Nieuwe werkgever pc 302

Gebruiker27
Topic Starter

Nieuwe werkgever pc 302

#1 , 03 nov 2016 00:50

Beste, ik werk sinds enkele maanden bij een nieuwe werkgever als bediende in pc 302. Ik heb een aantal vragen maar vind nergens antwoorden. Zijn nogal uiteenlopende vragen. Alvast bedankt.

1) Volgende maand heb ik eindelijk recht op maaltijdscheques (was pas na 4 maanden tewerkstelling). Staat contractueel vast. Maar maak me nu wat zorgen. Twee collega's hadden normaal al van september recht op maaltijdscheques maar hebben nog steeds geen elektronische kaart ontvangen. Ze vragen geregeld aan onze baas hoe het zit. Maar zij heeft telkens een ander excuus. Mijn collega's zijn wel arbeider. Ik bediende. Ben bang dat mij dtraks hetzelfde overkomt. Wat moet ik doen als zo zou zijn?

2) ben nog niet meteen zwanger, maar wil toch graag weten of je als bediende in pc 302 recht hebt op borstvoedingsverlof. Zo ja, hoe lang?

3) aangezien ik in de horeca werk, moet ik soms op feestdagen werken. M'n baas betaalt mij "dubbel" en zegt dat ik geen recht heb op inhaalrust. Ik lees online net dat je wél recht hebt hierop en je enkel als werknemer zelf mag zeggen dat je geen inhaal wil. Maar bij mij krijg ik die kans niet. Ik mag gewoon niet want ik krijg dubbel geld dus dat is dan niet meer mogelijk zei m'n baas.

4) in het contract staat dat ik ecocheques krijg, maar er staat niet wanneer. Ik heb dit nog nooit gehad. Krijg ik dit op een vast tijdstip die wettelijk vastligt in de sector? Kiest m'n baas dit? Of is dit pas na een jaar tewerkstelling?

5) m'n baas zei tijdens het solliciteren niets over collectief verlof. Had er specifiek naar gevraagd. Nu kan het zijn dat we in februari een hele maand sluiten. Als arbeider kan m'n baas hun economisch werkloos zetten. Maar kan hij dat met mij ook als bediende? Officieel is sluiting nog niet aangekondigd dus kan zijn dat wel doorgaat. Wat moet m'n baas doen om tov mij in orde te zijn? Kan ze me economisch zetten?zo ja, heb ik gewaarborgd inkomen? Indien ze dat niet mag doen, kan ze me dan verplichten m'n verlof op te nemen, terwijl op sollicitatie gezegd is geweest dat verlof zelf te kiezen is. Contractueel staat er niks over sluiting in contract.

Sorry voor de vele vragen. Alvast bedankt aan zij die op alle of sommige vragen antwoord weten.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 03 nov 2016 09:14

Beste, ik werk sinds enkele maanden bij een nieuwe werkgever als bediende in pc 302. Ik heb een aantal vragen maar vind nergens antwoorden. Zijn nogal uiteenlopende vragen. Alvast bedankt.

1) Volgende maand heb ik eindelijk recht op maaltijdscheques (was pas na 4 maanden tewerkstelling). Staat contractueel vast. Maar maak me nu wat zorgen. Twee collega's hadden normaal al van september recht op maaltijdscheques maar hebben nog steeds geen elektronische kaart ontvangen. Ze vragen geregeld aan onze baas hoe het zit. Maar zij heeft telkens een ander excuus. Mijn collega's zijn wel arbeider. Ik bediende. Ben bang dat mij dtraks hetzelfde overkomt. Wat moet ik doen als zo zou zijn?
Goede vraag, ik wacht hier al 2 jaar op, terwijl mijn wachttijd 6 maanden zou zijn...
Arbeidsrechtsbank normaal gezien, maar dan zal je relatie wel verzuren.
2) ben nog niet meteen zwanger, maar wil toch graag weten of je als bediende in pc 302 recht hebt op borstvoedingsverlof. Zo ja, hoe lang?
Geen recht, je kunt het wel vragen, maar je werkgever is er niet tot verplicht.
3) aangezien ik in de horeca werk, moet ik soms op feestdagen werken. M'n baas betaalt mij "dubbel" en zegt dat ik geen recht heb op inhaalrust. Ik lees online net dat je wél recht hebt hierop en je enkel als werknemer zelf mag zeggen dat je geen inhaal wil. Maar bij mij krijg ik die kans niet. Ik mag gewoon niet want ik krijg dubbel geld dus dat is dan niet meer mogelijk zei m'n baas.
Dat klopt voor bepaalde PC's, waarschijnlijk dus ook voor PC 302.
Ofwel inhaalrust, ofwel dubbel betaald (het geld die je krijgt op de dag van inhaalrust zit meteen bij die ene dag dus).
4) in het contract staat dat ik ecocheques krijg, maar er staat niet wanneer. Ik heb dit nog nooit gehad. Krijg ik dit op een vast tijdstip die wettelijk vastligt in de sector? Kiest m'n baas dit? Of is dit pas na een jaar tewerkstelling?
Meestal in juni, soms in mei.
In mijn geval was dit pas in september bijvoorbeeld... Maar dat lag aan het feit dat het sociaal secretariaat de bestelling te laat had doorgegeven aan de drukker of zoiets...
5) m'n baas zei tijdens het solliciteren niets over collectief verlof. Had er specifiek naar gevraagd. Nu kan het zijn dat we in februari een hele maand sluiten. Als arbeider kan m'n baas hun economisch werkloos zetten. Maar kan hij dat met mij ook als bediende? Officieel is sluiting nog niet aangekondigd dus kan zijn dat wel doorgaat. Wat moet m'n baas doen om tov mij in orde te zijn? Kan ze me economisch zetten?zo ja, heb ik gewaarborgd inkomen? Indien ze dat niet mag doen, kan ze me dan verplichten m'n verlof op te nemen, terwijl op sollicitatie gezegd is geweest dat verlof zelf te kiezen is. Contractueel staat er niks over sluiting in contract.

Sorry voor de vele vragen. Alvast bedankt aan zij die op alle of sommige vragen antwoord weten.
Collectief verlof verplicht iedereen tot het nemen van zijn/haar verlof.
Heb je niet genoeg verlof, zul je een uitkering krijgen voor die dagen.

Ja, verlof is vrij te kiezen, behalve bij collectief.

de reden
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 nov 2016 10:28

cao 80 van 27/11/2001
HOOFDSTUK III - RECHT OP BORSTVOEDINGSPAUZES
Artikel 3 De werkneemster heeft, volgens de regels bepaald in de hoofdstukken IV en V van deze overeenkomst, het recht haar arbeidsprestaties te schorsen om haar kind met moedermelk te voeden en/of melk af te kolven. Commentaar Het recht op borstvoedingspauzes waarin dit artikel voorziet, bestaat in een schorsing van de arbeidsovereen-komst. Deze schorsing wordt als zodanig niet door de werkgever bezoldigd. De werkneemster heeft evenwel recht op haar loon in de vorm van een uitkering ten laste van de sector ziekte- en invaliditeitsverzekering, waarvan de financiering wordt gesolidariseerd.

het recht op inhaalrust word bepaald in de wet van 4/1/1974, art 11, het beding waarbij uw recht op inhaalrust wegvalt is dus in strijd met een dwingende bepaling zie art 51 wet van 5/12/1968 waarin de hierarchie van de arbeidswetgeving wordt vastgelegd.

is wel zo als de werkgever de feestdag dubbel betaald is je inhaalrustdag onbetaald, je recht op inhaalrust is ook beperkt in de tijd, namelijk moet worden opgenomen binnen de 6 weken
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 nov 2016 11:05

Ja, verlof is vrij te kiezen, behalve bij collectief.
Dit niet veralgemenen hé

Neen, individueel verlof kan enkel, mits akkoord tussen werkgever en werknemer.

Een werknemer kan niet eenzijdig de data van zijn vakantie opleggen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

JPV
Juridisch actief: Ja

#5 , 03 nov 2016 11:22

1. Als het contractueel vaststaat, kan je dit nog tot 5 jaar na begindatum opeisen (en max 1 jaar na einde contract). Werkgever zal wel hogere lasten betalen, maar da's zijn probleem.
2. Geen speciaal recht, borstvoedingsverlof kan natuurlijk wél in onderling akkoord (maar onbetaald). Indien gezondheidsrisico is er natuurlijk recht op een uitkering.
3. in grote lijnen: jij kan kiezen. In de praktijk: werkgever bepaalt vaak hoe het zit ;).
4. In december 2016 heb je recht op 250 euro op basis van tewerkstelling tussen 1 december 2015 en 30 november 2016. Eventueel pro rata volgens aantal dagen gewerkt.
5. Men kan je niet verplicht worden je verlof op te nemen. Werkgever zal loon moeten uitbetalen of je tewerk moeten stellen.

Gebruiker27
Topic Starter

#6 , 03 nov 2016 15:45

Hallo allemaal. Bedankt om allemaal te reageren. Heel wat duidelijker nu. Alleen die collectieve sluiting/verlof merk ik dus wat onenigheid en is me daardoor nog steeds niet duidelijk. Als ik rondom mij raad vraag, zegt de een ook je baas kan je niet verplichten al je verlof in die sluiting te steken. Het gaat namelijk om een volledige maand of halve maand. Is nog niet duidelijk. Anderen zeggen dan weer dat 1 week wel van je jaarlijks verlof mag de rest niet. En moet hij je economisch werkloos zetten. Zo heeft m'n huidige baas dat telkens voor de collega's gedaan door ze de ganse periode economisch te zetten. Alleen, zij zijn vaste arbeiders en sommigen zelf interim. Maar ik ben bediende dus denk niet dat ik zomaar economisch gezet kan worden.

Terug naar “Andere”