#2 , 17 jul 2025 11:42
Goedemorgen,
Ik denk dat we dit kunnen opsplitsen in twee issues, maar het ziet er naar mijn mening niet zo goed uit voor je.
[*] Het ontbreken van de algemene verkoopsvoorwaarden.
[*] Het aangaan van een geldige verbintenis tussen jou en de verkoper.
Behoudens vergissing, zijn algemene verkoopsvoorwaarden niet wettelijk verplicht in Belgie, maar zijn sterk aanbevolen. Er kunnen echter wel vragen gesteld worden bij het ontbreken van de algemene verkoopsvoorwaarden op een bestelbon of offerte. Dergelijke voorwaarden moeten tijdig en correct medegedeeld worden vooraleer ze als rechtsgeldig (i.e. tegenstelbaar) beschouwd kunnen worden — dus bij het sluiten van een overeenkomst door middel van een offerte of bestelbon. Op een factuur wordt vaak als te laat beschouwd (bij een factuur is de verkoop immers al rond). Deze voorwaarden worden door ondertekening dan aanvaardt door de klant. Een vermelding op een website wordt in Belgie ook wel vaker als onvoldoende beschouwd (al zijn er blijkbaar uitzonderingen); vele firma's gaan hiermee in de fout.
Er zou - als ik het me nog goed herinner - wel een uitzondering zijn voor de verkoopovereenkomsten van auto's (zowel nieuw als tweedehands) sinds 2019 die d.m.v. een KB deze verplichte vermeldingen op een bestelbon oplegt, inclusief de algemene voorwaarden.
Maar er is echter bij jou geen bestelbon; je hebt immers volgens jouw verhaal direct gekocht op factuur, en hebt derhalve ook de factuur gelezen, goedgekeurd, en ondertekend. Dat zou dan ook de aanvaarding van de algemene voorwaarden kunnen impliceren... die overigens trouwens meer de verkoper juridisch zal beschermen dan jou als klant. Het zou me sterk verbazen dat het niet verkrijgen van een lening als klant daar als een opschortende voorwaarde in vermeld zou staan. Integendeel, de gevraagde schadevergoeding zal er eerder wel in opgenomen zijn. En aangezien jij je juridisch (alsook in de ogen van de verkoper) niet aan jouw deel van de overeenkomst houdt (i.e. de betaling van het resterende bedrag gevolgd door het ophalen van het voertuig), kan de verkoper zich daarop beroepen.
Indien er mogelijk een probleem was met je financiën, was het dus beter geweest om eerst naar je bankfiliaal te stappen en te informeren of een lening überhaupt mogelijk zou zijn voor de aankoop van een voertuig. Nu ben je echter een wettelijke contractuele verbintenis aangegaan met de verkoper en hebt ook al een voorschot betaald.
De verkoper kan dus naar mijn mening inderdaad eisen om het resterende bedrag te betalen alsook een opslagvergoeding te eisen. Indien er echter toch overeengekomen wordt dat de verkoop ontbonden wordt, is een schadevergoeding ook niet onterecht gezien de gemaakte kosten van de verkoper alsook - naar alle waarschijnlijkheid - zijn algemene voorwaarden.