Het gaat mij totaal niet om die vrije dagen die ik zou uitsparen! Trouwens, 2 meer of minder, maakt geen verschil uit. Door het grote personeelsgebrek staan we allemaal met zeer veel vrije dagen achter. Ikzelf heb er al 70 moeten overzetten naar 2016. Bij sommige collega's loopt dit op tot 150!
En ja, bij de NMBS wordt regelmatig gestaakt, met reden. Het enige wat ik wens, is gebruik te maken van mijn stakingsrecht. Vandaar mijn vraag : in hoeverre is het stakingsrecht absoluut. De chefs wisten zéér goed dat ik ging staken, en toch zetten ze mij met vrije dagen. Dit om hun o zo belangrijke "statistieken" toch te kunnen drukken. Gebeurd bij elke stakingsactie. Vandaar dat we daar met vele collega's iets willen aan doen en dus als staker erkend willen worden. Dus zoek ik iets op papier (wetsartikel, officieel document, ....) waar zwart op wit staat dat ik ook op recuperatie- & rustdagen kan staken. Trouwens, dit is géén verlof! Verlof op een stakingsdag is gewoon verlof en kan nooit een stakingsdag worden. Recuperatiedagen zijn dagen voor elke zondag van het jaar, compensatiedagen zijn dagen voor elke zaterdag van het jaar. Ja, de treinen rijden ook in het weekend.... Dus is maar heel normaal dat we voor de weekends die we werken die dagen krijgen tijdens de week. Dus neen, Gebruiker21, het gaat NIET om verlof. Die wordt toch steevast geweigerd. Het enige "voordeel" die ik uit die 2 "extra" dagen zou halen, is dat ik 2 dagen vroeger op pensioen kan