Ouderschapsverlof/tijdskrediet - zelfstandige onderneming

Stefanovic
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Ouderschapsverlof/tijdskrediet - zelfstandige onderneming

#1 , 10 nov 2016 12:35

Beste,

Op dit moment ben ik werkzaam als bediende bij een privébedrijf (IT-consultancy firma).
Graag had ik op zelfstandige basis beginnen werken.

Mijn huidige situatie is als volgt : ik ben geoutsourced vanuit mijn bedrijf naar bedrijf a , bedrijf a verhuurt mij dan verder aan bedrijf b.

Bij mijn bedrijf staat volgende passage in mijn arbeidsovereenkomst :
"De bediende stelt zijn activiteit tijdens de werkuren volledig ter beschikking van de werkgever en verbindt zich ertoe, zolang hij in dienst is, geen werkzaamheden te verrichten voor eigen rekening of voor rekening van derden die een concurrentie voor de werkgever kunnen vormen."
Verder vind ik geen enkele andere passage ivm concurrentiebeding in mijn arbeidsovereenkomst terug.

Kan ik in deze situatie :
- als zelfstandige aan de slag gaan bij bedrijf b ? (ik heb niets getekend bij bedrijf a ivm concurrentiebeding)
- ouderschapsverlof / tijdskrediet nemen bij mijn werkgever om mijn zelfstandige activiteit te starten (zelfstandig IT consultant) ?
- indien de vorige vraag niet kan : kan ik gewoon ontslag nemen om als zelfstandige aan de slag te gaan bij bedrijf b?

Alvast bedankt voor de informatie!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 nov 2016 16:39

wat bedoel je met "mijn bedrijf"? Bedrijf A waarschijnlijk, maar antwoord hangt daar vanaf.

Stefanovic
Topic Starter

#3 , 11 nov 2016 09:37

Beste JPV,

'mijn bedrijf' kunnen we bedrijf X in het scenario noemen : de situatie van verhuring :
bedrijf X (mijn bedrijf) ==> bedrijf a (tussenpartij) ==> bedrijf b (eindklant - klant van bedrijf a)

met vriendelijke groet,
Stefanovic

Reclame

JPV

#4 , 11 nov 2016 11:41

ok, had het eerst wat anders gelezen. Nu, In dat geval:
- als zelfstandige aan de slag gaan bij bedrijf b ? (ik heb niets getekend bij bedrijf a ivm concurrentiebeding)
- ouderschapsverlof / tijdskrediet nemen bij mijn werkgever om mijn zelfstandige activiteit te starten (zelfstandig IT consultant) ?
- indien de vorige vraag niet kan : kan ik gewoon ontslag nemen om als zelfstandige aan de slag te gaan bij bedrijf b?

Alvast bedankt voor de informatie!
1. Ja, indien je niet meer onder contract ligt bij "mijn bedrijf". Het blijft immers een concurrerende activiteit voor "mijn bedrijf", die hun overeenkomst bij bedrijf a immers kwijt zou zijn DOOR je zelfstandige activiteit bij b.
2. Nee
3. Ja

Stefanovic
Topic Starter

#5 , 21 nov 2016 10:20

Nog een late dank u, JPV :D

Exact wat ik ook allemaal al dacht. Bedankt voor de bevestiging!

mvg,
Stefanovic

Terug naar “Andere”