Chronische luchtwegaandoeningen wegens slechte luchtkwalitei

evgoeth
Topic Starter

Chronische luchtwegaandoeningen wegens slechte luchtkwalitei

#1 , 18 okt 2007 16:41

t. Doeme, die laatste die kan er niet meer bij :-)

Ik werk in een redelijk groot kantoorgebouw waar buiten de airco geen enkele andere vorm van verluchting is.

Al jaren wordt er hier dagelijks opgemerkt dat we in een ongezonde situatie werken, doordat er geen frisse lucht binnenkan, doordat het aantal printers hier te hoog is, etcetera.

Nu de afgelopen weken stijgt het ziekteverzuim weer fenomenaal, aandoeningen aan de luchtwegen, verkoudheidachtige symptomen, hoofdpijn.

Een kennis van mij zei dat we eens een microbiologisch luchtonderzoek moeten laten uitvoeren.
Enkele collega's zien dit wel zitten, temeer daar omdat de collega's die hier al 20+ jaren zitten te kampen hebben met chronische luchtwegaandoeningen, en wij eerlijk gezegd niet dezelfde richting willen uitgaan.

Wie moet ik hiervoor aanspreken? De verantwoordelijke van het comité voor preventie en bescherming op het werk, tevens onze directeur?

Hoe zit dat in andere grote kantoorgebouwen, want ik neem aan dat er niet overal de mogelijkheid bestaat om het raam even open te zetten …
We hebben een aircosysteem, dus ik neem aan dat dat frisse lucht naar binnen brengt, wordt ook jaarlijks onderhouden, maar moet dat niet ontsmet worden en dergelijke?

Ik weet het, het is geen makkie ...

Graag uw advies ...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mapleleiah

#2 , 18 okt 2007 20:06

Zijn deze bekommernissen al wel eens duidelijk aan de directie doorgegeven, eventueel op papier? Of blijft het bij babbelen onder mekaar?

Indien dit al doorgegeven is geweest en de directie doet er niets aan, probeer dan eventueel iets te bereiken via jullie vakbondsafgevaardigde.

Lenny
"I can resist everything except temptation" (Oscar Wilde)

j.demoor

#3 , 20 okt 2007 09:58

Inzake regelgeving zie : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=556
Hierin komen bij mijn weten geen bepalingen voor betreffende verluchting van kantoorgebouwen.

Voor klachten zie Toezicht op Welzijn op het Werk : http://www.werk.belgie.be/defaultTab.aspx?id=6550

Reclame

Luc

#4 , 20 okt 2007 10:49

Bepalingen van het ARAB betreffende de ventilatie van gebouwen zijn o.a.:
- Art. 148decies: http://www.werk.belgie.be/WorkArea/show ... px?id=2036
- Art. 55: http://www.werk.belgie.be/WorkArea/show ... px?id=2062

Door omstandigheden onderga ik deze problematiek momenteel op twee verschillende plaatsen.

Eenmaal professioneel, waarvoor de procedures lopen op een normale wijze. De weg is lang en complex, maar wordt correct gevolgd. Momenteel is de fase van structurele ingrepen ter studie. Ik volg deze zaak niet in detail op.

Een tweede maal privé in de context van een milieuvergunning voor een ondergrondse parking van een mede-eigendom. Het ARAB is van toepassing (2 conciërges). De overheid heeft een studie van de ventilatieproblematiek gelast op kosten van de mede-eigendom. Die zaak is nu in het stadium van hoger beroep. Dus nog geen concreet resultaat.

Dit is mijn persoonlijke ervaring als niet-jurist.

Het is niet evident om het probleem aan te kaarten in een professionele omgeving. Maar eens de arbeidgeneesheer is overtuigd, dan start het systeem. In mijn professionele context heeft dit een drietal bezoeken van de arbeidsgeneesheer gevergd, vooraleer hij overtuigd was. Sindsdien loopt alles normaal. De dienst "Preventie en bescherming" was vlug overtuigd, maar had toen, door omstandigheden, te weinig gewicht in de organisatie.

In een privé omgeving is het nog stukken lastiger. Maar daar werd ik wel "geholpen" door het feit dat de VME "vergeten" was een milieuvergunning aan te vragen.

evgoeth
Topic Starter

#5 , 15 nov 2007 10:34

Kan er iemand mij misschien ook een aantal namen geven van firma's die dit doen?

We mogen een onderzoek laten uitvoeren, maar ik heb geen enkel idee wat voor soort firma dit doet ...

Bedankt.

Terug naar “Andere”