Rechten bij functieverlaging (degradatie, demotie): ontslag eisen?

Pieterjan1984
Topic Starter

Rechten bij functieverlaging (degradatie, demotie): ontslag eisen?

#1 , 01 okt 2016 09:59

Beste forumleden,

Deze week heb ik een mededeling gekregen van de baas van mijn baas dat er een wijziging komt in de structuur. Ik zal niet meer rapporteren aan mijn baas, maar krijg een nieuwe baas die rechtstreeks rapporteert aan de huidige baas van mijn baas. Mijn baas wordt dus ook buiten spel gezet (dit is een politieke afrekening door zijn baas, maar dit doet niet ter zake).

Momenteel stuur ik 3 mensen aan, dit wordt zowiezo verminderd naar 1 persoon, de 2 andere zullen rechtstreeks aan mijn nieuwe baas rapporteren. Dit is het enige dat gecommuniceerd werd, de uiteindelijke structuur willen ze binnen 14 dagen communiceren na gesprekken met al mijn (ex) team leden.

De communicatie verliep zeer onverwacht, de dag ervoor is mijn baas ingelicht (deze was niet op de hoogte) en de dag zelf werd ik ingelicht en mijn (ex) team leden.

Voorlopig behoud ik wel loon, dit is ook nooit ter sprake gekomen.

Dit is voor mij een ernstige wijziging in mijn functie, een degradatie en een blamage. Ik kan niet akkoord gaan met een dergelijke bedrijfscultuur waar 'overnight' zonder enige inbreng van zelfs mijn eigen baas grote structurele veranderingen doorgevoerd worden. Ik zou dan ook liefst zo snel mogelijk vertrekken en iets anders zoeken, binnen mijn functie is er meer vraag dan aanbod, ik zal zeker niet lang zonder werk zitten.

Als reden voor de nieuwe structuur werd gegeven dat het team groter moet worden en mijn nieuwe baas hier een 'uitstekende job' zal verrichten. Er werd nooit expliciet gezegd dat ze niet tevreden waren over mijn functioneren maar zo interpreteer ik het uiteraard wel. Mijn vorige evaluaties, ik werk er nu 3 jaar, waren altijd positief.

Ik heb professioneel gereageerd op de mededeling, mijn medewerking verleend met mijn nieuwe baas (meeting requests doorgestuurd, informatie uitgewisseld) en ben ook niet van plan om die 'vervelende' 'gefrustreerde' collega te worden.

Deze mededeling is nu 3 dagen geleden. Er is nog niets officieel gecommuniceerd, enkel officieus in aparte meetings met mijn directe collega's.

Welke stappen moet ik nu nemen?
- Mijn (vorige?) baas per email op de hoogte brengen dat ik niet akkoord kan gaan met deze functieverlaging, ook al is er nog niets beslist?
- Wat moet ik dan in deze email vermelden? aan wie moet hij gericht zijn? HR director mee in communicatie? Mijn nieuwe bazen?
- De bedienndenvakbond contacteren? Ik ben er niet bij aangesloten maar ken wel persoonlijk vrij goed de vertegenwoordiger in één van onze fabrieken. Ik vermoed dat er op HQ niveau geen vakbond is. Zullen ze mij verdedigen als ik niet aangesloten ben?
- Als ik ontslag neem, kan ik dan naar de arbeidsrechtbank stappen om een opzegvergoeding te eisen?
- Stel dat mijn bazen het 'netjes' willen regelen en mij willen ontslaan, hoe bereken ik die vergoeding?
- Zijn er andere opties die ik moet/kan doen in een dergelijk geval?

Hoe snell moet ik antwoorden dat ik niet akkoord ga? Er is namelijk nog niets officieel gecommuniceerd en de nieuwe structuur is nog niet gefinaliseerd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Pieterjan1984
Topic Starter

#2 , 01 okt 2016 11:10

Bijkomende vraag. Mijn titel blijft dezelfde. In mijn contract is geen functie omschrijving opgenomen. Ik heb wel een jaarlijkse evaluaties met KPI's en de huidige verantwoordelijkheden (of ex-verantwoordelijkheden) zijn per email door de HR afdeling wereldwijd rondgestuurd in de global communication. Een dergelijke communicatie zal dus ook volgen om de gewijzigde structuur te communiceren.

Is dit voldoende om in aanmerking te komen voor een impliciet ontslag wegens wijziging van de arbeidsvoorwaarden?

mava105
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2016 11:32

Der zijn blijkbaar nogal veel bazen bij jullie in het bedrijf. :lol:

Reclame

Pieterjan1984
Topic Starter

#4 , 01 okt 2016 12:04

Bijkomende vraag (ik kan mijn post niet meer wijzigen??): moet ik mijn opzeg ook uitdoen indien ik ze een aangetekend schrijven stuur dat dit een fundamentele wijziging is en ik dit aanzie als een impliciet ontslag door de werkgever?
Ik heb niet veel zin om daar nog een paar maand te zitten, temeer kan ik dan beter gewoon zelf ontslag geven ipv een heel theater rond impliciet ontslag et; te starten

@ mava105, dat klopt. We zijn sterk gegroeid sinds ik er gestart ben en er zijn heel veel directeurs en executive functies bijgekomen. Het is ook een Frans bewind, zij voeren graag wijzigingen door in structuren, met zo weinig mogelijk communicatie, en zoveel mogelijk mgt functies. Je kan spreken van een waterhoofd...

Pieterjan1984
Topic Starter

#5 , 06 okt 2016 18:23

Niemand die een idee heeft?
Ondertussen heb ik contact gehad met de vakbond en ga ik me ook zo snel mogelijk aansluiten om, indien nodig, ook ondersteuning te krijgen op de arbeidsrechtbank

asperger

#6 , 06 okt 2016 18:44

Ik zal niet meer rapporteren aan mijn baas, maar krijg een nieuwe baas die rechtstreeks rapporteert aan de huidige baas van mijn baas.

Het aantal "bazen" boven u blijft dus ongewijzigd?
Ik zie niet in welk recht u zou kunnen inroepen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Pieterjan1984
Topic Starter

#7 , 11 okt 2016 11:06

Vorige week vrijdag is de communicatie rondgestuurd, waarin duidelijk vermeld wordt dat de nieuwe baas de lead over mijn team overneemt. Ik heb al gesprekken gehad over mijn toekomst, ze willen het duidelijk vaag houden aangezien ze de 'huidige projecten willen verder zetten', maar in een nieuwe 'nog in detail te bepalen' structuur. Duidelijk is wel dat mijn takenpakket verandert, ik ging nu rondgaan in de plants om projecten van het team voor te stellen, feedback te verzamelen, ... en de evaluaties oor het einde van het jaar voor te bereiden maar dat hoeft dus niet meer.

Ik heb evenveel 'bazen' boven mij (2), maar waar ik vroeger raporteerde aan de directeur is het nu aan een gewone manager. belangrijker dan de lijn boven mij is de lijn onder mij, die wegvalt en naar mijn nieuwe baas rapporteert. In essentie word ik gewoon naar beneden 'gedemoveerd'. Mocht er geen nieuwe lead van het team zijn, dan zou ikzelf naar de 'baas van mijn baas' moeten rapporteren, met de lijnen onder mij intact.

asperger

#8 , 11 okt 2016 12:10

Volgens mij is dit een gewone reorganisatie waartegen je niets kunt inbrengen.
Je kan wel ontslag nemen, wat geregeld gebeurt in dergelijke situaties.
Indien je competitief sterk staat en je nieuwe situatie geen gebruik maakt van je capaciteiten moet je dat maar doen.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Pieterjan1984
Topic Starter

#9 , 17 okt 2016 16:09

Ik heb al een openhartig gesprek gehad met mijn vorige baas, wat ik zowiezo wil is een korte opzegtermijn indien ik zelf mijn opzeg geef, het juridisch luik ben ik aan het bekijken met de vakbond. 30% van mijn jaarlijkse evaluatie was gebonden aan het opvolgen en managen van het team en zijn projecten, dat is een groot deel dat wegvalt. Ook was ik 'lead' van het team en nu niet meer, dus functietitel verandert ook.

als een demotie met minder verantwoordelijkheden en dus een ander takenpakket niet valt onder gewijzigde arbeidsvoorwaarden dan vraag ik me af wat er wel onder valt...

Terug naar “Andere”