Ik heb een vraag over een halftijds arbeiderscontract.
Momenteel heb ik een contract voor bepaalde duur van 3 maanden. Mijn rechtstreekse baas en collega's hebben me al laten weten dat ik binnenkort overuren ga moeten doen, terwijl ik een contract heb om 50% te werken. Deze zal ik kunnen "sparen" en in verlofdagen terug nemen. Nu verwacht ik zelf al om volle dagen te moeten gaan doen, plus weekends, waardoor ik toch wel heel snel veel overuren ga hebben. De regeling daar is, dat de persoon met de meeste overuren het eerst mag kiezen voor verlof, en ik dus eigenlijk op de laatste plaats kom.
Dus, ik verwacht niet dat mijn baas gaat toestaan om die laatste weken van mijn contract, mijn overuren laten opnemen. Elke week dat ik nu 100% werk, zou ik een week verlof moeten krijgen. Dat gaan ze nooit toestaan, en ik ben niet van plan om een nieuw contract te tekenen voor 3 maand als ze het aanbieden. Dus ga ik die overuren waarschijnlijk "verliezen", in elk geval niet uitbetaald krijgen en ook niet kunnen opnemen als compensatieverlof.
Kan dat zomaar? Mij betalen voor halftijds te werken, me dan vragen om voltijds te komen... Zo is het gemakkelijk en goedkoop natuurlijk, maar wat zijn eigenlijk mijn rechten?
De overuren zijn nog geen feit, maar kan ik dat weigeren, en wat zijn de gevolgen dan?