verlofdagen na ziekte

schilderke10
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

verlofdagen na ziekte

#1 , 17 nov 2016 12:51

ik heb 3 maanden thuis gezeten met mijn rug, (2 tussenwervelschijven helemaal weg) ik heb daarvoor spuiten gekregen en revalidatie.
in die tijd had ik vakantie gepland, die niet kon doorgaan vanwege de revalidatie.

Sinds 2 weken ben ik weer begonnen en kreeg ik op mijn eerste dag te horen dat ik mijn vakantie dagen niet meer kreeg omdat ik ziek was geweest
en in die tijd toch nog heb kunnen genieten van mijn vakantie.
Ik heb mijn werkgever hierop aangesproken en staat dat in het verzuimprotocol volgens hun, echter heb ik dat nooit ontvangen, ik werk daar nu 5 jaar en vraag mij af of dat kan.
Ik heb ergens gelezen dat er een uitspraak was geweest van het europese hof dat dit niet kan, en dat ik wel degelijk recht heb op de vakantiedagen, echter wordt dat van tafel geveegd, wie kan mij vertellen of dat wel of niet kan.
Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat

#2 , 17 nov 2016 13:51

De regel is, voor zover ik weet, wat het eerste komt, blijft.

Met andere woorden:
Als je ziek wordt tijdens je vakantie, ben je je vakantiedagen kwijt.
Als je vakantie gepland had, maar je bent ervoor in ziekte gegaan, ben je je vakantie niet kwijt.

Tijdens die 3 maanden ziekte was er geen enkele dag dat je terug arbeidsgeschikt verklaard was?

JPV

#3 , 17 nov 2016 17:11

ik heb 3 maanden thuis gezeten met mijn rug, (2 tussenwervelschijven helemaal weg) ik heb daarvoor spuiten gekregen en revalidatie.
in die tijd had ik vakantie gepland, die niet kon doorgaan vanwege de revalidatie.

Sinds 2 weken ben ik weer begonnen en kreeg ik op mijn eerste dag te horen dat ik mijn vakantie dagen niet meer kreeg omdat ik ziek was geweest
en in die tijd toch nog heb kunnen genieten van mijn vakantie.
Ik heb mijn werkgever hierop aangesproken en staat dat in het verzuimprotocol volgens hun, echter heb ik dat nooit ontvangen, ik werk daar nu 5 jaar en vraag mij af of dat kan.
Ik heb ergens gelezen dat er een uitspraak was geweest van het europese hof dat dit niet kan, en dat ik wel degelijk recht heb op de vakantiedagen, echter wordt dat van tafel geveegd, wie kan mij vertellen of dat wel of niet kan.
Alvast bedankt
een voorbeeld waar het mooi uitgelegd wordt:

http://www.rjv.be/nl/content/wat-de-wee ... ereenkomst

De uitspraak van het Europees Hof gaat zelfs nog verder:
https://www.admb.be/nl/admb/nieuws/ziek ... p-vakantie

Als je ziek bent TIJDENS verlof, zou je nog het recht moeten hebben om dat verlof op te nemen, omdat ziekte eignelijk ALTIJD primeert op verlof.

Reclame

Blaatpraat

#4 , 18 nov 2016 08:37

Als je ziek bent TIJDENS verlof, zou je nog het recht moeten hebben om dat verlof op te nemen, omdat ziekte eignelijk ALTIJD primeert op verlof.
Ik onthou vooral de laatste alinea uit je laatste tekst:
Zolang de Belgische vakantiewetgeving niet gewijzigd is, verandert er voor de werknemers niets. Zij kunnen zich niet rechtstreeks op de Europese Arbeidstijdrichtlijn beroepen om vakantierechten af te dwingen. Het is pas wanneer de nationale wetgeving de werknemers het recht geeft om vakantiedagen te verplaatsen omwille van ziekte, dat dit effectief toegepast moet worden. Het is trouwens afwachten of de wetgever hier vlug werk zal van maken. In tegenstelling tot een formele ingebrekestelling door de Europese Commissie (wat gebeurd is met betrekking tot de zogenaamde ‘Europese vakantie’), is er hier geen deadline mee gemoeid. Een werknemer kan wel de overheid in gebreke stellen voor een gebrekkige omzetting van de richtlijn en schadevergoeding vorderen. Maar dan zal hij de schade en het oorzakelijk verband moeten aantonen.
Voor zover ik weet, is dit helaas nog niet van toepassing dus, zoals wel met meer Europese zaken die nog niet in onze nationale wetgeving opgenomen zijn.

JPV

#5 , 18 nov 2016 08:44

Het is niet in wet opgenomen, maar voor de rechtbank kan je natuurlijk wel verwijzen naar dat arrest van het Europees Hof. Rechters luisteren wel naar dergelijke argumenten :).

Dit staat duidelijk uitgelegd hier: https://www.attentia.be/nl/nieuws/ziek- ... agen-kwijt

Blaatpraat

#6 , 18 nov 2016 08:54

Klopt, daar ga ik wel mee akkoord.

Maar ik denk dat de meeste mensen hun werkgever niet voor de rechtbank slepen zolang ze er nog werken, en zolang dit nog niet in nationale wetgeving gegoten is, zie ik geen enkel sociaal bureau (extern, of interne HR dienst) hier al rekening mee houden. :(

JPV

#7 , 18 nov 2016 08:59

ik heb het recent (bouwverlof) al 2 keer met succes gedaan hoor. Niet met effectief naar de rechtbank gaan, hé, maar wel verwijzen naar het Spaanse arrest. Wel telkens met mensen die in het gips zaten na een ongeval, zodat er geen discussie kon zijn over arbeidsongeschiktheid.

Blaatpraat

#8 , 18 nov 2016 09:15

Zou dat ook niet kunnen zijn omdat bedrijven sneller iemand volgen die werkt bij de vakbond?
Maar goed, ik ga nu wel serieus offtopic hier.

Terug naar “Andere”