Garantie ingebouwde batterij gsm

Krieck
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Garantie ingebouwde batterij gsm

#1 , 10 dec 2014 12:00

Mijn vrouw's smartphone is nog net geen 2 jaar oud en toont ernstige verschijnselen van een batterij die stuk is.
Reeds verschillende keren las ik dat de batterij als het ware los staat van de smartphone en dus geen 2 jaar garantie moet gegeven worden op de batterij.

In deze smartphone (Sony Xperia P) zit de batterij echter vast in. Moet de winkel dan geen 2 jaar garantie geven??

Alvast bedankt voor de info.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#2 , 10 dec 2014 13:35

Dat kun je toch terug vinden in u documentatie die mee in de verpakking stak.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

zertyx
Juridisch actief: Ja

#3 , 10 dec 2014 14:18

De capaciteit van een batterij begint na een 500 keer herladen sterk te verminderen. Dit is mijns inziens geen gebrek waarvoor garantie geldt, maar inderdaad gebruiksslijtage.

Vervangen kan je laten doen of op eigen risico zelf uitvoeren: http://forum.xda-developers.com/xperia- ... y-t1942053" onclick="window.open(this.href);return false;

Ik kies altijd een gsm waar ik zelf de batterij eenvoudig kan vervangen (en waar ik ook geheugen kan bijsteken). Wat niet wil zeggen dat ik ze nooit open vijs voor andere herstellingen of vervangingen :-)

Reclame

bartvdv

#4 , 10 dec 2014 14:40

Een batterij uit een gsm valt ook onder de garantiewetgeving van twee jaar.

sloeberken

#5 , 10 dec 2014 15:07

batterij uit een gsm valt ook onder de garantiewetgeving
Hoe ga je na bijna 2 jaar bewijzen als consument dat het gebrek aan de batterij reeds bestond bij aankoop.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

bartvdv

#6 , 10 dec 2014 15:25

batterij uit een gsm valt ook onder de garantiewetgeving
Hoe ga je na bijna 2 jaar bewijzen als consument dat het gebrek aan de batterij reeds bestond bij aankoop.
Wat maakt dat uit ? De TS vraagt of een batterij uit een gsm valt onder de garantie van twee jaar. (Wet Marktpraktijken). Bovendien gaat het om een ingebouwde batterij, dus mag je er minstens vanuitgaan dat de batterij dezelfde levensduur heeft als de GSM, en die is langer dan twee jaar. Houdt ze er vroeger mee op, dan heb je geen deugdelijk, conform product meegekregen. Het is aan TS om de garantie verder af te dwingen. Het is een feit dat winkels er wel vaker hun klak naar gooien als het om garantie gaat.

Terug naar “Consumenten Koop”