Gisteren moest mijn vrouw om 8u beginnen met werken.
7u20 vertrokken per brommer naar haar werk, rit van kwartier, dus voldoende speling.
Om 7u30 word ik opgebeld met de melding dat haar brommer in panne gevallen was aan een kruispunt.
Na veel proberen is het niet meer gelukt om hem te starten, en heb ik haar met de wagen naar het werk gebracht.
Ondertussen was er overal file, met als gevolg dat ze om 8u45 aangekomen was, dus 8u55 ingeprikt nadat ze omgekleed was.
55 minuten te laat.
Na haar werk ben ik haar terug gaan halen (gelukkig heb ik flex uren), en heb ik haar bij haar brommer gebracht.
Deze heeft ze naar huis geduwd, terwijl ik terug gaan werken was.
Nu vallen er hier 2 vragen uit:
1. Van haar werkgever hoeft ze die 55 minuten niet in te halen, maar worden ze afgetrokken van haar recup-uren.
Ik dacht echter dat die 55 minuten in het geheel niet moeten ingehaald worden, nergens van moeten afgetrokken worden, maar gewoon uitbetaald worden?
Voor zover ik zie, voldeed ze aan de voorwaarden voor gewaarborgd dagloon.
2. Ze heeft immens veel pijn van het duwen van de brommer, en kan zich vandaag niet meer bewegen.
Aangezien dit voorgekomen is op weg naar het werk, en het duwen op de terugweg, valt dit dan niet onder de arbeidsongevallenverzekering die een werkgever heeft? Of moet er hiervoor echt een ongeval gebeuren, en volstaat 'pech' niet?