Beste, ik werk sinds enkele maanden bij een nieuwe werkgever als bediende in pc 302. Ik heb een aantal vragen maar vind nergens antwoorden. Zijn nogal uiteenlopende vragen. Alvast bedankt.
1) Volgende maand heb ik eindelijk recht op maaltijdscheques (was pas na 4 maanden tewerkstelling). Staat contractueel vast. Maar maak me nu wat zorgen. Twee collega's hadden normaal al van september recht op maaltijdscheques maar hebben nog steeds geen elektronische kaart ontvangen. Ze vragen geregeld aan onze baas hoe het zit. Maar zij heeft telkens een ander excuus. Mijn collega's zijn wel arbeider. Ik bediende. Ben bang dat mij dtraks hetzelfde overkomt. Wat moet ik doen als zo zou zijn?
2) ben nog niet meteen zwanger, maar wil toch graag weten of je als bediende in pc 302 recht hebt op borstvoedingsverlof. Zo ja, hoe lang?
3) aangezien ik in de horeca werk, moet ik soms op feestdagen werken. M'n baas betaalt mij "dubbel" en zegt dat ik geen recht heb op inhaalrust. Ik lees online net dat je wél recht hebt hierop en je enkel als werknemer zelf mag zeggen dat je geen inhaal wil. Maar bij mij krijg ik die kans niet. Ik mag gewoon niet want ik krijg dubbel geld dus dat is dan niet meer mogelijk zei m'n baas.
4) in het contract staat dat ik ecocheques krijg, maar er staat niet wanneer. Ik heb dit nog nooit gehad. Krijg ik dit op een vast tijdstip die wettelijk vastligt in de sector? Kiest m'n baas dit? Of is dit pas na een jaar tewerkstelling?
5) m'n baas zei tijdens het solliciteren niets over collectief verlof. Had er specifiek naar gevraagd. Nu kan het zijn dat we in februari een hele maand sluiten. Als arbeider kan m'n baas hun economisch werkloos zetten. Maar kan hij dat met mij ook als bediende? Officieel is sluiting nog niet aangekondigd dus kan zijn dat wel doorgaat. Wat moet m'n baas doen om tov mij in orde te zijn? Kan ze me economisch zetten?zo ja, heb ik gewaarborgd inkomen? Indien ze dat niet mag doen, kan ze me dan verplichten m'n verlof op te nemen, terwijl op sollicitatie gezegd is geweest dat verlof zelf te kiezen is. Contractueel staat er niks over sluiting in contract.
Sorry voor de vele vragen. Alvast bedankt aan zij die op alle of sommige vragen antwoord weten.