Vakantiedagen

Darliiien
Topic Starter

Vakantiedagen

#1 , 03 okt 2016 15:13

Hallo,
even een vraagje.
Ik heb vorig jaar 9 maanden vast werk gehad en dan nog eens3 maanden via interim gewerkt. Momenteel heb ik een andere job gevonden (ook via interim), maar ik zou volgens heen geen recht meer hebben op de betaalde vakantiedagen die ik vorig jaar heb opgebouwd?
Nu vind ik dit natuurlijk heel raar, waarom zou ik anders mijn vakantiedagen opbouwen? En als je dan zoals mij, veel interimcontracten werkt, dan zou je nooit recht hebben op betaald verlof?

Kan iemand mij uitleggen hoe dit juist ineen zit? Ik heb me al laten vertellen dat ik bij mijn vorige werkgevers mijn vakantieattesten moet opvragen en deze doorgeven aan mijn nieuwe interimbureau, zodat zij het aantal vakantiedagen kunnen uitrekenen?
Ook heb ik gehoord dat mijn huidige interimbureau verantwoordelijk is voor mijn syndicale bon? (ik ben namelijk al langer als 1 jaar gesyndiceerd, maar ik hoor nu pas dat je jaarlijks een syndicale bon zou krijgen?)

Maar het belangrijkste op dit moment is voor mij de betaalde vakantiedagen. Dus als iemand me hier al mee kan vooruit helpen?

Mvg
Darlien

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 03 okt 2016 15:23

Aan het einde van je 9 maanden zou je je opgebouwd verlof en vakantiegeld moeten uitbetaald gekregen hebben, en hiervan inderdaad een vakantie-attest gekregen hebben.

Als interimmer bouw je inderdaad geen betaald verlof op, maar zit dit meteen in je loon verwerkt (dit zou op je loonfiche moeten staan).

Het klopt dus dat je voor dit jaar geen recht hebt op betaald verlof.
Je hebt wel recht op je verlofdagen, doch zijn deze onbetaald.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 okt 2016 15:32

Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Darliiien
Topic Starter

#4 , 03 okt 2016 15:40

Aan het einde van je 9 maanden zou je je opgebouwd verlof en vakantiegeld moeten uitbetaald gekregen hebben, en hiervan inderdaad een vakantie-attest gekregen hebben.

Als interimmer bouw je inderdaad geen betaald verlof op, maar zit dit meteen in je loon verwerkt (dit zou op je loonfiche moeten staan).

Het klopt dus dat je voor dit jaar geen recht hebt op betaald verlof.
Je hebt wel recht op je verlofdagen, doch zijn deze onbetaald.
Ik heb helaas van mijn vorige werkgever (die van 9 maanden) niets gehad waar ik recht op had, door een discussie over het ontslag. Ik heb dan ook geen vakantie-attest ontvangen? U wil dus zeggen dat ik dit jaar totaal geen betaald verlof heb? Want dan heb ik die dagen toch voor niets opgebouwd? Want ze zijn ook niet uitbetaald :/

denlowie

#5 , 03 okt 2016 15:45

Was je bediende of arbeider ?

Darliiien
Topic Starter

#6 , 03 okt 2016 16:19

Was je bediende of arbeider ?
Bediende

denlowie

#7 , 03 okt 2016 16:21

Dan moest men bij je vertrek je verlofgeld van 2015 uitbetalen !

Darliiien
Topic Starter

#8 , 03 okt 2016 16:38

Dan moest men bij je vertrek je verlofgeld van 2015 uitbetalen !
Ja dat moest normaal inderdaad gebeuren, maar zoals al gezegd, er is een heel dispuut geweest over het ontslag en ik heb al met heeeeel veel moeite mijn eindejaarspremie gekregen, maar helaas nooit het vertrekvakantiegeld uitbetaald gekregen

denlowie

#9 , 03 okt 2016 16:42

Ga naar je vakbond en laat zij dit oplossen, dit zal eerst via de vakbond via brief gaan, en dan als hij het been stijf houd zal dit arbeidsrechtbank worden.

Ben je niet bij een vakbond, leg je klacht neer bij de arbeidsinspectie zij gaan dit dan controleren en hem verplichten dit uit te betalen !

Blaatpraat

#10 , 03 okt 2016 16:43

Je bent gesyndiceerd zie ik?
Ga eens gaan spreken met de vakbond hierover, zij hebben advocaten die je kunnen bijstaan.
Een brief van een advocaat kan misschien al helpen, en anders zal het arbeidsrechtbank worden, waar je ex-werkgever zal moeten bewijzen dat hij je uitbetaald heeft.

Darliiien
Topic Starter

#11 , 03 okt 2016 17:14

Je bent gesyndiceerd zie ik?
Ga eens gaan spreken met de vakbond hierover, zij hebben advocaten die je kunnen bijstaan.
Een brief van een advocaat kan misschien al helpen, en anders zal het arbeidsrechtbank worden, waar je ex-werkgever zal moeten bewijzen dat hij je uitbetaald heeft.
Dat is ondertussen al allemaal gebeurd. Helaas was ik op het moment van het ontslag nof niet gesyndiceerd en had ik voor deze zaak ook geen recht op gratis rechtsbijstand... Hierdoor heb ik de zaak nooit kunnen laten voorkomen bij de recht bank :/

JPV
Juridisch actief: Ja

#12 , 04 okt 2016 07:52

Ook heb ik gehoord dat mijn huidige interimbureau verantwoordelijk is voor mijn syndicale bon? (ik ben namelijk al langer als 1 jaar gesyndiceerd, maar ik hoor nu pas dat je jaarlijks een syndicale bon zou krijgen?)
als je tussen 30 juni 2015 en 30 juni 2016 minstens 65 dagen gewerkt hebt, zal je recht hebben op een syndicale premie. Deze zal automatisch door het sociaal fonds naar jou opgestuurd worden eind november.
Maar het belangrijkste op dit moment is voor mij de betaalde vakantiedagen. Dus als iemand me hier al mee kan vooruit helpen?
- oude werkgever is verplicht om het vakantieattest op te sturen naar jou. Doet hij dat niet, dien dan klacht in bij de inspectie.
- oude werkgever is verplicht om vakantiegeld uit te betalen bij uitdiensttreding. Ook hier kan je klacht indienen bij de inspectie.
- nieuwe werkgever zal je dagen vakantie moeten toekennen als je die attesten bezorgt, maar zal geen geld moeten uitkeren hiervoor. Het is dus geen betaalde vakantie, maar onbetaalde vakantie. De dagen die je opgebouwd hebt (max 20 in een vijfdagenwerkweek) zal je kunnen opnemen zoals een reguliere werknemer binnen het bedrijf waar je nu werkt.

Terug naar “Andere”