voordeel firmawagen

Sven_Vl
Topic Starter

voordeel firmawagen

#1 , 07 jan 2008 14:34

hey,

sinds kort beschik ik over een firmawagen. Deze mag ik ook gebruiken voor persoonlijk gebruik. Zoals de meeste wel weten, wordt dit gezien als een extralegaal voordeel, en word ik hier dus op belast. Dit afhankelijk van het aantal km's dat ik verwijder ben van mn werk.

Officieel woon ik op > 25km van mn werk. Dit adres heb ik ook doorgegeven aan de personeelsadministratie. Nu heb ik nog een vaste verblijfplaats < 25km, blijkbaar ook bekend op mn werk. Waarschijnlijk heb ik dit ooit ergens opgegeven..

Merkwaardig genoeg krijg ik al mn correspondentie op mn officieel adres toegestuurd, behalve die voor mn wagen? Mn woon-werk verkeer wordt ook berekend op het onofficieel adres, wat mij natuurlijk voordelig uitkomt.

Ik heb mn werk reeds hierover gemailed. Het wagenpark beweert dat ze mn adresgegevens hebben vanuit personeelsadministratie, wat dus niet helemaal klopt.

Ben ik nu aansprakelijk wanneer de belastingen hier moeilijk over doet?

bedankt,

Sven

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Beachcomber

#2 , 23 jan 2008 10:41

Ik denk niet dat u zich zorgen dient te maken. Aangezien bedrijfswagens via forfaitaire bedragen worden belast is hier zeer weinig controle van.

Woon-werkverkeer is de afstand tussen u woont en uw werkplaats. Uw woonplaats valt niet noodzakleijk samen met uw verblijfplaats.

Even ter verduidelijking. De woonplaats is de plaats waar u officieel geregistreerd staat. U hoeft daar niet te verblijven. Dwz, indien u een huis in bv. Namen hebt en u bent daar geregistreerd, maar u woont eigenlijk in een appartement in Brussel, dan is uw woonplaats Namen, uw verblijfplaats Brusssel.

Woon-werkverkeer is de afstand tussen waar u gewoonlijk verblijft en de werkplaats. Zo wordt dat bijvoorbeeld ook gedefiniêerd in de talloze arresten over arbeidsongevallen op de weg. Stel dat u dus tijdens de week bij uw vriendin inwoont, dan is de afstand tussen haar huis en uw werk deel van het woonwerkverkeer.

Uw woon-werkverkeer start dus op uw verblijfplaats, niet op uw woonplaats.

Neemt men daarbij dat de opgegeven kilometers overeenkomen met de werkelijkheid (u verblijft effectief oop uw tweede adres tijdens de werkweek, veronderstel ik), dan kan de fiscus daar moeilijk bezwaar tegen hebben.

Uit ervaring weet ik dat de fiscus op dat vlak zo goed als nooit verdere moeilijkheden maakt, ook omdat het sop de kolen niet waard is. Het verschil tussen forfaitair 5000 en forfaitair 7500 kilometer is belastingtechnisch bijzonder klein. De enige keer dat ik de fiscus ambetant heb weten doen is in een zaak waar een directielid naast zijn normale, weliswaar bijzonder dure bedrijfswagen, een Porsche Cayenne als ik me niet vergis, zichzelf ook nog eens een sportwagen (een Aston martin DB9, dacht ik) cadeau had gedaan. Die Aston Martin is toen in zijn volledigheid (catalogusprijs + BTW) toegevoegd aan zijn belastbaar inkomen als voordeel van alle aard met als gevolg een extra belastingsaanslag van 113.000 €. Moet pijn hebben gedaan...

Reclame

Terug naar “Andere”