Tweedehandsverkoop bestelauto

BART0123
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Tweedehandsverkoop bestelauto

#1 , 17 jul 2025 08:30

Goedemorgen, Als een professionele handelaar u een auto verkoopt en direct u een factuur maakt en u schrijft op de factuur gelezen en goedgekeurd. De handelaar laat de auto keuren en de mijn nieuwe nummerplaten bij hem leveren. Maar ik krijg geen lening.

Welke rechten en plichten heb ik als particulier.

Handelaar wilt het voorschot niet terugbetalen omdat er gemaakte keuringskosten zijn, wilt ook de nummerplaat niet binnen brengen bij Bpost. Omdat hij een schadevergoeding wilt.

Garagist wilt een forfait per dag aanrekenen van €10/dag dat ik de auto niet kom afhalen.
Wilt dat ik het volledig btw bedrag betaal omdat het een btw auto naar een margeauto gaat en hij de btw heeft doorgestort. Hij kan de auto niet aan een btw plichtige verkopen omdat de nieuwe klant de btw niet kan recupereren. Het gaat hier over meer dan €3.471.

Er zijn geen algemene voorwaarden aan de factuur gekoppeld enkel op zijn website.
Kan een garagist gelijk een depannage bedrijf een kost per dag aanrekenen dat ik de wagen niet kom afhalen?

Kan ik onder deze aankoop uit als ik een voorschot heb betaald en gelezen en goedgekeurd heb geschreven op deze factuur?

Met vriendelijke groeten

Corwynn

#2 , 17 jul 2025 11:42

Goedemorgen,

Ik denk dat we dit kunnen opsplitsen in twee issues, maar het ziet er naar mijn mening niet zo goed uit voor je.

[*] Het ontbreken van de algemene verkoopsvoorwaarden.
[*] Het aangaan van een geldige verbintenis tussen jou en de verkoper.

Behoudens vergissing, zijn algemene verkoopsvoorwaarden niet wettelijk verplicht in Belgie, maar zijn sterk aanbevolen. Er kunnen echter wel vragen gesteld worden bij het ontbreken van de algemene verkoopsvoorwaarden op een bestelbon of offerte. Dergelijke voorwaarden moeten tijdig en correct medegedeeld worden vooraleer ze als rechtsgeldig (i.e. tegenstelbaar) beschouwd kunnen worden — dus bij het sluiten van een overeenkomst door middel van een offerte of bestelbon. Op een factuur wordt vaak als te laat beschouwd (bij een factuur is de verkoop immers al rond). Deze voorwaarden worden door ondertekening dan aanvaardt door de klant. Een vermelding op een website wordt in Belgie ook wel vaker als onvoldoende beschouwd (al zijn er blijkbaar uitzonderingen); vele firma's gaan hiermee in de fout.

Er zou - als ik het me nog goed herinner - wel een uitzondering zijn voor de verkoopovereenkomsten van auto's (zowel nieuw als tweedehands) sinds 2019 die d.m.v. een KB deze verplichte vermeldingen op een bestelbon oplegt, inclusief de algemene voorwaarden.

Maar er is echter bij jou geen bestelbon; je hebt immers volgens jouw verhaal direct gekocht op factuur, en hebt derhalve ook de factuur gelezen, goedgekeurd, en ondertekend. Dat zou dan ook de aanvaarding van de algemene voorwaarden kunnen impliceren... die overigens trouwens meer de verkoper juridisch zal beschermen dan jou als klant. Het zou me sterk verbazen dat het niet verkrijgen van een lening als klant daar als een opschortende voorwaarde in vermeld zou staan. Integendeel, de gevraagde schadevergoeding zal er eerder wel in opgenomen zijn. En aangezien jij je juridisch (alsook in de ogen van de verkoper) niet aan jouw deel van de overeenkomst houdt (i.e. de betaling van het resterende bedrag gevolgd door het ophalen van het voertuig), kan de verkoper zich daarop beroepen.

Indien er mogelijk een probleem was met je financiën, was het dus beter geweest om eerst naar je bankfiliaal te stappen en te informeren of een lening überhaupt mogelijk zou zijn voor de aankoop van een voertuig. Nu ben je echter een wettelijke contractuele verbintenis aangegaan met de verkoper en hebt ook al een voorschot betaald.

De verkoper kan dus naar mijn mening inderdaad eisen om het resterende bedrag te betalen alsook een opslagvergoeding te eisen. Indien er echter toch overeengekomen wordt dat de verkoop ontbonden wordt, is een schadevergoeding ook niet onterecht gezien de gemaakte kosten van de verkoper alsook - naar alle waarschijnlijkheid - zijn algemene voorwaarden.

CityBird

#3 , 17 jul 2025 11:47

Maar ik krijg geen lening.
Niet erg verstandig om dan een auto te gaan kopen.

Ik zou zeggen probeer bij andere kredietinstellingen alsnog om zo snel mogelijk een lening te bekomen. Deel dit ook mee aan de dealer. Voorschot ben je sowieso kwijt als je daar niet in slaagt, dat is immers waarvoor een voorschot dient.

Je zit bovendien ook nog met het feit dat die auto op jouw naam ingeschreven is. BIV en wegentaks dus, Als je die auto niet wil of kan kopen dan zal je die op een of andere moeten uitschrijven terwijl die nummerplaat bij de dealer zit.
Laatst gewijzigd door CityBird op 17 jul 2025 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

Thomas_AA

#4 , 17 jul 2025 12:00

Dergelijke voorwaarden moeten tijdig en correct medegedeeld worden vooraleer ze als rechtsgeldig (i.e. tegenstelbaar) beschouwd kunnen worden — dus bij het sluiten van een overeenkomst door middel van een offerte of bestelbon.
Tekst met behulp van AI gegenereerd? Heb je dan ook gecheckt of de inhoud juist is?

Het em-streepje (langer dan gewoon liggend streepje) zoals hierboven gebruikt is één van de makkelijkste manieren om AI te detecteren. AI gebruikt dit graag omdat het in veel historische documenten voorkomt en het model dus denkt dat het populair is. Echter gebruikt zo goed al niemand dit nu nog bij teksten op de computer geschreven. Vandaar dat het een makkelijke marker voor AI-tekst is.

Maar ik zie er nog andere ook.

Corwynn

#5 , 17 jul 2025 12:25

Dergelijke voorwaarden moeten tijdig en correct medegedeeld worden vooraleer ze als rechtsgeldig (i.e. tegenstelbaar) beschouwd kunnen worden — dus bij het sluiten van een overeenkomst door middel van een offerte of bestelbon.
Tekst met behulp van AI gegenereerd? Heb je dan ook gecheckt of de inhoud juist is?

Het em-streepje (langer dan gewoon liggend streepje) zoals hierboven gebruikt is één van de makkelijkste manieren om AI te detecteren. AI gebruikt dit graag omdat het in veel historische documenten voorkomt en het model dus denkt dat het populair is. Echter gebruikt zo goed al niemand dit nu nog bij teksten op de computer geschreven. Vandaar dat het een makkelijke marker voor AI-tekst is.

Maar ik zie er nog andere ook.
Nee, hoor. Geen AI gebruikt.

Ik heb onlangs zelf een commercieel dispuut gehad waarbij ik juridisch advies over heb ingewonnen. Het ontbreken van dergelijke tegenstelbare verkoopsvoorwaarden heeft hier ook een rol in gespeeld.

In de policy documenten die wij op ons werk schrijven wordt het em-streepje wel nog gebruikt—blijkbaar zijn we old school!

Leuk welkom wel. Bedankt.

Franciscus

#6 , 17 jul 2025 23:35

Hier eens lezen ook met streepjes maar dan // 8_)
https://economie.fgov.be/sites/default/ ... tuigen.pdf

Terug naar “Consumenten Koop”