Sinds kort werk ik bij een Vlaams agentschap als contractuele ICT-medewerker. Ik heb geen leidinggevende functie, maar heb wel veel ervaring als ICT-coördinator.
Mijn collega is een statutaire, maar onervaren ICT'er, die omwille van familiale connecties een speciale status geniet.
De directeur, aan wie ik rapporteer, wil niets te maken hebben met ICT en vertrouwt blindelings op zijn statutaire medewerker. Er zijn dan ook geen vergaderingen met de directeur.
In de afgelopen maanden ben ik op meerdere anomalieën uitgekomen, die bij een audit door de Vlaamse overheid consequenties zouden hebben; foute configuraties met systeemuitvallen, nalatigheid, verdwenen materiaal en geen inventaris, om er enkele te noemen.
Ook al weet ik hoe deze kunnen gecorrigeerd worden (los van het verdwenen materiaal natuurlijk), word ik continu gedwarsboomd door mijn collega die alles bedekt wil laten.
Mijn vraag is: hoe kan ik vermijden dat ik bij een volledige uitval aansprakelijk word gesteld voor dit slecht beheer van de ICT-omgeving? Ik dacht het volgende te doen: een email met leesbevestiging naar de directeur, waarin ik de anomalieën beschrijf, en zelf de Vlaamse overheid op de hoogte brengen en een audit aanvragen.
Kan u mij iets anders aanraden?
Dank bij voorbaat voor uw reactie.