Surfen op het werk - controle

GrietD
Topic Starter

Surfen op het werk - controle

#1 , 06 okt 2007 22:50

Mijn werkgever heeft een aantal personeelsleden op het matje geroepen wegens teveel internetten. Ze beweren daarbij alle gegevens te hebben ivm uren, websites, waar je cursor zich bevindt etc...

Controle lijkt me wel ok, maar volgens de gegevens die ze hebben lijkt het erop dat ze echt alles kunnen zien een soort PC anywhere of een keylogger oz iets in dien aard.

Mijn vraag; kan dit zomaar? Is dat legaal om zomaar alles van je werknemers te controleren?

Ze hebben ons ook nooit iets overhandigd, laat staan tekenen waarin ze melden dat ze dit gaan controleren.

Is dit geen inbreuk in de privacy?

Ik maak me zorgen, niet zozeer omdat ik teveel surf of dat tijdens de werkuren maar omdat ik tijdens de lunchpauze persoonlijke mails schrijf en ook thuibankieren gebruik. Ze zullen dus alle paswoorden ondertussen wel kennen en daar voel ik me niet echt gerust over.

Gezien de informatie die ze beweren te bezitten ook mijn vraag; mag en kan dat?

Graag raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Heye

#2 , 07 okt 2007 00:40

Hallo,
Is dit geen inbreuk in de privacy?
De PC's zijn eigendom van de firma, alle werkzaamheden die erop worden verricht hebben niets met uw persoonlijke privacy te maken.
Ik maak me zorgen, niet zozeer omdat ik teveel surf of dat tijdens de werkuren maar omdat ik tijdens de lunchpauze persoonlijke mails schrijf en ook thuibankieren gebruik. Ze zullen dus alle paswoorden ondertussen wel kennen en daar voel ik me niet echt gerust over.
Een zeer goede raad, hou uw privé zaken en het werk gescheiden.

Met vriendelijke groeten
Heye Andy

Reclame

Terug naar “Andere”