daar een respectabel deel van uit aangezien ze vaak als fraudevehikel worden gebruikt.

Ik heb het voorrecht gehad om iemand in zijn faillissement te begeleiden die werkzaam was in de dienstensector.

Ik heb toen de volledige boekhouding gezien en ik verzeker je dat daar de winsten enorm klein zijn, als men wat zieke werknemers heeft dan leg je elke maand bij
, is twee eigendommen kwijt en twee mooie wagens die hij al had voor de zelfstandigheid, was wel een één persoonszaak met 12 werknemers.

Dit is twee jaar geleden en hij is al een 8 tal maanden verschoonbaar verklaart maar het faillissement is nog niet afgesloten, ondanks de eigendomen al meer dan een jaar verkocht zijn.

Daar was niks van fraude, hij en zijn vrouw zitten wel in de armoede !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Vandebos

#7 , 06 nov 2014 11:32

Ik scheer niet iedereen over dezelfde kam maar zie hier wel regelmatig de totaalcijfers passeren. De sector is aan regularisering toe.

Terug naar “Andere”