veiligheids functie

Drone
Topic Starter

veiligheids functie

#1 , 28 jan 2008 01:14

ik beoefen een veiligheids functie ( besturen van combi-truck, machine van +/- 10 ton ) op het werk en moet hiervoor elke jaar op medische controle.

nu hebben ze er bij ons op het werk vorig jaar er niet beter op gevonden, om onze "vaste" zaterdagen ( overuren betaald als 'recup' ) dit jaar te laten doen, op zaterdagen met de vroege ( 6u-14u ) als wij in de week met de laten staan ( 14u-22u )

in mijn geval ziet mijn vrijdag als wij de "laten" hebben er zo uit:

22u: gedaan met werken

22.30u : thuis komen + eten

23.45u gedaan met eten ( ik heb een maagring, dus rap eten zit er niet echt in )

dan nog wat huishoudelijke zaken doen en het loopt al rap op tot 01.00 's nachts ( als ik geluk heb :( )

zoals u kunt zien, veel kans op rusten/slapen zit er niet in tussen 2 shiften,

afgelopen zaterdag, toen ik ook op moest op "mijn" zaterdag, was het hetzelfde als 2 weken daarvoor:

-slecht voelen

-oververmoeid

-slechte bloeddruk = bleek zien

-ogen niet open kunnen houden van vermoeidheid
en dit allemaal terwijl ik veronderstel word een machine van 10ton te besturen in een magazijn waar veel volk rond loopt!

-hart kloppingen ( als dat de juiste beschrijving is, ben geen doktor )

toen ik, duidelijk vermoeid om 10u ging vragen of ik naar huis mocht kreeg ik als antwoord NEE, straffer nog, ik zou mij vervelen en kreeg nog wat harder werk in de plaats.

ik heb toen nog kunnen werken tot 14u en ben dan maar naar huis gesukkeld met de auto ( sukkelen als in 80km/u op de autostrade, tragere reflexen, int kort, alles symptonen van een vermoeide bestuurder achter het stuur. Familie mij laten ophalen is geen keuze, ze zouden toch maar verloren rijden in de haven van antwerpen )

dit kan toch niet meer?

-wat als ik van vermoeidheid iemand dood rijd op het werk?

-een ongeluk heb onderweg naar het werk/thuis van vermoeidheid?

-ik simpel weg iets "krijg" ( hartaanval bv. )?

-iets kapot rijd op het werk ( machine(s), iets aan het gebouw, ... )

en ja, er is al meermaals gevraagd om de zaterdagen te wisselen naar de week dat wij met de vroege staan, maar dan krijg ik als antwoord dat ze dat zo doen, zodat ge een lang weekend hebt als ge in de week met de vroege staat (vrijdag gedaan om 14u, maandag pas beginne om 14u ), wat mij niet echt intreseert, mijn gezondheid is belangrijker!

deze zaterdagen zijn ons opgelegd ZONDER enig overleg met de werknemers :(

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 29 jan 2008 15:57

“Art.38ter.§ 1. De werknemers hebben in elk tijdvak van vierentwintig uur tussen de beëindiging en de hervatting van de arbeid recht op ten minste elf opeenvolgende uren rust.§ 2. Van het in § 1 bepaalde recht kan worden afgeweken :...”(Arbeidswet 16 maart 1971).

Dit geldt mijns inziens ook voor het tijdvak 22u30 tot 22u30 volgende dag.In dat geval zijn er tussen de beëindiging van het werk om 22u30 en de hervatting om 06u00 volgende dag geen elf opeenvolgende uren rust.Onderzoek echter zelf of de vele afwijkingen in art.38ter,§2 op u van toepassing zijn.

Ga volledigheidshalve naar (geconsolideerde wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be .Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’ op het omgekeerd driehoekje uiterst rechts.

Reclame

Terug naar “Andere”