Beste,
Ik overwoog de aankoop van een nieuwe wagen en bezocht een erkende garagist. Ik werd onmiddellijk verliefd op een wagen en vroeg me af of ik deze wagen zou kunnen aankopen mits een financiering. Normaalgezien zou dit geen probleem geweest zijn, ware het niet dat ik in een echtscheiding zit.
De verkoper vroeg me een bestelbon te ondertekenen om een financiering aan te kunnen vragen. Na het ondertekenen van een half ingevulde bestelbon, gaf hij de gegevens voor de financiering in op de computer en ik zou daags nadien antwoord krijgen van het financieringsbedrijf.
De dag erna kreeg ik inderdaad telefoon van het financieringsbedrijf. De financiering kon niet worden toegestaan. Door de echtscheiding sta ik borg voor een te hoog bedrag (als mijn ex zijn deel niet meer zou betalen, moet ik borg staan hiervoor).
De verkoper beweert nu dat ik telefonisch heb gezegd dat ik op een andere manier een financiering zou proberen regelen. Dit is pertinent onjuist! Ik heb wel gezegd dat ik, na de regeling van de echtscheiding, waarschijnlijk tot de aankoop zou overgaan.
De verkoper laat me weten, via zijn advocaat, dat ik nu verplicht ben de wagen af te nemen.
Op de bestelbon werd de optie financiering niet ingevuld... ik kan dus niet bewijzen dat de financiering werd aangevraagd door hem, behoudens het feit dat ik telefoon kreeg van de kredietmaatschappij. Verder heb ik hiervan niks!
De leveringsdatum werd ook niet ingevuld. Had deze besproken geweest, dan had ik deze bestelbon ZEKER NIET ondertekend. Dan hadden de intenties van de verkoper duidelijker geweest. Ik vertrouwde de verkoper volledig dat de bestelbon enkel diende om de financiering te kunnen aanvragen. Trouwens, mijn inziens is een vermelding van de leveringstermijn verplicht, deze wordt voorzien in het Koninklijk besluit betreffende de vermelding van de essenti?le gegevens en de algemene verkoopsvoorwaarden op de bestelbon voor nieuwe autovoertuigen (Belgisch Staatsblad van 09/08/2000).
Graag jullie mening hierover.
Alvast Bedankt