Mondelinge aankoop

Smekke
Topic Starter

Mondelinge aankoop

#1 , 27 jul 2010 20:08

Hallo,
ik heb door de storm vorige week singles voor tuinhuis besteld (3 pakken van 3vierkante meter). Het was gewoon mondeling, en de verkoper heeft gewoon mijn telnr en naam opgeschreven. Ik heb een paar dagen erna singles gavonden in een andere houthandel (ook veel goedkoper). Helaas ben ik door omstandigheden vergeten de eerste te anuleren. Nu belde de eerste verkoper me dat ik deze wel moest aankopen, en ik verplicht ben het factuur te betalen. Kan dit zomaar, want er is geen bestelbon opgemaakt, en heb zeker niets ondertekent. Toen ik me vetontschuldigde, begon de verkoper ermee te dreigen dat hij het zou doorgeven aan een incassobedrijf en de prijs verdrievoudigen. Wat kan ik hiertegen doen om toch tot een oplossing te komen. Volgens mij is dat voor een houthandel toch geen probleem om deze singles te verkopen aan iemand anders?
Alvast bedankt voor eventuele raad.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
float
Juridisch actief: Ja

#2 , 28 jul 2010 20:04

Een mondelinge overeenkomst is bindend. De verkoper zal wel moeten bewijzen dat er een overeenkomst is.
Het feit dat de houthandel die goederen nog verder kan verkopen, doet niet ter zake.

j.demoor

#3 , 29 jul 2010 09:58

Art.1583.Hij(=de koop) is tussen partijen voltrokken, en de koper verkrijgt van rechtswege de eigendom ten aanzien van de verkoper, zodra er overeenkomst is omtrent de zaak en de prijs, hoewel de zaak nog niet geleverd en de prijs nog niet betaald is. ”(B.W.= Burgerlijk Wetboek).

‘ik heb door de storm vorige week singles voor tuinhuis besteld’ houdt in dat de koop voltrokken was door de aanvaarding van uw bestelling.

Echter: “Art.1325.Onderhandse akten die wederkerige overeenkomsten bevatten, zijn slechts geldig voor zover zij opgemaakt zijn in zoveel originelen als er partijen zijn die een onderscheiden belang hebben...”(B.W.).

“Art.1347.De hiervoor bepaalde regels lijden uitzondering, wanneer er een begin van bewijs door geschrift aanwezig is. Men noemt begin van bewijs door geschrift elke geschreven akte die uitgegaan is van degene tegen wie de vordering wordt ingesteld,of van de persoon door hem vertegenwoordigd, en waardoor het beweerde feit waarschijnlijk wordt gemaakt.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”