opzegging "mondeling" contract proximus

kruznik
Topic Starter

opzegging "mondeling" contract proximus

#1 , 24 apr 2009 20:03

Hallo,

Ik heb mij enige maanden terug laten "vangen" door telefonisch toe te stemmen (ik heb geen vraag gekregen om het telefoongesprek op te nemen) om een bedrag op mijn pay and go (herlaad) kaart te laten storten door proximus.
Vandaag heb ik gebeld om dit te laten opzeggen maar ik kan dit niet volgens hen omdat ik een lopend contract heb van 18 maand (tot mei 2010).
Ik vroeg hen ook welk contract aangezien ik niks op papier heb getekend.
Als ik dit wil opzeggen kost dit mij 150 Euro.

Staan ze hierbij recht in hun schoenen en is dit mogelijk?
Of laat ik mij bij mijn neus nemen?

Alvast bedankt voor een deskundig antwoord!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Biebel

#2 , 06 mei 2009 15:44

Mijn mening:

Mondelinge overeenkomsten sluiten kan, en zijn bindend zoals schriftelijke.

MAAR: over die kosten van 150 euro en dergelijke, dit zijn zaken die wellicht uit hun algemene voorwaarden komen. Deze voorwaarden moeten worden meegedeeld aan de klant. Dus dat hadden ze toen aan u moeten zeggen, of het op papier aan u laten weten of ernaar verwijzen dat u erkend er van op de hoogte te zijn geweest.

de Wet Handelspraktijken van 14 juli 1991 kan hierbij een handig hulpmiddel zijn.

kruznik
Topic Starter

#3 , 06 mei 2009 16:15

Ik heb contact opgenomen met de ombudsdienst en deze hebben een klacht opgemaakt.

U hoort nog van me wat er uit de bus gekomen is.

MVG
Dieter

Reclame

Buzzer

#4 , 13 mei 2009 22:56

Hou me zeker op de hoogte kruznik,

Ik heb ongeveer hetzelfde meegemaakt met Mobistar.

Het zit namelijk zo :

Telefonische verkoop is toegelaten en ook bindend,
maar :
- de klant moet achteraf een bevestigingsbrief ontvangen
- de nieuwe contractsduur moet op de 3 volgende facturen staan

Wat doet Mobistar en Proximus :
- Ze bellen naar klanten met de vraag of ze geen klant willen blijven of hun abonnementsformule veranderen tegen gunstige voorwaarden.
- ze versturen zogezegd een bevestigingsbrief
- ze vermelden in piepkleine lettertjes op de 3 volgende facturen de nieuwe 'getrouwheidsperiode'

De klant is zich niet bewust dat hij een nieuw contract van bepaalde duur zou afgesloten hebben. Aangezien de klant niet deftig ingelicht werd heeft hij 3 maanden tijd op zijn contract kostloos op te zeggen. Heel tricky van de telecomoperatoren om dan ook 4 maanden op voorand te bellen, dan is de verzakingsperiode van 3 maanden verlopen en wordt de klant geacht akkoord te zijn.

Het nieuw contract (of de verlenging van de 'getrouwheidsperiode') gaat bovendien in vanop het moment van het telefoongesprek. Deze datum wordt als startdatum geteld. Elk contract dat op dit moment nog liep is automatisch vertbroken en vervangen door het nieuwe. Dit staat in hun algemene voorwaarden en is geldig.
Wanneer een klant een contract van bepaalde duur verbreekt is hij verplicht de volldedige waarde van het contract te vergoeden met een plafond van 150 euro.

Dus opgelet. in tegenstelling tot wat veel mensen denken is een mondeling contract ook even binden als een schriftelijk. Er is geen handtekening nodig van de klant !
De verkoper moet u alleen achteraf schriftelijk de verkoop bevestigen via een bevestigingsbrief.
Afhankelijk van de inhoud van de brief heeft u :
- 14 dagen verzakingsrecht als de brief alle wettelijk verplichte informatie bevat.
- 3 maanden als de brief onvolledig is.
De bewijslast van het bestaan van dit contract ligt wel bij de verkoper.
Het ingaan op een promotie alleen is niet hetzelfde als u akkoord verklaren tot een verkoop. Zelfs al geniet u van de voordelen van deze promotie die zogezegd gekoppeld zijn aan een nieuw contract.

Ik betaal in ieder geval niet omdat :
- ik me telefonisch niet akkoord had verklaard om mijn bestaande contract te verlengen met een vaste periode van 2 jaar
- ik nooit een bevestigingsbrief ontvangen heb (alhoewel Mobistart blijft beweren dat ze die wel verstuurd hebben).

Dus binnenkort zal ik wel de nodige incassobureaus aan de lijn hebben.
Geen probleem. Heb ik niets mee te maken. Mobistar heeft daar een overeenkomst mee maar ik niet. Als ik een schuld zou hebben is dat aan Mobistar maar niet aan een of ander incassoburo.

Ik ben vermogend genoeg om die 150 euro te betalen, maar er zijn grenzen. Ik betaal niet uit princiepe.
Iemand iets proberen verkopen zonder toestemming of medeweten van de klant. Met alle chinezen maar niet met den deze.
Enkel met een uitspraak van de rechter zal ik me neerleggen. Voor de rest mag Mobistar dreigen zoveel ze willen. Ik betaal niet en ik raad iedereen aan die in hetzelfde geval zit dat ook te doen.
Net zolang tot de rechtbanken het kotsmoe zijn om telkens te moeten optreden voor de telecomoperatoren die de klanten op oneerlijke manieren proberen te doen geloven dat ze zich akkoord zouden verklaard hebben tot het afsluiten van een nieuw contract.

Helaas zijn er heel veel mensen die uit angst voor dreigementen, incassoburos en rechtzaken en de steeds oplopende nalatigheidskosten + mogelijke gerechtskosten uiteindelijk toch betalen terwijl ze eigenlijk geen 150 euro verschuldigd zijn.

Freya heeft nog werk aan de winkel !

Gandalf

#5 , 24 sep 2009 15:59

Geachte Buzzer.

Ik zit in een ietwat gelijkaardig geval. (zie topic Cosumentenkoop-Herinneringsfactuur).
Ik zou graag weten hoe u aan dat maximum van 150 euro komt.
Mijn zaak zal in ieder geval ook tot de rechtbank gaan, want ondanks 3 jaar op-en-af schrijven met Belgacom en Ombudsman en nu al de tweede (!) deurwaarder die Incasso speelt (de eerste heeft het dan toch opgegeven blijkbaar) betaal ik alleszins niet voor ik een objectieve uitspraak heb van een rechtbank.

Gandalf

Buzzer

#6 , 25 sep 2009 16:44

Die 150 euro is een maximun bedrag dat de telecomsector zichzelf heeft opgelegd (uit eerlijke schaamte !)

Eigenlijk kunnen ze steeds het volldeige bedrag van het nog te lopen contract eisen, maar ze toppen het af aan 150 euro.

Ik ben ook al meer dan een jaar aan het discuteren.
Ik wacht ook tot ze naar de rechter stappen en betaal pas als ze daar gelijk krijgen.

Dit is onwaarschijnlijk aangezien ze zelf de bewijslast hebben

kruznik
Topic Starter

#7 , 08 jan 2012 20:39

Ik ging het voordeel dat ik gekregen had van proximus moeten terugbetalen maar toen kon de opzegging plots wel.
De bewijzen van toezegging van dit contract konden ze niet voorleggen aangezien het telefoongesprek niet opgenomen was en het dus mijn woord tegen het hunne was.
Ik heb dan maar die 2 resterende maanden die nog volgden mooi betaald en 1 maand voor het eindigen van dit "spookcontract" mijn opzeg aangetekend verstuurd.

Heb er nooit niks meer van gehoord.

eylis

#8 , 08 jan 2012 21:03

en deze tip werkt echt:
als een telecombedrijf je "telefonisch" een contract aansmeert dat zogezegd "bindend" is: wel dan bel je en vertel je dat je minderjarig kind de telefoon beantwoord heeft en jouw contract NIET kan wijzigen :-)
Iemand van mijn gezin heeft ooit Belgacom voor zoiets aan de lijn gehad en ik heb hen achteraf gemeld dat ik met onmiddelijke ingang dit zogezegde contract wilde geannuleerd zien. zij melden me dat ik dat per brief moest doen. Ik heb hen gezegd dat een andere persoon mijn contract NIET kan wijzigen en al helemaal géén minderjarig kind. Dus ik had niets te annuleren, want ik had niets besteld.
Ze hebben dat keurig teniet gedaan :-)

Terug naar “Consumenten Koop”