eenzijdig schrappen van diensten door groepsleider

Steveh
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

eenzijdig schrappen van diensten door groepsleider

#1 , 09 nov 2016 10:55

Beste,

Ik werk in de zorgsector, waarbij diensten volcontinu zijn. We werken volgens een vast zeswekelijks uurrooster (basismodel). In sommige periodes (bvb schoolvakanties) wordt een alternatief model gemaakt van het uurrooster, om bvb verlof op te vangen of overuren te recupereren. Het basisuurrooster wordt in dergelijke periodes wel gehanteerd om bvb aantal verlofuren toe te kennen.
Nu is het zo dat ik volgens het basismodel een zondagsdienst moet werken in de komende kerstvakantie. Mijn groepsleider wil echter onze afdeling sluiten tijdens het kerstweekend, waardoor mijn (goedbetaalde) zondagsdienst van het basismodel zal wegvallen in het alternatief model, dit terwijl ik deze wil werken en hier ook rekening mee had gehouden ifv mijn privé-plannen. Ik wou op dit forum vragen of een groepsleider zomaar éénzijdig kan beslissen om een dienst uit je basisuurrooster te schrappen? Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 10 nov 2016 17:05

zal je per week (of per periode dat gerekend wordt) nog altijd hetzelfde aantal uren werken?

Sirkii

#3 , 11 nov 2016 16:00

Pols - als dat kan en mag - eens bij de collega s. De kans is groot dat (oudere) collega s maar al te graag een zondag ruilen.

Voorts zie ik niet waarom de uurroosters niet zouden mogen aangepast worden aan de noodwendigheden. Die "basisdienst" zal wel niet contractueel vastgelegd zijn.

Reclame

basejumper

#4 , 12 nov 2016 18:30

Lijkt me ook dat een bedrijfsmatige beslissing - het sluiten van een afdeling - niet geblokkeerd kan worden omdat jij een supplementaire vergoeding wenst.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Andere”