
Ik zit met het volgende probleem. In mei is er bij ons een stopcontact gesmolten. We hebben nog oude bedrading in de woning. We hebben meteen een elektricien opgebeld en hem op de hoogte gebracht van de hoogdringendheid van de werken. Een dag later kwam hij langs en beaamde dat de werken inderdaad dringend moesten aangepakt worden wegens onveiligheid. De volledige elektriciteit van het hele huis moet vernieuwd worden. Hij beloofde de werken in te plannen en het tussen ander werk in te doen.
Op 13 mei kregen we een offerte met prijsbestek. Helaas geen periode van uitvoering vermeld. Vertrouwend op zijn belofte dat hij snel zou komen ondertekenden we de offerte voor akkoord.
Tot op de dag van vandaag is hij nog steeds niet langsgeweest. Wel al vaak gebeld dat hij ging komen maar nooit was hij er. Nu willen wij onder de offerte uitraken om bij een andere elektricien terecht te kunnen.
Helaas staat de volgende zin in de offerte: Bij annulatie van de opdracht door de besteller, ongeacht om welke reden, is een forfaitaire schadevergoeding van 15% verschuldigd, berekend op de sommen vermeld in de offerte.
Maar in de offerte staat ook onder de Betalingsvoorwaarden: Geldigheid 1 maand na offertedatum (zie boven). Die datum is dus 13 mei.
Wil dit zeggen dat de offerte vervallen is en we toch weg kunnen of slaat dit enkel op de prijzen die anders kunnen worden na 1 maand?
We vrezen ook dat we in het ergste geval dat er brand zou uitbreken serieuze problemen met de brandverzekering gaan krijgen, aangezien de bedrading niet reglementair is en veel te oud. Kunnen we geen drukkingsmiddel gebruiken en de elektricien in gebreke stellen dat hij dringende werken niet uitvoert?