aansprakelijkheid als ICT'er

StefanL
Topic Starter
Berichten: 11

aansprakelijkheid als ICT'er

#1 , 28 okt 2016 13:41

Sinds kort werk ik bij een Vlaams agentschap als contractuele ICT-medewerker. Ik heb geen leidinggevende functie, maar heb wel veel ervaring als ICT-coördinator.

Mijn collega is een statutaire, maar onervaren ICT'er, die omwille van familiale connecties een speciale status geniet.
De directeur, aan wie ik rapporteer, wil niets te maken hebben met ICT en vertrouwt blindelings op zijn statutaire medewerker. Er zijn dan ook geen vergaderingen met de directeur.

In de afgelopen maanden ben ik op meerdere anomalieën uitgekomen, die bij een audit door de Vlaamse overheid consequenties zouden hebben; foute configuraties met systeemuitvallen, nalatigheid, verdwenen materiaal en geen inventaris, om er enkele te noemen.

Ook al weet ik hoe deze kunnen gecorrigeerd worden (los van het verdwenen materiaal natuurlijk), word ik continu gedwarsboomd door mijn collega die alles bedekt wil laten.

Mijn vraag is: hoe kan ik vermijden dat ik bij een volledige uitval aansprakelijk word gesteld voor dit slecht beheer van de ICT-omgeving? Ik dacht het volgende te doen: een email met leesbevestiging naar de directeur, waarin ik de anomalieën beschrijf, en zelf de Vlaamse overheid op de hoogte brengen en een audit aanvragen.
Kan u mij iets anders aanraden?

Dank bij voorbaat voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Meeboo
Berichten: 1545

#2 , 28 okt 2016 14:07

in the end is het uw leidinggevende die verantwoordelijk is

StefanL
Topic Starter
Berichten: 11

#3 , 28 okt 2016 14:19

Beste meeboo,
Akkoord, maar ik wil me ertegen wapenen dat de directeur mij de schuld in de schoenen schuift.

Reclame

Super0072
Berichten: 81
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 okt 2016 09:44

Wel, in dat opzicht, kan je de leidinggevende eerst mondeling aanspreken. Daarna stuur je hem een mail met de boodschap "bedankt voor het gesprek op datum x waar we punt 1,2,3 besproken hebben", eventueel met een degelijk uitgewerkt projectvoorstel erbij om enkele punten te verbeteren. Maar dan ook echt uitgewerkt (kosten-baten analyse, timeline,...)

Zorg ervoor dat je die mail op papier en msg-bestand hebt zodat je in geval van problemen altijd kunt terugvallen hier op.

De overheid en audit contacteren zou ik zelf niet doen, met het oog op zelf-preservatie.

Terug naar “Andere”