hallo
Ik ben nieuw op dit forum en hoop dat jullie mij kunnen verder helpen. Ik ben nog student, maar heb vorig jaar bij vennootschapsrecht ook de wet op de garantie gezien dus weet wel wat mijn rechten zijn hierover.
In september 2013 heb ik nieuwe schoenen gekocht. Deze kostten toen €200. Ze zijn van een merk dat gekend staat om zijn kwaliteit en dit vertelde de winkeldame mij ook. Volgens haar komen de meeste mensen er voor terug en doen er ook jaren mee. Toch bleek na enkele weken dat er een naad was gelost aan de tong omdat deze te nipt was gestikt. Ik heb de schoenen binnen gebracht in de winkel en dit is hersteld binnen de garantie en binnen een redelijke termijn.
In januari 2014 merk ik dat er in de binnenvoering van de rechterschoen een gat gekomen is. Dit is zeer snel, nog binnen de zes maanden, en dat voor schoenen die zo lang zouden moeten meegaan. Ik ben hiermee terug naar de winkel gegaan en daar hebben ze ze opgestuurd naar de hoofdzetel (in mijn gedacht om ze ter herstellen). Bijna drie maanden later heb ik, na veelvuldig zelf de winkel te bellen, te horen gekregen dat het niet om een productiefout gaat en ze de schoenen dus ook niet in garantie willen maken. Omdat ik er zeker van was dat ik recht in mijn schoenen stond ben ik naar de winkel gegaan om ze op te halen en heb daar het probleem nogmaals uitgelegd. De winkeldame vond ook dat dit niet normaal is en dus zijn de schoenen opnieuw opgestuurd omdat ze dacht dat er misschien naar iets verkeerd was gekeken. Na opnieuw maanden te wachten konden ze me weer enkel zeggen dat het niet om een productiefout gaat en ze de schoenen weigeren te maken onder garantie. Het enige wat de winkel wou doen voor mij is de schoenen nogmaals opsturen om een bestek te maken hoeveel het zou kosten om ze te laten maken op mijn kosten. Dit was ondertussen al op 26 juli 2014.
Eind augustus heb ik een aangetekende brief naar de winkel gestuurd waarin ik eis dat de schoenen worden vervangen of de koop wordt ontbonden volgens art. 1649quinquies B.W. omdat de herstelling naar mijn mening niet meer binnen een redelijke termijn kan gebeuren. Ook heb ik gezegd dat ze tot 30 september tijd hebben om hierop te reageren, doen ze dit niet zet ik verdere stappen. Tot op vandaag heb ik nog niets gehoord of gezien van de winkel en verwacht dit eerlijk gezegd ook niet meer.
Volgens mij heb ik nog maar één verdere optie en dat is naar het vredegerecht stappen. Nu is mijn vraag, is dit zinvol? Hoe schatten jullie mijn kansen in. Ik heb al gelezen dat ik hiervoor eerst een dagvaarding moet laten sturen door een gerechtsdeurwaarder. Is het zo dat als ik zou “winnen” de schoenenwinkel deze kosten aan mij moet terugbetalen? Indien het zo ver komt, is het dan best dat ik zorg dat ik de schoenen heb om te laten zien aan de vrederechter?
Nog één kleinigheid, ik heb van de schoenen geen kassaticketje meer omdat ik niet had kunnen denken hier zo veel last mee te hebben. Wel heb ik de betaling teruggevonden op mijn rekeninguittreksel, is dit voldoende?
Indien ik dit zou doen, zou ik geen beroep doen op een advocaat omdat dit volgens mij bij het vredegerecht weinig verschil maakt.
Het is veel, maar ik weet niet hoe ik anders nog iets van de schoenen zie.
Bedankt